Jump to content

"Hercules" / "B&W  Lathrop" kjenner noen disse?


Poseidon

Recommended Posts

God dagen gode båtfolk!

 

En bekjent av meg (en tidligere eier av "Poseidon") har nettopp skiftet båt, og i nyervervelsen står en motor kalt "Hercules".

 

Det er en 6-Cyl flatbygget diesel på 155 HK. Typebetegnelsen er "RFR-D 155 H"

 

Motoren skal visstnok også ha vært markedsført under navnet: "B&W Lathrop"  -  trolig fra det engang så store og velkjente "Burmeister & Wain".

 

Kjenner noen av baatplassens flittige brukere til denne motoren?

 

- - - -

 

Grunnen for spørsmålet er at han kjøpte båten med delvis demontert motor (han er selv maskinist) og på toppen skal monteres 3 olje(?)slanger, som visstnok er like lange  -  og derfor kan monteres på flere måter .....

 

Selgeren hadde før demontering tatt et bilde for å huske hvordan slangene var montert, men etter fremkallingen ble bildet helt svart ;-((

 

- - -

 

Altså:

kjenner noen motoren, kan noen eventuelt hjelpe med opplysninger om forhandler/importør eller kanskje med bilde/skisse som viser hvordan oljeslangene er montert?

 

På forhånd mange takk for hjelpen!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hej

 

http://www.marineengine.com/manuals/bwlathrop/

 

Her findes måske manualer med de oplysninger du mangler.

 

Mvh

 

Peder

 

Takk for tipset!

 

Den siden hadde jeg allerede vært innom, men de viser ikke til typen 155H, kun til typene V og D.

 

Men jeg har allerede sendt dem en mail med forespørsel....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I min søken etter opplysninger om motoren kom jeg forresten over en meget interessant hjemmeside tilhørende "Jupiter-klubben" i Danmark.

 

Det er eiere av båttypen "Jupiter" som har dannet sin egen klubb hvor de både samler opplysninger om båtene og utveklser erfaringer.

 

Personlig fikk jeg også en liten påminnelse om at verden ikke er så stor: Den losbåten som overtok for min Poseidon i Øresund var nemlig en Jupiter som fikk navnet "Triton" (sønn av Poseidon i den greske mytologien) og som i tillegg var utstyrt med nøyaktig samme sorten motor som jeg var på jakt etter opplysninger om!

 

Jeg tillater meg å tro at mange av baatplassens brukere kan ha interesse av å besøke Jupiter-klubben på deres www.jupiter-klubben.dk

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...