Jump to content

Galvanisk Isolator


Harald-

Recommended Posts

Har et Ohmeter, og ser at jeg har indikajson på jordfeil flere plasser jeg kobler meg til landstrøm.

For å ikke at med meg jordfeil ombord er jeg blitt annbefalt skilletrafo.

Men en slik på min. 32A koster skjorta.

 

Kom over en Galvanisk Isolator på denne siden:

 

http://www.tbbecker.de/stsktr.htm

 

Noen som har erfaring med disse?

Er det noe å satse på?

Koster bare snaue tusenlappen, så det er jo ikke så galt.

Link to post
Share on other sites

Jeg undrert på det samme i en annen tråd og fikk dette svaret fra Ingar:

 

 

Galvanisk isolator kan være et delvis alternativ til skilletrafo i land som krever at båten er tilkoblet landjord.

I Norge har den ingenting for seg, gitt de nye forskriftene som tillater lokal jord.

 

Teksten i katalogen kan oppfattes feil, dette er ikke noe galvanisk skille, for å få til det må man bruke skilletrafo.

En galvanisk isolator lager bare en terskel på ca 1v, så lenge jordfeilen ikke overstiger denne vil det ikke gå noe strøm.

Katalogen det siktes til er den nye fra Seatronic for 2006, side 66: Zinc Saver - galvanisk isolator.

Link to post
Share on other sites

Har et Ohmeter, og ser at jeg har indikajson på jordfeil flere plasser jeg kobler meg til landstrøm.

For å ikke at med meg jordfeil ombord er jeg blitt annbefalt skilletrafo.

Men en slik på min. 32A koster skjorta.

 

Kom over en Galvanisk Isolator på denne siden:

 

http://www.tbbecker.de/stsktr.htm

 

Noen som har erfaring med disse?

Er det noe å satse på?

Koster bare snaue tusenlappen, så det er jo ikke så galt.

Synes det er meget fornuftig å sjekke selv med multimeter en gang i blant, istedet for å vente på mulige skader. Hvor ligger jordfeilen? Ombord eller på land? Regner med at du har sjekket at den ikke ligger ombord, for da hjelper vel ingen skilletrafo eller galvanisk isolator?

 

Jeg har nettop kjøpt landstrømsentral fra Ladac (Ladix system). Den koster noe mer enn andre, men har innebygget separate skillebrytere for vannvarmer og for batterilader. Dessuten har den også galvanisk isolator.

 

Dersom det viser seg likevel å bli problemmer med jordfeil vil jeg, i stedet for skilletrafo, montere jordingsplate. NB! Da er det viktige å koble seg til landjord når en har båten på land. Warning - Warning!!!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har 3 fase ombord.

 

Snakket med et skipselektrikerfirma, og i flg dem er det ikke uvanlig at båter får indikasjon på jordfeil når de ligger med landstrøm.

 

Enkelt monterer defor inn en skilletrafo.

 

Om jordfeilen ligger ligger i nabohuset, eller fiskerimottaket 3 km unna er vanskelig å si.

Tenkte derfor det var en billig løsning med galvanisk isolator.

 

 

Har jo som nevnt tidligere en jordfeil på en av generatorene mine, men dette er nemnt i en annen tråd.

 

Ellers har jeg et Ohm meter fra Circuit som måler jorfeil ned til 1 M Ohm, så resten av anlegget ombord er tett.

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om jordfeilen ligger ligger i nabohuset, eller fiskerimottaket 3 km unna er vanskelig å si.

Tenkte derfor det var en billig løsning med skilletrafo.

Har själv skaffat mig en skilletrafo som skall monteras i vår....

efter vad lag läst o hört så er det, det enda som ger ett fullgodt skydd både för båt o dom som er ombord!

 

Skaffade en 115/230 in - 230 ut (1 fas 16A) ! ca 6000kr!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...