Jump to content

Hvilken type VHF


Karavoli

Recommended Posts

Eller hva med denne http://www.netbaad.com/product.asp?product=1202⊂=118

 

Jeg kjøpte denne ifjor sommer og er fornøyd med den. Enkel i bruk og billig i forhold til her i Norge.

 

Har også koplet NMEA-signaler ifra GPS-antennen (som også gir signaler til PC-kartplotteren ombord) til VHF'en. Ved en ev. nødmelding (DSC) vil da posisjonen og fartøyets MMSI-nummer komme opp hos Kystradioen. I tillegg er det også mulig å ringe fast/mobiltelefon på land via VHF'en.

 

 

 

Link to post

Hei!

 

Skal kjøpe meg stasjonær VHF til båten. Men utvalget er stort og prisene varierer mye så jeg vet ikke hvilken VHF jeg bør velge. Noen som har noen forslag?

Har ikke så mye greie på VHF :blush: , men skal ta et VHF kurs til sommeren.

 

Uansett hvilket merke du kjøper anbafaler jeg på det sterkeste at ut kjøper med DSC slik at du med et tasttrykk får sendt din egen posisjon dersom en alvorlig ulykke skulle inntre. Dette er en oppgave selv ganske små barn kan lære ombord.

 

Ellers anbefaler jeg deg å lese litt om maritim radio på

http://www.maritimradio.no/generelt/3g-bruksomrader.htm

Link to post

Hjertman.se selger Navman 7100 for nkr. 1848 og M-tech DSC for 1408.

 

Blir ca 150 kr i porto og gebyr til posten på kr 185 samt at de kun trekker 20% svensk moms. Dermed blir totalt pris fra Hjertmans sånn ca:

Navman: 2200

M-Tech: 1780

 

Inkludert norsk moms og gebyr til posten.

Men er det bare å handle Vhf utstyr fra utlandet da?

Har selv sett Navmann 7100 på E-bay for 1200 norske...

Link to post

Men er det bare å handle Vhf utstyr fra utlandet da?

Har selv sett Navmann 7100 på E-bay for 1200 norske...

Vær klar over at du ved kjøp av VHFen fra Sverige ikke får alle L-kanalene (L1, L2 og L3).

 

Disse må du få programmert i etterkant av PRONAV, Seatronic eller et annet norsk forhandlerledd som kan oppdatere VHFens softvare.

 

Spørsmålet bli hva du da må betale i etterfrakt og evt. gebyr for oppgradering?

 

Pronav kjenner til denne problematikken omkring prisforskjellene Norge/Sverige.

Link to post

Hvordan er oppmøtet for Hortentreffet? Og er det familievennlig / barnevennlig?

 

Finner ikke ut at Navman 7100 har DSC.?. Navman 7200 har det men koster 3280,-

 

Jeg har en Navman 7200. TINE II har en 7100. Vi har begge testet DSC mot hverandre. Det går utmerket med begge to.

 

Velg, løp og kjøp!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Vær klar over at du ved kjøp av VHFen fra Sverige ikke får alle L-kanalene (L1, L2 og L3).

 

Disse må du få programmert i etterkant av PRONAV, Seatronic eller et annet norsk forhandlerledd som kan oppdatere VHFens softvare.

De fleste postordrefirma ordner dette.

 

Sakset fra Busse Yachtshop.

 

Bilde

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

igjen; er det noen som har konkrete og reelle eksempler på at DSC har hatt noen som helst sikkerhetsmessig effekt ?

 

Husker folk å trykke inn NØD knappen, når de braser på i mørket, i 25 mils fart, i 2m sjø, og henger fortumlet og skamslåtte over rattet ?

 

Eller er dette bare noe bransjen finner på for å få lydige forbrukere til å skifte ut fint fungerende VHF er, for å øke "sikkerheten" på sjøen ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Husker folk å trykke inn NØD knappen, når de braser på i mørket, i 25 mils fart, i 2m sjø, og henger fortumlet og skamslåtte over rattet ?

Av en eller annen grunn ser jeg for meg også andre scneario hvor DSC kan være nyttig.... og ikke bare i en slik situasjon..., men det er nå meg da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Som f.eks ?

 

( jeg har ikke tenkt ut noen, men så går ikke båten min i 25kn eller da. :rolleyes: )

 

Suzuki

Tja... Det er vel mange alternativer.... men vanlig oppkall vil kanskje fungere for noen... men for de som har dårlig hjerte og er ute med unger i båten kan det sikkert være greit å lære poden om at om far/mor ramler om så kan du trykke på denn knappen og hjelpe kommer...

 

Er sikkert lettere det for poden enn å trykke inn håndsettet og rope mayday eller what so ever... tror ikke det alltid er like lett å få små barn til å rope i talatuten... men å trykke inn en knapp er nok lettere... Men selvsagt dette er jo helt udokumumenterete påstander og kun sysning fra min side... Jeg har ikke noe belegg for at dette er tilfelle, men ser heller ikke noen grunn til å debattere dette... siden dette vil være svært personavhengig slik som jeg ser det..ref mine egne barn

 

Forørig så kan jo direkte "oppringeng" til en annen båt være av interesse for noen.... også som ikke er forhandler av slikt uttsyr og kun ser potensialet for eksrta inntekt, slik som meg da..

 

Også til slutt er det meg persnoling da... som ikke klarer å finne en basastasjojn som ikke har DSC inkludert og som tilfredstiller de kriteria jeg stiller til VHFen.... Har forøkt å lete, men det nye som passer for meg har desverre DSC innebygget, alle som en...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

DSC virker slik at når knappen blir trykket inn sender den nødkalling med opplysninger om båten og posisjon hvis den er koplet mot en plotter/gps.

 

Det betyr at

1) nødkallingen når frem (hvis ikke noen tukler med Kanal 70 :nono:

2) kystradioen vet hvilken båt og båttype det gjelder

3) posisjon er gitt

 

Eksemplene er mange hvor DSC er suveren:

 

Skipperen får en illebefinnende og kan selv ikke foreta anropet

Andre, t.o.m. mindre barn, kan gjøre det

Ved f.eks brann går ting styggfort og da er et lite trykk nok

 

Også er det slik at det ikke er utstyrsselgerene som fant opp DSC'n, men sjøfartsmyndighetene world wide. Systemet kalles GMDSS - Global Maitime Distress and Safety System.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...