Jump to content

TV-radio antenne.


blueline

Recommended Posts

Var på messen i dag og kjöpte en Glomex tv antenne(den lille typen som det bare står tv på). Jeg kan ingen ting om antenner og lurer på om jeg kan bruke en splitter på kabelen og også koble radio på denne og i såfall skal den väre för eller etter forsterkeren?

Du må i såfall sette splitter på kabelen som du vil kople til TV'en.

Glomex antennene dekker fra 40 til 890 MHz og da dekker de FM båndet,

men ikke AM (Langbølge/Mellombølge/Kortbølge).

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tenkt å montere antennen i mastetoppen. Dvs. på siden av masten rett ved toppen. Bruksanvisningen anbefaler slik montering. Har forövrig kun erfaring med bordantenne til tv i båt og det var veldig dårlig. Vimå vel ettervhert skaffe en digital dekoder for svenks farvann. Jeg husker ikke når de skulle koble ned det analoge på vestkysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nedover svenskekysten går nå så godt som alle TV-sendingene ut både digitalt og analogt. Og i Sverige selges det nå dekoderbokser (både for 230VAC og 12VDV) for å ta inn de digitale sendingene på gammeldagse TV-mottakere.

 

Spurte litt om dette på båtmessen idag, men dette var tydeligvis ukjent for alle. Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe dekoderbokser for svenske digitale TV-sendinger her i landet? Om 2 år stenges de analoge senderne ned på vestkysten i Sverige.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt det selv? Og med hvilken box?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nedover svenskekysten går nå så godt som alle TV-sendingene ut både digitalt og analogt. Og i Sverige selges det nå dekoderbokser (både for 230VAC og 12VDV) for å ta inn de digitale sendingene på gammeldagse TV-mottakere.

 

Spurte litt om dette på båtmessen idag, men dette var tydeligvis ukjent for alle. Er det noen som vet om det er mulig å kjøpe dekoderbokser for svenske digitale TV-sendinger her i landet? Om 2 år stenges de analoge senderne ned på vestkysten i Sverige.

 

Lars H.

Hej Lars !

 

Bokserne koster under 500 SEK her nu ! (dom som 'bare' tar in gratiskanalerna, SVT 1,2,TV4 + några til) On-Off, Siba, Elkjöp/Elgiganten,Expert!

 

min er dock bare 230, skall se om jag finner någon 12V !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...