Jump to content

Hvilken type VHF

Karavoli

Recommended Posts

Har forøkt å lete, men det nye som passer for meg har desverre DSC innebygget, alle som en...

Joda, om man SKAL ha ny allikevel, så er det jo greit nok å ha den DSC vil jeg tro.

Men å bytte for å få det ? Og kjøre knallhardt på sikkerhetsargumentasjonen ?

Suzuki

No boat needed..

Joda, om man SKAL ha ny allikevel, så er det jo greit nok å ha den DSC vil jeg tro.

Jeg klarer i allefall ikke å se noen ulemper......

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

jeg spurte ikke om argumenter som vi til stadighet tutes ørene fulle av.

For ordens skyld, gjentar jeg mitt spm for de som ikke gadd lese hele:

er det noen som har konkrete og reelle eksempler på at DSC har hatt noen som helst sikkerhetsmessig effekt ?

Suzuki

No boat needed..

er det noen som har konkrete og reelle eksempler på at DSC har hatt noen som helst sikkerhetsmessig effekt ?

Du har fått svar, Suzuki. :wink:

Og i tillegg har DSC'n den store fordelen at den har egen kanal 70.

Jfr. mange tråder på BP om skvaldring på K16.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

nei, jeg har ikke fått svar. Jeg har fått beskrevet en rekke mer eller mindre scenarioer, der det gis intrykk av at DSC er løsningen.

Jeg spurte om noen visste om reelle konkrete eksemper, og det har jeg ikke fått.

Konkluksjonen så langt, er da at DSC representerer en teoretisk forbedring av sikkerheten, som overhode ikke kan underbygges med konkrete eksempler eller statestikk. Annen bruk, som kompisoppkall, visning av ditt og datt på nintendoskjermer og annet tullebruk, er grunnen til at folk velger DSC-VHF, og ikke reell og konkret sikkerhetsforbedringer...

- eller ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg spurte om noen visste om reelle konkrete eksemper, og det har jeg ikke fått.

Suzuki

det er möjligt du får vatten på din kvarn Suzuki.........

http://www.sjofartsverket.se/pages/1818/sj...tser%202005.pdf

svensk statestik på sjöräddning 2005, på sidan 11 redovisas GMDSS-larm varav DSC er ett sätt !

22 larm med Epirb 2 skarpe

17 larm med DSC 1 skarpt

resterande har då gått på CH 16 alt tlf el dyl

nu skall man ju betänka att tekniken er ny og att dom fleste fritidsbåter fortfarande har gamle

VHF ombord....men DSC-larmen (skarpa) kommer garanterat att öka med tiden!

tekniken er suverän......jag kommer definitivt att skaffa en DSC-VHF neste gång jag byter!

med liten besättning ombord slippa att stå vid radion utan istellet koncentrara sig på branden eller

man-överbord eller var det er ......ett knapptryck og så tilbaks för att frigöra flotten........

har lite svårt för att förstå varför du er emot denna tekniken?

vi får vel vänta o se om Jo_Eirik kann komma med sin statestik för Norge, han brukar ju lägga ut den her på Baatplassen.

S/Y Gunga Din

Du får antagelig ikke noe godt svar her. Spør heller Telenor maritim.

For min egen del bryr jeg meg ikke så mye om det har virket for andre, men om det vil virke for meg. Eksempelet med at selv barn kan bruke det når skippern er indisponert holder for meg. DSC betyr også at radioen fortsetter å sende nødmelding automatisk til den får kvittering eller resettes. En annen kjekk funksjon er at radioen kan kobles til MOB-alarmer og om nødvendig dødmannsknapp. DSC betyr også at den som mottar nødmelding kan få posisjonen opp på kartplotteren.

Som minner meg på;

når pc en slo igjennom på sluten av 80 tallet, ble selgere drillet med alskens momennter de skulle selge inn.

- Katalogisering av innholdet i fryseren

- Katalogisering av LP / MC / CD samlingen.

Nå viste PC`en seg å VÆRE et innmari kjekt verkøy. Men - argumentene som det ble gjordt masse forsøk på å selge inn, var mildt sagt slette.

Min påstand er at argumentene om at DSC har noen sikkerhetsmessig verdi, er overdrevet. Jeg har sett hva folk finner på i en stresset ulykkessituasjon ( sjokk ) og å fiple med noen små knapper, er ikke blandt dette.

Dessuten er jeg stor motstander av ting man ikke kan teste ut. MOB øvelse, eller øve seg i å kalle på hjelp, er fullt mulig ( Slå av VHF en først )

Pugge nødprosedyrer til de sitter. Lære barna hva man skal gjøre, hvordan en VHF virker og hva man skal si. Hvorfor ikke, barn er smarte, og tar alvorlige ting meget seriøst. Øv ved hjelp av en lisensfri sånn " lekeradio", kan være en fin metode.

Å tro at en som er så fortumlet / sjokkert / oppbragt at han ikke husker / klarer å gjøre et MAYDAY oppkall på VHF`en, husker å vippe opp et lite deksel, og trykke på en knapp, er ikke noe jeg ville satset på. Hvordan gjøres det ? Hvordan vet du at meldinga har gått ut ? ( NEI, du kan IKKE øve på dette, da går jo alarmen.. )

Sikkerhet er noe man får i kraft av de valg, drilling, øvelser, rutiner, service, vedlikehold, kort sagt summen av de forberedelser man gjør.

Sikkerhet er ikke en ferdigkjøpt boks med en knapp på, som forhandler sier er veldig fin, og så kommer hjelpen fossende.

Vet mannskapet hvor MOB knappen er ? Mye viktigere enn noen DSC knapp. Vet mannskapet hvordan man slenger en redningsbøye på sjøen ? Skal den ha line til båten ? Har mannskapet sikkerhetsseler med line, så de IKKE havner på sjøen ? Har du redningsbøye med signalflagg og lys ? Vet mannskapet at en skal følge MOB personen med øynene, sålenge det er mulig ? Vet mannskapet hvordan man skal forsøke å ta ned seilene, stenge av eller starte motoren ?

Ånei jeg glemte jo . Dere har jo varslet på DSC. Om en halvtime til 45 min kommer Redningsskøyta..

Suzuki

No boat needed..

Sikkerhet er noe man får i kraft av de valg, drilling, øvelser, rutiner, service, vedlikehold, kort sagt summen av de forberedelser man gjør.

Sikkerhet er ikke en ferdigkjøpt boks med en knapp på, som forhandler sier er veldig fin, og så kommer hjelpen fossende.

Dersom noen påstår at DSC erstatter noe annet sikkerhetsutstyr eller praktiske øvelser så er det ganske ille. Noe helt annet er det å se på DSC som et tillegg til det man allerede har. Som du påpeker blir en nødsituasjon raskt ganske hektisk. Da er det f.eks. kjekt at DSCen fortsetter å sende nødsignal dersom folk blir veldig opptatt med andre ting.

Skjønner deg, Suzuki og tiltakene du beskriver er kjempeviktige. :flag:

Men det minner meg om den gangen fargefjernsynet, PC'n eller mobilen kom. Detta er vel ikke nødvendig. Historien kjenner vi.

Men det spesielle med GMDSS er den er i utgangspunktet er et sikkerhetssystem som er utviklet for den profesjonelle sjøfarten.

Og i sitt storsinn så får faktisk lystbåtflåten lov til å bli med. Ikke et krav, men et tilbud.

Behold ditt gamle system med ære. Oppkallbiten og bruken vil fremdels være alfa og omega i uoverskuelig fremtid, også når det vil bli full DSC-dekning.

Selv om verden blir digitalisert, vil det alltid være behov for det menneskelige aspektet.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

igjen; er det noen som har konkrete og reelle eksempler på at DSC har hatt noen som helst sikkerhetsmessig effekt ?

Hva om det brenner i båten og du må gå i jolla eller hoppe i sjøen, da kan det jo være at du klarer å trykke inn nødknappen ( DSC ) før du må forlate båten.

Har du da 4 unger og kjerring som skal ut av båten i en fart slipper du å mase i vhfen.

Dette med DSC er merkelig.

Et enkelt spørsmål om noen kan vise til ett eneste konkret tilfelle der noen kan vise til en situasjon der DSC har hatt noen effekt blir møtt med en bråte hypotetiske sammenstillinger.

Jeg slutter meg til Suzuki: Vis til en situasjon der DSC har hatt noen sikkerhetsmessig effekt.

Ikke svar med en masse svada om koblinger elller påtenkte tilfeller.

Store Norske Kullseilingskompani.

Et enkelt spørsmål om noen kan vise til ett eneste konkret tilfelle der noen kan vise til en situasjon der DSC har hatt noen effekt blir møtt med en bråte hypotetiske sammenstillinger.

Får jeg lov å minne om at radioer med DSC og en akseptabel prislapp kun har vært tilgjengelige i Norge et par års tid og at det foreløpig er relativt få lystbåteiere som har byttet ut sin gamle radio. Da får vi være glade for at ingen av disse (??) foreløpig har hatt behov for å trykke på den røde knappen. Skal vi undersøke igjen om 5-års tid? Da er det ikke utenkelig at noen har fått behov for å trykke på denne knappen.

Eivind

For de "omvendte" som vil trene litt VHF

Man må logge seg inn etter å ha registrert seg. Jeg får den ikke helt til. Hva gjør jeg feil?

Til Suzuki og Krapyl: Svarene som tilfredstiller dere kan vel bare Martim Radio's statistikk gi. Muligens også baatplassmedlemmet Jo_Eirik? (Sjøassistanse).

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

det fokuseres på DSC opp og i mente. Men - for kritiske momenter som LYDKVALITET og BRUKERVENNLIGHET drukner jo fullstendig i gnålet om muligheten til å trykke på knappen.

Flere av disse superbillige DSC-VHF ene har lydkvalitet som mobiltelefonen til guttungen. Den er kjøpt på TOYS-R-US.....

Men det er klart. Å oppfatte hva motparten sier, og kunne raskt justere ned f.eks Squelch eller opp volum, med vriknapper som er store og lettoppfattelige, er jo ingenting mot å kunne sette parametrene i en 10 trinns selvforklarende meny. Hører man ikke spørsmålene fra redningsskøyta eller Tjøme Radio, kan man jo bare trykke på DISTRESS en gang til ..?

Suzuki

No boat needed..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...