Jump to content

Bensin eller diesel

rush

Recommended Posts

Alle steder jeg har ferdes har det vært diesel/bensing pumpe om hverandre.

Jeg var på Læsø i Danmark i sommer og der var det kun fylling for diesel i Vesterø havn. Kom en båt med bensinmotor inn en sen kveld og de hadde tydligvis ikke nok bensin for å komme seg til neste havn med bensinpumper så de bar jerry kanner mellom havna og den lokale bil-bensinstasjonen. Det var gutter som fikk lange armer det :sweat:

På en så stor båt ville jeg ha hatt dobbel diesel installasjon uten tvil.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 8 måneder senere...

Hei.

Ny her på baatplassen. :cheers_wine:

Leker med tanken på å kjøpe meg båt.

Trenger i den forbindelse noen gode tips.

Prisklasse maks 400.000.-

Min fot 23, absolutt krav, eget toalettrom og marsjfart på over 20 knop.

Klarer ikke helt å bestemme meg for nyere båt med bensinmotor eller eldre båt med dieselmotor. :confused:

Fordeler/ulemper?

På forhånd takk for hjelpen

En problemstilling som ofte kommer opp. Du kommer til å høre at bensinmotorer er rene brannbomber, vannvittig dyre i drift, er utslitt etter 10 år osv. Dieselmotorer derimot er det aldri feil på, kan ikke brenne, koster ikke noe i bruk og vedlikehold.

Selv valgte jeg bensin når jeg skulle ha ny båt. På vår båttype skilte prisen ca 250 000. Vedlikeholdet er utrolig enkelt og rimelig. Driftssikkerheten på en "gammeldags" bensinmotor er høy,uten noen form for svarte dyre bokser som ikke tåler maritimt miljø. Vi bruker båten kun om sommeren, og er ikke i nærheten av å bruke så mye drivstoff at besparelsen vil lønne seg på under 30 år.

Men her er det mange meninger, og det er din båtbruk som avgjør hva som er best for deg. Bruker du båten flere hundre timer i året skal man jo selvfølgelig ta hensyn til drivstofforbruket.

Du ser jo selv hva du får for budsjettet ditt på 400 000,-

kanskje en 3 løsning er å kjøpe en båt til 400 nå med kurant bensin motor.. ha båten en god stund .. og hvis du blir "glad i den " oppgradere med større disel motor når lommeboka sier ok :)

+ med diesel : bruker mindre drivstoff

rimeligere drivstoff

mindre brannfarlig

vil tro de er mer slitesterke.

+ med bensin : lettere motorer

raskere akslerasjon ? i tvil om det faktisk .. nye dieselmaskiner er kvikke

- med diesel : tyngre

tregere aks (ihvertfall eldre maskiner)

-med bensin: dyrt å kjøre med ... Min mening er at det er bedre å betale noen lapper mer for motoren først istedenfor å grue seg til å fylle opp tanken hver gang)

mer brannfarlig ..

kom ikke på så mye mer..

har jeg skrevet noe feil , si gjerne ifra :)

Du bør også tenke på hvordan det er å bunkre i ditt nærområde. Det er ikkje alle steder det er lagt opp med enkel bunkring for bensin. Mange ganger er det bæring fra ein bensinstasjon.

Ellers er det ditt bruk og type båt som er mest avgjørende.

Lykke til.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

• 7 måneder senere...

Kommentar fra moderatorHerfra og senere er innleggene flyttet over fra en tråd i OT som omhandlet oppkjøp av Saab og Volvo. Der var innleggene off-topic og passet bedre inn her.

Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden.

Er du uenig så ta det opp i Om baatplassen/generelt.

......Stempelmotoren har vært en historisk miss. .....

Har den det? Slik jeg ser det har den vært en historisk kjempesuksess og en av grunnpillarene i utviklingen av vårt industrisamfunn. Dens tid vil sikker være omme en gang, men det betyr ikke at den har vært en miss.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har den det? Slik jeg ser det har den vært en historisk kjempesuksess og en av grunnpillarene i utviklingen av vårt industrisamfunn. Dens tid vil sikker være omme en gang, men det betyr ikke at den har vært en miss.

Jeg tenker da ikke på den industrielle revolusjonen, men på bil/båtmotorer fra 60-70 tallet og til nå.

Wankel- motoren (v/Felix Wankel) og andre rotasjonsmotorer er på alle måter (materialbruk, vekt, bevegelige deler, økonomi) overlegen en stempelmotoren. Men pga av de enorme investeringer gjort i denne "stempelbakventmotoren" kom rotasjonsmotoren aldri på banen. Det var en gedigen miss. men det er vel en annen diskusjon.

Wankel- motoren (v/Felix Wankel) og andre rotasjonsmotorer er på alle måter (materialbruk, vekt, bevegelige deler, økonomi) overlegen en stempelmotoren.

Den må jeg nesten be om å få dokumentert.

Wankelmotoren skulle være et enklere alternativ, grunnet færre bevegelige deler. Men den har uhyre lav mekanisk levetid, da den ikke kan "tettes" med stempelringer. En trekant som oscillerer inni en annen trekant blir nødvendigvis ikke like enkel å tette...

Om du ser på dagens moderne wankelmotorer, har de høy litereffekt sammenlignet med stempelmotorer. Men de går fortsatt ikke halvparten av kjørelengden en sammenlignbar stempelmotor går før heloverhaling, og de har på den tida brukt dobbelt så mye drivstoff. Når medlemmer av RX-klubben møtes langs veien, hilser de med antall fingre opp som tilsvarer antall motorbytte i kjøretøy de kjører med. Det er ikke helt vanlig i andre miljøer der jeg ferdes, hvertfall.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg kjører en del MC på sommeren. Der blir jeg rett som det er møtt med en finger i været ...

"Jeg kjører båt med VP D motor på sommeren. Der blir jeg rett som det er møtt med en finger i været fra andre båtførere. Jeg visste ikke at det betød at de hadde hatt bare ett Injektorhavari "

Uunnskyld, jeg bare måtte :wflag:

Jeg visste ikke at det betød at de har byttet motor bare en gang

Det gjør det heller ikke. Jeg hilser på MC når jeg kjører bil - ved å løfte venstre pekefinger fra rattet.

Er ikke mange som hilser tilbake, men de som gjør det - har sikkert like grått hår som jeg.

Den må jeg nesten be om å få dokumentert.

Nå har ikke jeg planer om å dokumentere noe som helst, men for øvrig er jeg enig med din beskrivelse. Det har aldri blitt lagt utviklingsmidler på roterende motorer som kommer opp i promiller av stempelmotoren, som på mange måter er "overutviklet" for å få ned drivstoffkostnader. Men fremdeles et sidesprang i tråden. :wink:

Det har aldri blitt lagt utviklingsmidler på roterende motorer som kommer opp i promiller av stempelmotoren, som på mange måter er "overutviklet" for å få ned drivstoffkostnader.

Det er sant, men det er begrunnet med de fysiske forutsetningene jeg beskrev. Ingen liker å kaste bort penger, unntatt norske velgere.

Jeg er mer skeptisk til moderne dieselmotorer. Om bensinmotoren hadde fått en brøkdel av de utviklingsmidler som er kasta bort på diesel siste 15 år, ville vi hatt særdeles lite dieselmotorer igjen på markedet. Det skal bli morsomt å følge vedlikeholdsbehovet på moderne dieselmotorer etter hvert som alderen tærer på rør og koblinger der det står diesel med trykk rundt 1000bar på innsiden. De tynne fine lekkasjestrålene der, kan kutte stygt i kjøtt og bein.

baatplassen.no

...etter hvert som alderen tærer på rør og koblinger der det står diesel med trykk rundt 1000bar på innsiden. De tynne fine lekkasjestrålene der, kan kutte stygt i kjøtt og bein.

Dette argument er like godt som å være redd for høyspenningen fra tenningsanlegget :rolleyes:

Det skal bli morsomt å følge vedlikeholdsbehovet på moderne dieselmotorer etter hvert som alderen tærer på rør og koblinger der det står diesel med trykk rundt 1000bar på innsiden. De tynne fine lekkasjestrålene der, kan kutte stygt i kjøtt og bein.

Dette er allerede testet ut av VP. høytrykksrør på de aller første d6'ene sprakk. Ingen båter sank, ingen ben kuttet av. Men mye søl i motorrommet.

Det er så utrolig mye å være redde for. Jeg tør nesten ikke gå ut lenger jeg. Jeg har hørt at man kan skli på isen og slå seg også

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Vil ikke slike tynne fine lekkasjestråler omtrent forstøves i kontakt med luft? Jeg klarer hvertfall å sprute lengre med hageslangens lave trykk enn med Kärcheren, sistnevntes stråle går over i tåkeform få meter fra munnstykket, og en smalere stråle med mye høyere trykk må da gå over i tåke tilsvarende raskere?

Det som har holdt dieselmotoren mer pålitelig enn bensinmotoren, er at dieselmotoren ikke har trengt tenning, og heller ikke elektronisk motorstyring. Båtmotoren min trenger startstrøm. Når den går, kan man slå av hovedstrømmen uten at det påvirker motoren. Alt er mekanisk.

Men etterhvert som forbrukerne har etterspurt dieselmotorer med bensinegenskaper, dvs sterkere og mer fleksible, men med mindre røyk og vibrasjoner, har elektroniske finesser kommet til. Elektronisk styrt turbogeometri, elektronisk styrt tosifret antall innsprøytninger på samme stempelslag, elektronisk styrt variabel kompresjon, elektronisk styrt variabel ventilåpningstid, elektronisk overføring av signaler fra gass, gir og styring.

Dette gjenspeiles også på biler. De siste årene har vi sett kompakte hurtigløpsdiesler solgt i hopetall på personbilmarkedet. Men samtidig har elektronikkrelaterte problemer blitt de mest vanlige feilkildene, om vi ser bort fra Audi/VW's forstillingsproblemer.

Jeg antar at vi vil se en viss endring også i maritim dieselmotorpålitelighet over tid, for å si det enkelt.

baatplassen.no

Kan nok så være.

Men en motors virkningsgrad er avhengig av kompresjonen (høy kompresjon=høy virkningsgrad når alt annet er lik) og dermed kan ikke bensinmotoren følge med lenger. Når kompresjonstenningsmotoren nå etterhvert likner mer og mer gnisttenningsmotoren på mange områder hvor de før var nokså forskjellige, så sier det seg selv hvilken vei det går. Om energibæreren da heter bensin, diesel, etanol, frityrolje eller hva det måtte være spiller da egentlig mindre rolle.

Kan nok så være.

Men en motors virkningsgrad er avhengig av kompresjonen (høy kompresjon=høy virkningsgrad når alt annet er lik) og dermed kan ikke bensinmotoren følge med lenger.

Er helt enig her... Bensinmotoren er jo et misfoster av en motor i grunnen sammenlignet med ekte dieselmotorer...Mange bensinmotorer har f.eks elektroninsk innsprøytning, Variabel ventilpåningstid, variable turbogemoetri, fler trinns elektronisk innsprøtning, variabel kompresjon, elektronisk overføring av gass osv... Dette er selvsagt gjort i håp om at bensinmotoren skal får tilnærmet like gode egenskaper som dieselmotoren med tanke virkningsgrad..

Imidlertid så har noen av disse funksjonene medført at bensinmotoren er på vei mot dieselmotoren i virkingsgrad, men de vil selgsagt "aldri" komme dit siden forbrenningsforløpet i en bensin motor av otto typen er forskjellig fra diesel motoren... dermed vil virkingsgraden være dårligere for benisn ottomotoren..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tja.

Ved hjelp av avansert elektronikk, trykkmating og ladeluftkjøling, har man lyktes med å gi dieselmotoren bensinegenskaper i halve turtallområdet en normalaspirert bensinmotor har. Samtidig har man innført et utall nye feilkilder. Og for montering i bil med krav til kileformet front og lav luftmotstand, har man måttet kompromisse mange ganger med fysisk størrelse. Husk at bensinmotorens lavere kompresjon har tilsvarende mindre behov for opplagringsflater og blokkgods for kompresjonsopptak. Høyere kompresjon krever sterkere blokk, råde, veiv og stempel. En dieselmotor må nødvendigvis bygges fysisk større enn en tilsvarende bensinmotor, alt annet medfører redusert mekanisk levetid.

Som sagt, jeg skal prøve å la være og si "hva var det jeg sa". Ellers ruller det en annen tråd på forumet om Volvo D-serien. Dere kan jo begynne der.

baatplassen.no

Jo, men poenget med at virkningsgraden følger kompresjonen medfører jo at også en bensinmotor måtte få de samme problemene som du nevner dersom den skulle prøve å oppnå det samme. Nå kan man selvfølgelig diskutere hvor viktig virkningsgraden er, men dieselmotoren i bil kom jo pga virkningsgraden. Og kravet til effektiv bruk av energiressursene blir vel ikke mindre i disse tider.

Og slike detaljer at den skal passe under panseret til bilen er vel neppe relevant med mindre man tenker rimelig kortsiktig.

Det jeg sier er at bensinmotoren vil ha knallgod plass i et motorrom hvor det også skal passe en dieselmotor med samme ytelse og samme litereffekt. Og det er ikke tilfelle i dagens biler. Altså har man måttet kompromisse et sted. Og utfra tekniske data, er ikke bensinmotoren krympet...

I båten har jeg 150 dieselhester, hentet fra en tre-liters femmer med lavtrykksturbo og ladeluftkjøling, men helt uten elektronikk.

Tilsvarende motorpakke nå til dags er 120hk fra en 1,7 liters firer, som veier ca halvparten av motoren min. Og det er samme blokk som ikke anbefales i Opel Vectra om du skal trekke campingvogn.

Jeg toer mine hender.

baatplassen.no

Har sjølv modifisert masse bensinmotorer, sugemotor med forgasserdrift. Den beste er 18 år gammel og går som ei klokke daglig. Det er ingen umulighet å få meir en 0,1hk pr ccm. Har vert oppi 0,16hk pr ccm.

Det eg vil fram til er det samme som i ein anna tråd , då spurte eg om nokon hadde erfaring med turbo på 120 hk fordsabb, ein 6-syl koloss på over 6ltr som har sinnsykt dårlig effekt.

Jo dersom det var mulig så hadde det vert gjort var mange svar.... Om eg trudde eg var bedre en ford sine ingeniører osv... haha.

Ingen eldre motorer, og da særlig bensinmotorer, har vert skikkelig utvikla(som nevnt yidligere i tråden)

Man smelter ei suppe i ei form og serieproduserer uten særlig tilpassing. Viktigste kravet fabrikker setter til seg sjølv, er å unngå reklamasjoner.

Og så kommer støykrav og ødelegger ennå meir.

Dagens motorer sliter pga dette. Prøv å jogge ein tur med 8 druer i kjeften og klype for nesa.

Det er dagens arbeidmiljø for motorene.

Tenk å hatt to motorer på 1000ccm i båten. Kan bære de ombord aleine. Kvar yter 150hk :smiley:

Bensin er diesel overlegen i småmotorer, bare til biler/mc/små båter.

Diesel leverer bedre dreiemoment vs forbruk og er derfor førstevalget i båt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har sjølv modifisert masse bensinmotorer, sugemotor med forgasserdrift. Den beste er 18 år gammel og går som ei klokke daglig. Det er ingen umulighet å få meir en 0,1hk pr ccm. Har vert oppi 0,16hk pr ccm.

Godt mulig det, men det vi diskuterte var virkninggraden, ikke effekt pr slagvolum.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...