Jump to content

Hvilken type VHF

Karavoli

Recommended Posts

Tja;

F.eks:

ICOM M421 eller Simrad RD68.

Koster bare en slant ekstra, og har iallefall det helt nødvendigste av utstyr, bla.a roterende kanalvelger, squelch og volum, samt en høyttaler som ikke koster under 10 øre å produsere.

Idag har jeg en RT 64, og den kommer trolig til å sitte på plassen sin så lenge den virker. Meget bra & billig VHF, men den har ikke DSC..

Vil man bruke MYE penger, finnes masse snadder. Det gjør det alltid.

Suzuki

No boat needed..

Ikke svar med en masse svada om koblinger elller påtenkte tilfeller.

Jeg tror de fleste av oss setter pris på at vi slipper å bruke det meste av sikkerhetsutstyret. :wink:

det fokuseres på DSC opp og i mente. Men - for kritiske momenter som LYDKVALITET og BRUKERVENNLIGHET drukner jo fullstendig i gnålet om muligheten til å trykke på knappen.

Flere av disse superbillige DSC-VHF ene har lydkvalitet som mobiltelefonen til guttungen. Den er kjøpt på TOYS-R-US.....

Der er jeg helt enig med Suzuki. Det er alt for mye mas om å kjøpe billig radio, og litt for lite fokus på at lydkvaliteten er god nok og at utstyret er enkelt å betjene når det er mørkt og vått og kaldt, og når du helst skulle vært to andre steder samtidig som du ønsker å få sendt nødanrop så fort som fy. Sånn sett bør rådet være å først og fremst kjøpe en god radio, og deretter er det kjekt om den har DSC. Billig hermetikk er fremdeles billig hermetikk, selv om den har DSC.

(Og hvilken VHF har jeg valgt? Simrad RS82.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Hvorfor i hele tatt tenke å kjøpe utenlandsk DCS? Den er jo ubrukelig her!

Jeg stiller samme spørsmålet.

Hvorfor det?

Skal du lovlig utstyr, må VHF'n være godkjent i Norge (Post- og teletilsynet).

Er den ikke godkjent , får du heller ikke konsesjon og dermed MMSi-nummer som du må ha for å aktivisere DCS-enheten.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Jeg stiller samme spørsmålet.

Hvorfor det?

Er den ikke godkjent , får du heller ikke konsesjon og dermed MMSi-nummer som du må ha for å aktivisere DCS-enheten.

Alle VHF'r som er CE merket som er kjøpt i utlandet kan du bruke og registrere i Norge.Jeg har selv kjøpt ICOM 601 i England som er CE merket. DSC fungerer over hele verden.

Bjarne

For å begynne forfra.

Og for å synse litt.

Dersom jeg skulle duppedittutruste en ny båt, ville det første som gikk ombord være en bærbar, vanntett VHF. Jeg valgte en Jotron med med Lithium nødbatteri.

Og husk, DSC eller ikke, Tjøme ser hvor du er når du sender.

Store Norske Kullseilingskompani.

Noe av det aller viktigste er å kjøpe en god antenne med mest mulig antenneforsterkning. Der operer man med forskellig enheter dBi og dBd og noe uvitenskapelig som heter marine dB.

Det beste er vel å relatere til dBi dvs forsterkning i forhold til en isotrop stavantenne? 3dB gir en fordobling i effekt.

Bjarne

Suzuki! Du spør om noe som få kan svare på. Etter en runde i havna i dag er det få som har koblet GPS til VHFen. De vet bare ikke hvordan.!?

Man skal være ekstra interessert i dette med sikkerhet for at man skal gå "den tunge veien" for å vite mer om dette. Det var nok greit i kjøpeøyeblikket å få en radio med DSC. Men så skorter det på kunnskapen/viljen. Dermed står man der med en vanlig gammeldags VHF, fortsatt.

Jeg har lagt inn mmsi-nummeret til båtkompisene og Tjøme radio. Testet ut at dette virker. Etter å ha fått en tankevekker i en annen tråd forleden om bruk av K-16 og K-L ble jeg mer bevisst på dette med bruk/misbruk av K-16.

Nå går oppkallene så langt det lar seg gjøre via K-70.

Den gamle sailoren sitter nå i ei rekeskjøyte fra Nevlunghavn.

Når det gjelder lydkvaliteten på min nye Navman 7200 er høytalerlyden brukbar. Har koblet opp en ekstra høytaler med av/på-knaqpp og volum, slik at jeg har en ute på akterdekket i tillegg.

Får gode rapporter på min egen modulajson hos andre jeg kaller på.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Suzuki! Du spør om noe som få kan svare på. Etter en runde i havna i dag er det få som har koblet GPS til VHFen. De vet bare ikke hvordan.!?

Dette er egentlig også et spørsmål om å spare. Det koster litt å få en autorisert installatør til å gjøre jobben, men da skal det virke. Mekker man selv er det lett å gjøre feil, og utstyret virker kanskje ikke så bra som det skulle.

Man skal være ekstra interessert i dette med sikkerhet for at man skal gå "den tunge veien" for å vite mer om dette. Det var nok greit i kjøpeøyeblikket å få en radio med DSC. Men så skorter det på kunnskapen/viljen. Dermed står man der med en vanlig gammeldags VHF, fortsatt.

På de aller fleste GPSer er det en datautgang der 2 av ledningene skal / kan kobles mot VHF - PC elle autopilot, i brukermanualen står det hvilken av ledningene som skal brukes.

Har selv gjort dette på 2 båter med vellykket resultat.

• 3 uker senere...

Skal ta meg en tur ut i dag for å inspisere VHF markedet på en lokal butikke her på Karmøen (Vico for de som er kjente). Vurderer sterkt RD68 fra Simrad, men også andre er spennende... Selgeren reklamerte for denne M-tech sx35 på telefonen i går til et par høvdinger, men blir litt sketisk til alt som er billig jeg da...

Er det noen som har et grunnlag for å uttale seg om disse produktene.... og sikkert mye annet.. Det finnes vel mye mellom den billiste til 2000 og RD 68 til litt under det dobbelte..

Når det gjelder RD 68 så leveres den med telefonrør eller microfon/høytaler.... hva anbefales her av den erfarne brukergarde...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den er brukelig med et unntak;

Enheter kjøpt i utlandet som har "EU"-programvare har mulighet for å slå av DSC, hvilket ikke er tillatt for norske båter. Resultatet med bruk av "EU"-programvare i VHF'en er at man da ikke får inn meldinger og heller ikke får sendt noe med nødknappen hvis man ved uhell har deaktivert DSC.

Jeg har nylig hatt min RT-450 inne til SW-oppdatering pga dette, fikk også innprogrammert lystbåtkanalene.

Skal ta meg en tur ut i dag for å inspisere VHF markedet på en lokal butikke her på Karmøen (Vico for de som er kjente). Vurderer sterkt RD68 fra Simrad, men også andre er spennende... Selgeren reklamerte for denne M-tech sx35 på telefonen i går til et par høvdinger, men blir litt sketisk til alt som er billig jeg da...

Er det noen som har et grunnlag for å uttale seg om disse produktene.... og sikkert mye annet.. Det finnes vel mye mellom den billiste til 2000 og RD 68 til litt under det dobbelte..

Når det gjelder RD 68 så leveres den med telefonrør eller microfon/høytaler.... hva anbefales her av den erfarne brukergarde...

I gamlebåten kjøpte jeg en M-Tech SX35DSC. Funket helt fint. God radio, med brukbart display.

Den var enkel å sette opp, og hadde både F og L kanaler. En bakdel var at når jeg plugget inn

ekstern høyttaler i cockpit, forsvannt lyden i den interne.

I den nye båten står en RD68. Ser også veldig bra ut. Litt større fysisk og ett hakk mer proff utførelse.

Jeg mener betjeningen ifm. DSC er litt mer oversiktelig på RD68'en og at displayet er litt bedre.

Jeg har den med håndmikrofon - skulle gjerne hatt telefonrør.

Det er en stor fordel å få lyden direkte mot øret når det er støy ombord.

Til 7. og sist blir det et økonomisk spørsmål, men jøss - M-Techen duger i massevis den...

Mvh

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Dersom jeg skulle duppedittutruste en ny båt, ville det første som gikk ombord være en bærbar, vanntett VHF. Jeg valgte en Jotron med med Lithium nødbatteri.

Noen tanker fra en som overhodet ikke har greie på VHF, har aldri brukt det, men tenker på å kjøpe en!

Skal brukes i seilbåt som seiler mellom si; Oslo og Kristiansand, og Oslo og Marstrand. Kryssing over fjorden vil foregå med land i sikte.

Hadde tenkt å klare meg med (kun) en bærbar og vanntett type med enkle funksjoner og tydelige/lette å bruke knapper for kalde og våte hender og uten antenne i masten.

Gjør da den typen Krapyl nevner jobben godt nok med tanke på bruk, hvor langt signaler rekker osv.

ps

folkens - er det nødvendig å være så "biske" i kommentarene? Jeg føler at jeg er i min fulle rett til å være litt dum uten at noen behøver å høvle over meg av den grunn! (dette var ikke myntet på deg Krapyl) :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Metoden Tjøme Radio bruker for å oppnå dette burde ha vært fortalt ITU, (Internasjonale Tele Unionen), da hadde man unngått å innføre DSC... eller ?

"hvor du er" er vel ett temmelig "flytende" (Tog du an ?) begrep - i denne sammenheng... Vi snakker vel om lengde/bredde grader ?

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Gjør da den typen Krapyl nevner jobben godt nok med tanke på bruk, hvor langt signaler rekker osv.

Godt nok? Tja. Det er min egen lille sikkerhetsfilosofi.

Jeg har fastmontert VHF i bestikken, men jeg har alltid en fulladet håndholdt VHF i sittebrønnen når jeg seiler. Seiler jeg alene, som jeg vanligvis gjør, sitter den i et klips i vesten.

Den har selvsagt langtfra rekkevidde som en fastmontert, men skulle den store katastrofen skje, brann, kollisjon el, så hjelper det meg lite med en VHF-boks nedenunder med blinkende lys og ringende bjeller. Nå kommer sikkert argumentene om at man kan trykke på den derre Alarmknappen før man hopper overbord, men, det er lettere for en som ligger i sjøen å se hjelpemannskapene enn omvendt.

Metoden Tjøme Radio bruker

Enkel peiling. Ikkeno hi-tech, men en grov indikasjon.

Store Norske Kullseilingskompani.

Dessuten er en sånn ekstra bærbar sak i vesten veldig fin når guttungen og jeg er på jolletur. " Kjerring, sett på kaffen " meldt over VHF gir klare indikasjoner på hvem som er sjefen ombord ( det behøver ikke være sant engang.. )

Suzuki

No boat needed..

Dessuten er en sånn ekstra bærbar sak i vesten veldig fin når guttungen og jeg er på jolletur. " Kjerring, sett på kaffen " meldt over VHF gir klare indikasjoner på hvem som er sjefen ombord ( det behøver ikke være sant engang.. )

Suzuki

lurade på varför det luktade kaffe över hele Koster i somras, alla kjerringer satte på kaffe samtidigt ! :lol:

du kan ikke gå ut med sådana allmänna anrop, Suzuki använd din kallesignal....kaffet kan ju ta slut för oss andre ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...