Jump to content

Valg av GPS/kartplotter


Carat

Recommended Posts

Jeg skal anskaffe en rimlig kartplotter til bruk i min 25 fots snekke. Jeg har vært på Sjøen for alle og sett på tre forskjellige:

- Garmin GPSMAP 172C (4,5" skjerm 320x320 punkter) kr. 3995 på nettet + kart (Bluechart) kr 1980 = kr 5975.

- Lowrance GlobalMap 3600c-iGPS (5,5" skjerm 480x480 punkter) kr. 5990 messepris + kart (Navionics) kr 2900 = kr. 8890

- Eagle IntelliMap 640c (5" skjerm 640x480 punkter) kr 7250 + kart (Navionics) kr. 2900 = kr. 10150.

 

Garmin er rimligst, men har dårlig oppløsning. De hadde også problemer med å legge til et nytt waypoint fra kartet midt i en rute under demoen.

Lowrance har den største skjermen og har god oppløsning, men er langsomst i zoom og pan i kartet.

Eagle har den beste oppløsningen, men er også dyrest.

 

Er det noen som har erfaringer med brukervennlighet for disse plotterne eller andre rimlige kartplottere på markedet - spesielt når det gjelder å legge inn ruteplaner og redigere de i kartet?

Redigert av Carat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt bærbar pc med Offshore fra Maptech ( denne koster ca 1000). så er det ca 1000 pr cd med kart . En cd dekker fra sverige - oslo - Stavern. En annen cd Stavern- Lindesnes. Detter er raster kart som er identiske med papir. Jeg er veldig fornøyd med dette systemet. brukt det i 2 år.

Link to post
Share on other sites

Garmin GPSMAP 172C (4,5" skjerm 320x320 punkter) kr. 3995 på nettet

Hvor på nettet finner du denne prisen? det billigste jeg har sett er Malfix, men også der er prisen en tusing mer. jeg vurderer også (har egentlig bestemt meg) for å kjøpe en garmin, har vurdert 172, men heller mest til samme men med ekko-lodd (nr 178?).

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt bærbar pc med Offshore fra Maptech ( denne koster ca 1000).

Jeg er litt skeptisk til bruk av PC i en såpass liten båt (25 fot). En PC er ikke akkurat vanntett og litt sjøsprøyt kan fort ødelegge den. Den kan vel heller ikke oppbevares ombord pga. det sterkt korrosive miljøet.
Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til bruk av PC i en såpass liten båt (25 fot). En PC er ikke akkurat vanntett og litt sjøsprøyt kan fort ødelegge den. Den kan vel heller ikke oppbevares ombord pga. det sterkt korrosive miljøet.

 

Deler oppfatningen din om valg av kompakt kartplotter. Jeg fikk ødelagt en PC ombord i en Scand Baltic for noen år siden ved at sjøvann fra høye bølger dryppet ned på tastaturet - tre dråper var nok!

 

Jeg synes du bør vurdere et oppfølgende besøk på messa og se på plotterne en gang til.

 

Alle tre er kvalitetsplottere.

 

Av de tre har en viss forkjærlighet for Garmin i det det er gjort et betydelig arbeid med kartoverføringen fra kartdatabasen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Maxsea på laptop.

Ikkeno problem i båt. Alle VOR båtene har det samme.

Du velger selv hvem du kjøper kart fra.

Du kan ha så mange kartvinduer åpne som du vil.

Vektorkart og rasterkart kan kjøres samtidig.

Du velger selv om du vil ha kartene på brikke eller CD.

Trenger du et spesialkart, så printer du det ut og tar det med deg til sittebrønnen.

Du har et ubegrenset antall layers med din egen informasjon, tracks osv.

Antall waypoints og ruter bestemmes av størrelsen på harddisken.

Du kan laste ned værmelding som et overlay på skjermen.

Du kan vise AIS, radar osv på skjermen.

Tidevann og strøm rett på skjermen hvis du vil.

Vil du, så kan du interface mot ekkolodd, vindinstrument, logg og en bråte annet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Uansett hvilke du velger: Sørg for å ha stor nok skjerm du slipper å måtte myse når du skal navigere og se ut igjen..... Nå aner jeg ingenting om alderen din, men vi blir eldre for hver dag som går og øynene trenger litt lengre tid å omstille seg....

Selv om det helt sikker ikke er en eneste her som vil innrømme at de blir eldre... :lol:

 

Husk å ha papirkart med deg og følg gjerne litt med på det når du er på ukjente plasser slik at hvis plotteren ånder ut kan du i løpet av kort tid finne ut hvor du er... :sailing:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett og sammenlignet endel forskjellige plottere ender jeg nok opp med garmin 178 med ekkolodd. Hadde garmin 176 før og er fornøyd med brukervennlighet og kart og spesielt det at når du har kurs opp så ligger markøren i nedre del av skjermen noe de ikke gjør på eagle og lowrange ifølge utstillerne på messa. Har jo ikke bruk for en halv skjerm som viser det du har passert. Bedre med større oversikt fremover. Min grunn for bytte er å få en større skjerm da synet ikke er det beste lenger.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller Bellanor seg til dette med tanke på reklamasjon. Disse modellene er jo tatt inn uten om den norske importøren Bellanor..

 

De er vel like glade for slik parallell import som de er for oss private som kjøper direkte fra uniten...

 

Nå har ikke jeg noen erfaring med Netshop.no, men har handlet fra Deal.no..... De var kjempe kjappe med å levere og få pengene mine, hyggelige var de også..... men når det viste seg at kjøleskapet hadde en transportskade så fikk pipen en helt annen lyd....... Etter at jeg har ligget i krangel med dem i et par uker uker nå, så ser det ut som at nytt kjlekspa er på vei... De svarer ikke på epost fra meg eller noe.... Alt var bra helt til jeg klaget..... :headbang:

 

En eventuell reklamsjon på en gps fra netshop som kommer fra uniten, må jo reklamerer på til netshop... Jeg er litt i tvil på omde har de samme ressursene...

 

Ser nå at 172Ci koster 4495,-, det er 500 lappen under malfix som tar via Bellanor... og da har man jo importøren i ryggen...

 

Hva koster denne direkte fra uniten da..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller Bellanor seg til dette med tanke på reklamasjon. Disse modellene er jo tatt inn uten om den norske importøren Bellanor..

 

De er vel like glade for slik parallell import som de er for oss private som kjøper direkte fra uniten...

 

Nå har ikke jeg noen erfaring med Netshop.no, men har handlet fra Deal.no..... De var kjempe kjappe med å levere og få pengene mine, hyggelige var de også..... men når det viste seg at kjøleskapet hadde en transportskade så fikk pipen en helt annen lyd....... Etter at jeg har ligget i krangel med dem i et par uker uker nå, så ser det ut som at nytt kjlekspa er på vei... De svarer ikke på epost fra meg eller noe.... Alt var bra helt til jeg klaget..... :headbang:

 

En eventuell reklamsjon på en gps fra netshop som kommer fra uniten, må jo reklamerer på til netshop... Jeg er litt i tvil på omde har de samme ressursene...

 

Ser nå at 172Ci koster 4495,-, det er 500 lappen under malfix som tar via Bellanor... og da har man jo importøren i ryggen...

 

Hva koster denne direkte fra uniten da..

 

Du reiser vel her et spørsmål om hvordan garantibetingelsene er når produktet er kjøpt utenfor det ordinære forhandlernettet i Norge?

 

Jeg har så langt lagt meg på en profil å kjøpe forbruksvarer fra utlandet - hvor jeg har fått det til, mens selve instrumentene/ mer varige komponenter kjøpes dyrere i Norge. Antar dette gir reklamasjonsrettigheter i forhold til norsk kjøpslov.

Link to post
Share on other sites

Testvinner Vi Menn Båt nr. 2/05! De skriver:

"Vinner av testen er Garmin 172C, som på tross av sin ringe størrelse tilbyr fullverdige plotterfunksjoner. Svært god skjerm, den tydeligste kartgrafikken og meget hurtig oppdatering hører til høydepunktene. Det gjør også mange funksjoner og det faktum at den er en drøy tusenlapp rimeligere enn nærmeste konkurrent."

 

En justerbar hurtigbrakett gjør det mulig å svinge og vinkle plotteren nøyaktig slik du ønsker og du kan raskt løsne plotteren og ta den med deg hjem etter bruk.

 

En rask ARM prosessor sørger for at informasjonen du trenger alltid er tilgjengelig når du trenger den. Både zoom og panorering av detaljkartene går svært raskt. Store tall på skjermen gjør den lett å lese, og du kan nyttiggjøre deg alarmer for bl.a. ankervakt, ute av kurs, batterispenning og ankoms

 

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...&tot=478&page=6

 

jeg tenker og kjøpe en slik i løpe av sommeren :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt skeptisk til bruk av PC i en såpass liten båt (25 fot). En PC er ikke akkurat vanntett og litt sjøsprøyt kan fort ødelegge den. Den kan vel heller ikke oppbevares ombord pga. det sterkt korrosive miljøet.

 

Det enkleste du kan gjøre her er å montere på en ekstern skjerm og en trådløs mus/trackball. Slik at pc`n din kan trygt ligge på ett vanntett sted. Men skjermen er der du vil ha den. Du kan da oxo velge en skjærmstørelse du selv vil ha.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har bestemt meg for å kjøpe kartplotter/GPS til båten. Jeg er ute etter en som ikke er så stor, men vil ikke ha håndholdt. Trenger forøvrig ikke ekkolodd, da jeg har dybdemåler i båten.

Båten er hurtiggående, men dette har kanske ingen betydning? Er god på papirkart, men forstiller meg at det er lettere med GPS. Bruker forøvrig GPS mye på jakta om høsten.

 

Så vidt jeg har skjønt bruker alle "fastmonterte" karplottere i dag kart på minnebrikker? Eller finnes det noen som både kan bruke brikker, og eventuellt også laste opp kart fra PC?

 

Kan man på noen måte overføre andre kart fra PC til minnebrikker, og fra brikken til PC? Det er jo en fordel om man kan ta kopi av egne kart også, som sikkerhet feks...

 

Ser frem til synspunkter og råd for valg av GPS/kartplotter.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Tja. Liten og enkel høres ut som en Garmin 172C. Den har 4,5" skjerm og koster rundt kr 5000,- uten kartbrikke.

For liten i en hurtiggående båt, spør du meg. Kjøpte nylig en Cobra.plotter med Max-kart. God norsk meny og enkel å finne fram på. Godt fornøyd så langt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde en 5" i min Fjord Weekender. Tilstrekkelig til å holde tritt opp til 30 knots, men det er jo veldig avhengig av prosessorkraft og øya som ser.

 

Hva med en Navman 5500i, $369, eller en Navman 5505i, $409, fra wmjmarine.com ? Mva og frakt, regn med $50 frakt og NOK 500-600 i moms, så kommer du til ca 3.300 for den ene og ca 3.700 for den andre. Navman bruker CMAP. 5500i tar NT+ og 5505i tar også WIDE. Fordelene med CMAP er ikke bare at det er bra kart/tilleggsinfo, men også at det er kurant å kjøpe brikker for Norge/Sverige på nettet fra utlandet eller kjøpe et par-tre år gamle utgivelser brukt her hjemme. Eldre utgivelser CMAP kan oppdateres.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Jeg kjøpte for 2 år siden en Raymarine 435i som jeg har vært meget fornøyd med. Dette etter at jeg hadde lest div. tester, forhørt meg hos div. forhandlere, og hentet tips her på Baatplassen.

Enkelt å montere selv, også å koble sammen med VHF-radioen.

Meget brukervennlig. Enkelt og logisk tastatur og oversiktelige og brukervennlige menyer. Prosessor som oppdateres rakst, ingen problemer i forhold til stor fart.

Bruker Navionics kart, hvor man ved kjøp av XL3 brikkene får svært mye kart for pengen - dekker et svært stort område. Oversiktigelige og brukervennlige kart. Har fått gratis oppgradering av kartbrikke de 2 siste sesongene.

Det er enkelt å zoome raskt ut og inn, for først å skaffe seg oversikt og peile ut kursen, deretter zoome inn for å få deltajer vedr. staker, lykter, holmer og skjær.

Det er penger å spare ved å sjekke ulike leverandører. Seatronics var billigst da jeg handlet.

Lykke til!

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Takk for tips så langt

Er det noen av disse man kan sende kart til fra en pc? Dersom man har en plotter som bruker SD kort, kan man overføre nye kart fra pc dersom man har en SD kortleser tilkoblet pc'n, eller er det "spessielle" formater på disse brikkene?

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

C-map kart kan via PC planner leses på PC. Man kan da også legge inn ruter etc på en egen minnebtikke og overføre disse til plotteren.

 

Jeg bruker dette på vår Simrad plotter og er veldig fornøyd så langt. Jeg tror du må opp på en CX 34 for å få denne funksjonen (2 kasetter for minnebrikker). Den koster ca 20.000 kroner

 

Jeg har selv hatt en GArmin 182 Ci i en Nidelv 690 som gjorde 30 knop. Jg var kjempefornøyd. Jeg kjenner også et par andre som har hatt etterfølgeren 192 Ci i tilsvarende båter - ingen klager der heller.

 

Når du har en rask båt er det viktig at plotteren har bra prosessorkraft - dvs at den oppdaterer kartene raskt etterhvert som du kjører og at ut og inn zoom går raskt. Jeg hadde gode erfaringer med Garmin der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...