Jump to content

Hvilken type VHF

Karavoli

Recommended Posts

Da ligger VHF'en på bordet, vel i allefall brukerveiledningen da.. Selve duppedingsen ligger i bilen sammen med antenne og fot.

Valget falt på den nye M-TECH MT-500, som i følge selgeren som virket troverdig mente var en meget god sak, man mente den var var fullt på høyde med en Icom sak til nesten dobbelt pris...

Prisen var den nette sum 1990,- inkl. 25% til Fru Halvorsen, Belamarin har kampanje på denne MT-500 nå.. I Følge denne selgeren så erstattet MT-500 den gamle sx35 som gikk ut i 2005. Om dette stemmer vet jeg ikke... Uansett så så tror jeg at denne er verdt pengene..

1990,- for M-TECH MT-500 VHF

100,- for antenne fot

606,- for antenne fra Glomex på 1,6m

Totalt 2696,- norske blanke kroner.... fra VICO Maritimt Elektronikksenter på Avaldsnes på Karmøen..

Denne skulle inneholde det som er av kanaler i kongeriket, (inkl. F kanalene, hva men en skal med dette)....

Erfaring kommer etterhvert som montering og testing blir gjort i løpet av måneden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Denne skulle inneholde det som er av kanaler i kongeriket, (inkl. F kanalene, hva men en skal med dette)....

F-kanalene er fine å lytte på på forsommeren for å finne ut hvor makrellen står.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Denne vhf skal også jeg kjøpe, mener selv at den dekker bra mitt behov. Pris og kvalitet stemmer med mine referanser.

Det er bare å stikke innom, han hadde flere liggende i butikken tidligere i dag, og bestiller sikkert flere også siden dette er et leverandør tilbud fra Bellamarin

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

• 7 måneder senere...

Bruker denne gamle tråden til å stille noen spørsmål angående VHF.

Er på "kjøper'n" av brukt VHF. Har fått tilbud om 3 2 forskjellige brukte VHF-apparater for fastmontering. Kjenner desverre ingen av dem :confused:

Apparatene er:

• Simrad SHIPMATE RS 8000 .......Er nå solgt! :headbang:
  • Høcom Famita 558
  • Apelco 4500

Noen som har erfaring med noen av disse? Hvem er det som er importør / forhandler for disse? Noen som har link til noen av produktene? Skulle gjerne sett bilder av dem.......

Ellers vil jeg sette pris på meninger fra våre medlemmer om noen av disse apparatene !

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

models, the Uniden MC 535, Apelco 4500, Standard Horizon Eclipse, and Shakespeare SE-2001. All the radios tested are rated by the manufacturer at 25 watts and each can be switched to the one-watt, low power mode for close-in operation and standby.

We tested the most important technical considerations for selecting a radio: power output, power draw, receiver sensitivity, and weather resistance. To that, we added subjective evaluations of reception quality and user friendliness. Our regimen consisted of bench tests under controlled conditions, at-sea broadcast trials, and a simple procedure to check weather resistance.

The units tested offer the full range of transmitting and receiving channels needed for recreational use in U.S. waters, plus 10 weather channels. All come with three year limited warranties.

A VHF Primer

VHF (Very High Frequency) radios operate on line-of sight, meaning the signal is sent and received in a straight line. In practice, however, VHF radio waves can be slightly "bent" by the atmosphere, adding as much as 20% to a radio's range.

Range is primarily a function of the antenna to which the radio is connected. As a general rule, VHF's have a range of up to 20 miles, depending on the height of the antenna and its "gain" or ability to amplify the transmit and receive signals.

The Federal Communications Commission limits VHF radios aboard recreational boats to 25 watts maximum power and most units have a one-watt standby setting. Higher wattage does not necessarily mean greater broadcast range. Rather, the wattage boost you get at the high-power transmit setting pushes your signal through interference, usually nearby heavy VHF traffic.

It should be noted that a VHF radio's capability is only as good as the entire system - the power supply, cabling and antenna, all properly installed, shielded, grounded and weather proofed.

Bench Pressing for Power

Our technical team tested each radio in high-power transmit mode under simulated broadcast conditions in a fully equipped marine electronics shop. For these bench tests, we used power input levels to replicate three possible conditions aboard a boat, as follows:

Engine running with properly functioning alternator, 13.6 volts.

Engine off with fully charged battery, 12.6 volts.

Engine off with battery in run-down condition, 11.6 volts.

Only one radio, the Standard, transmitted a full 25 watts of power at optimum operating conditions. (13.6 volts) Power output for the others ranged from 76% to 91% of their 25-watt rated output (see table for complete test results).

We also tested the power in amps each radio required while transmitting in both high and low modes, at the optimum operating condition, 13.6 volts. Here, the Standard used the most power, 5.45 amps in high mode and 290 milliamps on stand-by, while the Shakespeare consumed the least, requiring 4.4 amps and 160 milliamps, respectively.

Receiver sensitivity ranked very close among the four units. With a power supply of 13.6 volts, the Apelco ranked best but less than one percentage point separated the four units.

For good measure, we assessed reception quality the old fashioned way, by ear. To do that, we tuned each radio to three separate weather channels and took a consensus of sound quality among the technicians present. All proved quite acceptable.

Field Test

One radio in the boat is worth two on the bench so we developed a series of field exercises to test broadcast capabilities in the real world. For our mobile receiving station we used a 29-foot, twin engine powerboat outfitted with a typical array of electronic equipment, including a top-of-the-line VHF radio which features an LCD bar graph to measure incoming signal strength.

We established three receiving stations (on the Magothy River near Annapolis, MD) at the following distances: One-half mile on an unobstructed line-of-sight, one mile with a land mass between the test units and the boat, and three miles, again with land in between. We tested the radios on both high-power and low-power at each site.

At the half-mile mark, all units maxed the meter on both high and low power. At the one-mile stop, with houses and a marina as obstructions, the meter topped out with all units on high-power but at low-power the Uniden and Standard registered at 80% signal strength while the Shakespeare and Apelco registered at 50%. At the three-mile site on high power, Standard and Uniden registered 50% and the others registered 20%. On low-power, however, we were only able to communicate with the Standard radio and just barely, at that.

Soggy Signals

When it comes to weather/waterproof capabilities, the Uniden advertises a "splash proof chassis" while the Standard makes no claims in its literature. Apelco and Shakespeare, however, say their radios meet the U.S. Coast Guard's water resistance standards for general electrical equipment in maritime use. But applying that standard would have meant hosing each radio with 65 gallons-per-hour delivered through a one inch nozzle for five minutes to determine if water could penetrate the unit.

That seemed too removed from real-world conditions for us so we just made it rain on the radios for a week. Using a simple spray bottle, we gave each radio a thorough wetting with brackish water periodically.

After that we tested each radio's operation, inspected them for corrosion and finally disassembled the units to look for water intrusion. None of the units nor the the microphones showed any water damage and each radio functioned as before.

So Watt?

For this Foundation Findings, it is important to remember that we tested four off-the-shelf radios selected much as you, the consumer, would.

Although nearly all fixed-mount marine VHF radios are rated at 25 watts, the consumer can't readily confirm actual output in the specific unit he or she may buy. But in real terms, the wattage variations we saw in our bench tests might only result in a relatively small difference in broadcast strength.

Depending on where you do your boating, this may not be the most important consideration. In fact, for a basic radio, the various features and functions of each (see table) or your personal tastes in styling and ergonomics may be more important criteria.

For example, you can change channels on both the Shakespeare and the Standard with buttons on the microphone, a very handy feature, but on the Uniden and Apelco you can't. And while many features are best evaluated by the purchaser, we did notice that the Uniden makes a beep when scrolling through the channels. We also should point out that while all the radios came fuse protected, only Sh

Vi sees!

Valget falt på den nye M-TECH MT-500, som i følge selgeren som virket troverdig mente var en meget god sak, man mente den var var fullt på høyde med en Icom sak til nesten dobbelt pris...

Prisen var den nette sum 1990,- inkl. 25% til Fru Halvorsen, Belamarin har kampanje på denne MT-500 nå.. I Følge denne selgeren så erstattet MT-500 den gamle sx35 som gikk ut i 2005. Om dette stemmer vet jeg ikke... Uansett så så tror jeg at denne er verdt pengene..

Jeg har hatt samme radio fra mai måned og den tilfredstiller mine krav fullt ut. Har kopplet den opp mot Simrad kartplotter, og fungerer utmerket. Radioen piper om jeg mister GPS signalet, så det er jo en bra sikkerhets alarm.

Den lokale radio pusheren sa at den er meget bra oppbygget, med gummitetninger og stabilt chassis. Minst like bra som en Raymarine (som han også selger).

Han bekrefter at den erstatter gamle SX 35, og har fått noen modifikasjoner, som SX 35 trengte.

:flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Jeg solgte min M-Tech med gamle båten og er nå radioløs, men ikke rådløs, tror jeg da.. Jeg kommer til å kjøpe en Navmann 7110 til Stauden II, siden jeg vil ha dobbelt håndsett. Et ved stryreposisjon og selve hovedapperasturen nede under dekk ved kartbordet..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...