Jump to content

Hvor skal NSSR hente pengene til å redde sjøfarende?

Lotus

Recommended Posts

Rapportar frå speleavhengige er vel at nå kan dei i alle fall handla mat utan å bli freista over evne. At redningsselskapet skal få 90% av automatinntektene sine frå folk som lid av spelegalskap er ei skam. Etter mi meining er inga naud så stor at det kan forsvara innsamlingsmetodar som gjer at gjevarane blir lurt til å gje over evne.

Argumentet om at dei speleavhengige vil fortsetta å spela td på nett er syltynt. På denne nettstaden kan du lesa om korleis kvardagen for dei speleavhengige artar seg.

Argumentet om at dei speleavhengige vil fortsetta å spela td på nett er syltynt.

Da er de sikkert ikke lenger avhengige når de spiller på nettet...

Samtidig melder nettspillselskapet NorgesAutomaten om en økning i omsetningen på 140 prosent fra juli til august.

- Med denne utviklingen regner vi med at spillet omsetter for 200 millioner kroner neste år, sier pressekontakt Bjørn Honerud Grene i NorgesAutomaten.

Og det er bare en aktør...

Og attpåtil kan de spille hjemme så ingen naboer kan se at de er rammet...

At redningsselskapet skal få 90% av automatinntektene sine frå folk som lid av spelegalskap er ei skam.

Tror neppe Nils kjenner forhistorien særlig godt. Å gi NSSR skylden virker urettferdig. Her øste regjeringen ut automattillatelser i hytt og pine til private aktører. De ansvarlige organisasjonene advarte gang på gang mot utviklingen, men dette overså politikerene. Fri konkurranse var viktigere. Det er i høyste grad NSSR, Røde Kors som har tatt støyten i ettertid og har måttet stå imot den massive kritikken for utviklingen. NSSR mistet betydelige markedsandeler fordi konkuransen ble knallhard og konkurrentene hadde aggresive automater som lokket med bedre fortjenese. NSSR måtte bli med på kappløpet .

Det blir derfor nesten latterlig å høre politikerene sutre over mangel på kontroll og ønsket om monopol.

Noen tror forbud er løsningen og at man kan forby seg bort fra alt man ikke liker. Historien viser at forbud sjelden er vellykket. Lotteritilsynet viste at man kan regulere bransjen med enkle tiltak. Seddelforbudet var et grep som ga svært gode resultater. Foreløpige tall viser at inntektene har falt med ca 50 % på et eneste tiltak. Problemet kan bli at Staten mister argumentene for monopol, ved flere reguleringer.

www.(-- reference to evil site removed --)

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Da er de sikkert ikke lenger avhengige når de spiller på nettet...

Og attpåtil kan de spille hjemme så ingen naboer kan se at de er rammet...

Litt som at sidan nokon likevel kjem til å robba dei speleavhengige, kan likegodt redningsselskapet stå for robbinga.

Det er vel ingen automatikk i at dei same som i dag spelar på automatar, vil gå over til å spela på nettet. Kan det tenkast at nettspela fangar ei anna målgruppe, og ikkje kjem i staden for, men i tillegg til problemet med automatar?

Meiner du at fordi det kan dukka opp, eller alt ser ut til å ha dukka opp andre måtar å spela seg frå hus og heim, så skal ein ikkje gjera noko med det som i dag skaper dei største problema?

Synes du det er greit at om lag nitti prosent av speleinntektene til redningsselskapet kjem frå folk som anten er i faresonen eller som alt er speleavhengige?

Kjenner du nokon som har fått ekteskapet øydelagt av speleavhengighet - og syntes du i tilfelle det gode formålet som pengane gjekk til var verdt det?

Og til havgapet- når ein står på grunn er det ikkje sikkert det mest fruktbare er å kartleggja kvifor, men å gjera dei rette vala slik at ein kjem seg sikkert av grunnen.

Det er i seg sjølv ikkje noko motiv å gje redningssselskapet skulda for alt, dei er ein aktør på lik linje med Raudekrossen, Rema og fleire andre. Men denne tråden handlar faktisk om Redningsselskapet.

Når det gjeld tapte markedsandeler- Automatinntektene har vel kun gått til himmels- mykje vil ha meir, og å skulda på andre for at ein lager automatar som gjer folk speleavhengige er nesten like feigt som når Adam la skulda på Eva etter at han hadde ete av eplet...

Ein skal hugsa at på same tid som Redningsselskapet og Raudekrossen sopte inn stadig meir pengar frå automatdrift, var det andre ideelle organisasjonar som avsto frå desse inntektene.

Kan det tenkast at nettspela fangar ei anna målgruppe, og ikkje kjem i staden for, men i tillegg til problemet med automatar?

Nei. Du kan da ikke mene at det er tilfeldig at nettspill øker med 140% i måneden i samme øyeblikk som automatene strupes tilsvarende?

Kjenner du nokon som har fått ekteskapet øydelagt av speleavhengighet

Hva med de som har fått ekteskapet ødelagt av alkohol - la oss forby den! (har vel vært prøvd uten stor suksess?)

Hva med de som har fått ødelagt ekteskapet pga vold? Forby alle voldsfilmer og voldelig sport?

Kjære, la oss være litt edruelige. Tett gjerne igjen problemene, men det hjelper ikke å lappe en skute hvis det er et like stort hull attmed - må tette alle de store hullene først!

Og her er reklame for pengespill kombinert med internettbaserte pengespill sinnsyke store hull!

Jeg synes det er underlig at Norsk Tipping, travselskapene forsatt kan drive som de gjør. Norsk Tipping har kjørt aggresive markedsføringer for produktene sine i radio, tv og i aviser. Nå er det forbudt å reklamere for tobakk og alkohol, men regjeringen har ikke vært villig til det samme forbudet innen spill.

Før konkurransen om automatmarkedet startet, på førsten av 90 tallet, hadde NSSR knipsekasser eller kronespill, som overhodet ikke skapte spilleavhengige. Istedenfor et forbud kan man regulere markedet og gi påbud, slik at automatene blir mer lik de gamle. Man kan endre reglene om oppstillingsplasser. Hvis noen tror man blir kvitt problemet ved forbud, tror jeg de tar feil. Mange vil søke til andre mer spennende spill på internett. Her er det uten noen form for kontroll og pengestrømmen vil gå ut av landet.

Forøvrig kan jeg fortelle Nils at nær sagt hele idrettsnorge blir drevet av spillemidler, samt en rekke andre organisjoner. Hvorfor NSSR ikke kan drives for de samme pengene forstår jeg ikke helt. Å tro at NSSR kan klare seg uten inntektene fra automatene, virker på meg naivt. Jeg tviler samtidig på at båteierene er villig til å ta fram lommeboka å betale prisen det koster. Hvor mener Nils NSSR skal skaffe penger til driften fra? Kakelotterier blir bare lommerusk i den forbindelse. Alle båteiere er jo kjent med hvilke kostnader det er å ha båt. NSSR har døgnbemannende store båter langs hele kysten av Norge og det er forbundet med store utgifter

NSSR kan heve kontigenten slik at de får økte inntekter. Resultatet kan bli at de kan miste 20-30 % av medlemmene. Ved en slik snuopreasjon risikerer de isteden å tape inntekter.

Nei. Du kan da ikke mene at det er tilfeldig at nettspill øker med 140% i måneden i samme øyeblikk som automatene strupes tilsvarende?

Kan du gje meg dokumentasjon på denne auken, så skal eg kommentera det etterpå.

Hva med de som har fått ekteskapet ødelagt av alkohol - la oss forby den! (har vel vært prøvd uten stor suksess?)

På midten av 1800-talet var alkoholkonsumet så stort at det var eit svært stort problem. Motreaksjonen var avholdsrøyrsla- som mest av alt hadde rot blant arbeidarane og blant religiøse organisasjonar. Forbodstida kom som ein reaksjon på eit problem som hadde teke overhand. Kor vidt forbodstida var ein suksess kan diskuterast, avholdsrøyrsla var ein suksess.

Hva med de som har fått ødelagt ekteskapet pga vold? Forby alle voldsfilmer og voldelig sport?
Ofte er alkohol den utløysande faktoren når det gjeld husbråk, i alle fall slo aldri far til barndomskameraten min kona når han var edru. Spørsmålet om vald på film er interessant- men det blir ein eigen debatt. Denne tråden handlar om kva vi gjer med dei speleavhengige og korleis redningsselskapet skal finansierast.
Kjære, la oss være litt edruelige. Tett gjerne igjen problemene, men det hjelper ikke å lappe en skute hvis det er et like stort hull attmed - må tette alle de store hullene først!

Og her er reklame for pengespill kombinert med internettbaserte pengespill sinnsyke store hull!

Betyr det at det er ok for deg at redningsselskapet kutter automatane dersom berre internettspela blir fjerna først? Dei speleavhengige og dei pårørande har vel peika ut speleautomaten som det største holet. Eg veit ikkje om dei har endra oppfatning etter seddelforbodet.

Litt på sida- slik eg har oppfatta det slo du til slutt kloa i Lillefix- Kor vart det av Tragikomix? :wink:

Denne tråden handlar om kva vi gjer med dei speleavhengige og korleis redningsselskapet skal finansierast.

Har du den resepten Nils , kan du ringe Ingvar Johnsen i NSSR og Atle Hamar i Lotteritilsynet . :lol:

PS Tror neppe Staten kommer til å bidra med penger for å redde småbåter som har motorstopp i skjærgården , så pengene må nok hentes et annet steds fra. Båtregisteret? :lol:

NSSR hadde ca 53000 medlemer i 2005. Øker man årsavgiften med kr 500 får man økte inntekter på 26,5 mill . Det blir isåfall beskjedent. Øker man til kr 3000 begynner det å hjelpe. Økte inntekter på 159 mill som er likevel snaut Er du villig til å betale dette for å hjelpe spilleavhengige ut av uføret , Nils. eller setter du oss som er igjen i kattepina og melder deg ut?

http://www.bt.no/na24/article284265.ece

PS lokalinnehaverene skal bla 20 % provisjon som på trekkes fra omsettningen på omtalen i BT

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Men løsningen o.b.lix, hva er løsningen?

1: Forby reklamen. 2: lage internasjonale avtaler som forhindre nettspill 3: stenge ned/begrense automatene her.

I den rekkefølgen.

Kan du gje meg dokumentasjon på denne auken, så skal eg kommentera det etterpå.

vg.no

Litt på sida- slik eg har oppfatta det slo du til slutt kloa i Lillefix- Kor vart det av Tragikomix? :wink:

Du ser vel hvem hun likte (dessuten ble jo Tragikomix sendt til fremmedlegionen av Romerne...)

an-10-marais.jpg

I Lucky Luke, «Den enarmede banditt» er det ein nydeleg scene der det lokale «Lotteritilsynet» i byen har «bygd om» saloonen til ein te-salong der alle spelar domino. Det blir sett opp ein einarma banditt, og forkvinna i «lotteritilsynet» får låna nokre myntar, ho får ein tidleg gevinst- og blir hekta av spelegalskap.

Elles er denne litt søt- linka frå Landsorganisasjonen mot spilleavhengihet (Pondus, Dagbladet 27.03.06):

pondus.gif

Først som statistikken frå VG.

Auken i spel hos nettautomaten er på 130% frå juni til juli, og totaltomsetninga er på 15 millionar etter oppstarten. Same korleis ein snur og vender på det erstatter ikkje dette reduksjonen av inntekter frå speleautomatar etter seddelforbodet. Nettautomaten seier i artikkelen at dei reknar med ein omsetning på 200 millionar til neste år, til samanlikning hadde redningsselskapet åleine ei omsetning på 548 millionar i 2005. Automatbransjen og nokre «ideelle» organisasjonar viser ein skremmande kreativitet for å finansiera sine edle formål, og som fleire har nemnt må kampen mot spelegalskap kjempast på fleire frontar.

Til havgapet- eg har hatt båt i eit par år, og kan av ideelle grunnar ikkje vera medlem av ein organisasjon, uavhengig av formål, som har slike haldningar som Redningsselskapet har til bruk av pengespel for finansiering av drift. Spesielt artikkelen i BT som du viste til i siste innlegg skuffar meg. Strengt tatt burde eg ikkje kjøpt mat heller, i og med at nesten alle matvarebutikkar har speleautomatar :eek: .

Når det gjeld redningsselskapet må det som alle andre organisasjonar ta følgjene av inntektsbortfallet og tilpassa drifta etter inntektene. Redningsselskapet vil måtta finansiera sjøredning etter kostprinsippet, og vi vil måtta betala det reelt kostar anten ved at forsikringsselskapet betaler, eller at vi betaler ein høg medlemskoningent. Vi som småbåteigarar kan ikkje fortsetta å senda rekninga for sjøredning til personar som er speleavhengige.

Redningsselskapet trur eg snart har spelt ut rolla si. Kva slag sjøredningsteneste ønsker vi oss for framtida? Kva om pengane vart brukt til ei offentleg sjøredningsteneste med polititmyndighet? Dersom fleire oppgåver kan kombinerast får ein gjerne meir ut av pengane, og behovet for kontroll på sjøen er dessverre aukande.

lage internasjonale avtaler som forhindre nettspill

Siden du er så klartalt, og skeptisk, til alle andre forslag så tillater jeg meg å spørre deg;

Tror du virkelig at det er gjennomførbart? Husk at du da også må få med deg ALLE land for et eneste unntak og vips så er det jevngodt med totalt uten effekt!

Ser at NorgesAutomaten håper å omsette for 200 mill neste år, er det ikke rundt 20 milliarder det omsettes for på spilleautomatene rundt i Norge?

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Nettautomaten seier i artikkelen at dei reknar med ein omsetning på 200 millionar til neste år, til samanlikning hadde redningsselskapet åleine ei omsetning på 548 millionar i 2005.
Ser at NorgesAutomaten håper å omsette for 200 mill neste år, er det ikke rundt 20 milliarder det omsettes for på spilleautomatene rundt i Norge?

Men dette er jo bare en av flere titalls, kanskje hundretalls aktører!

Strengt tatt burde eg ikkje kjøpt mat heller, i og med at nesten alle matvarebutikkar har speleautomatar :eek: .

Omtrent all idrett er sponset av Norsk Tipping. Det er vel bedre, siden det er drevet av staten?

Men dette er jo bare en av flere titalls, kanskje hundretalls aktører!

Omtrent all idrett er sponset av Norsk Tipping. Det er vel bedre, siden det er drevet av staten?

Har ikke peiling på hvor mange aktører det er, men jeg nevnte det kun for å si noe om størrelsen på problemet, ikke et argument for, eller imot, noe som helst. Poenget med mitt innlegg var at å forby internettspill på global basis er like naivt og urealistisk som å avskaffe ulykker ved et politisk vedtak! (uten sammenligning forøvrig!)

Å sammenligne det å innlevere en ukentlig tippekupong, eller ferdig utfylt Lottokupong, med spillemaskiner i dagligvarebutikker og spill på internett, blir litt epler og pærer (dog er de begge frukter!). Har absolutt ingen sans for disse programmene på TV med trekning for "ditt og datt", er bare snikreklame hele greia!

Mitt inntrykk (kan ikke dokumentere det, ren synsing!) er at de som har minst råd (til å tape penger) også er de som bruker mest penger på diverse lotterier. Å hindre alle landets borgere i å gjøre dumme ting går bare ikke, men å begrense mulighetene, ja det er en samfunnsoppgave!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 4 uker senere...

Aftenposten melder idag at NSSR får et rekordlavt tilskudd fra staten. 40 millioner er det laveste tilskuddet på lenge eller kanskje noen sinne. Det er helt i tråd med det jeg spådde, da noen mente at staten måtte ta over driften av NSSR, som løsning på de akutte problemene for en tid tilbake. Automatinntektene stuper og Trond Giske melder opphør av all automatvirksomhet f.o.m 01.07.2007. ( jeg lurer litt på om han har tatt munnen litt for full. Resultatet av rettsaken må foreligge først) Da er det vel bare for NSSR å gå å ut med friskt mot å skaffe seg nye forutsigbare innteketer i 200 millionersklassen? Det skulle vel være passe utfordringer i tiden som kommer.

Nå får vi dieselavgiften og så et betydelig påslag i medlemskontigenten? Hvor skal dette ende? :flag:

Aftenposten melder idag at NSSR får et rekordlavt tilskudd fra staten. 40 millioner er det laveste tilskuddet på lenge eller kanskje noen sinne. Det er helt i tråd med det jeg spådde, da noen mente at staten måtte ta over driften av NSSR, som løsning på de akutte problemene for en tid tilbake. Automatinntektene stuper og Trond Giske melder opphør av all automatvirksomhet f.o.m 01.07.2007. ( jeg lurer litt på om han har tatt munnen litt for full. Resultatet av rettsaken må foreligge først) Da er det vel bare for NSSR å gå å ut med friskt mot å skaffe seg nye forutsigbare innteketer i 200 millionersklassen? Det skulle vel være passe utfordringer i tiden som kommer.

Nå får vi dieselavgiften og så et betydelig påslag i medlemskontigenten? Hvor skal dette ende? :flag:

quote.gif

Kronerulling kan være et alternativ, eller kanskje å redusere litt i administrasjonen, tror kanskje det forsvinner mye penger i store lønninger.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Kronerulling er ikke forutsigbare inntekter, noe alle må ha for å drive langsiktig planlegging. Ingen kan basere driften på gaver og dugnader. Den tiden er forbi.

eller kanskje å redusere litt i administrasjonen, tror kanskje det forsvinner mye penger i store lønninger.

Betyr det at ledere i NSSR har for høy lønn og at administrasjonen er for stor?

Kronerulling er ikke forutsigbare inntekter, noe alle må ha for å drive langsiktig planlegging. Ingen kan basere driften på gaver og dugnader. Den tiden er forbi.

Betyr det at ledere i NSSR har for høy lønn og at administrasjonen er for stor?

Tja, kanskje vi skulle starte en kampanje for at båtdieselavgiften (og gjerne båtbensinavgiften også) øremerkes NSSR :smiley:

• 5 måneder senere...

Nå som Norsk tipping har klart å sugi til seg eneretten der også , skal det lissom bli mindre spillavheninghet da ? Folk i gir f i hva som står på den j椤# kassa , bare dem for spilt . Skal bli bedre kontroll osv osv . Ja å det trur vi på , beste og eneste riktige med dem kassene er å bombe dem . Lage tegnestifter av dem ellerno , få dritten vekk enkelt å greit .....

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Nå som Norsk tipping har klart å sugi til seg eneretten der også , skal det lissom bli mindre spillavheninghet da ? Folk i gir f i hva som står på den j椤# kassa , bare dem for spilt.

Nå er det jo ikke bare snakk om å skifte logo på automatene da. For det første er Norsk Lotteridrift et kommersielt selskap. Rundt halvparten av overskuddet går rett i eiernes lommer (ifølge NRK - "Her og Nå") Norsk Tipping er et statlig firma, og har ikke de samme krav til inntjening. Hvis endring av logoen er eneste virkemiddel, vil en større del av pengene gå til organsisasjoner og idrettslag/arenaer.

Det andre er hvilke muligheter for kontroll man har med et monopol. Man kunnne for eksempel se for seg at alle spillere måtte registrere seg med et spillerkort. Når aktiviteten på kortet overstiger en viss aktivitet stenges det for en periode. Slikt er mye vanskeligere å få til effektivt uten et monopol. Alderskontroll er et annet virkemiddel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...