Jump to content

Vedlikehold av mercruiser alpha one drev


Modem

Recommended Posts

heisan

 

Kjøpte meg en daycruiser midt-sommers ifjor, og nå nærmer den første vårpussen seg. Det sitter et mercruiser alpha one drev på båten (97 mod.)

 

Det jeg lurer på er om jeg bør bytte belger på drevet eller ikke?? Hvor ofte pleier man å gjøre sånt :confused:

 

Anbefalles det å stoffe drevet også??

 

Ellers så har jeg tenkt til å bytte impeller, olje anode og smøre over (fettpresse).

 

Har dere noen flere tips ang. vedlikehold av drev??

 

Mange spørsmål her, men er helt fersk med drev og innenbords motor :rolleyes:

Mvh Modem

Link to post
Share on other sites

1. sjekke belger, eventuelt bytte. Skiftes vanligvis hvert 3. år

 

2. Det skal ikke brukes bunnstoff på drev. Spesialstoff på sprayflaske kjøpes hos mercruiser

 

3. Sjekke impeller. Ser den hel og pen ut, ikke rør

 

4. Bytte gearolje og anoder. Bruk vannbestandig fett på smøre nipler

 

5. Ta av propell og smør aksling

 

Har jeg glemt noe, så kommer det nok flere innlegg. Lykke til :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

3. Sjekke impeller. Ser den hel og pen ut, ikke rør

 

4. Bytte gearolje og anoder. Bruk vannbestandig fett på smøre nipler

 

Har jeg glemt noe, så kommer det nok flere innlegg. Lykke til :cheers:

Ja, jeg vil gjerne legge litt til.

 

Ikke bruk vanlig fett for kardangakselen, eller fett med graffit (øddeleges lagrene nesten med en gang).

Det finnes en spesialfett, også fra Marine Power (Mercruiser).

Fettet er høylegert, vann- og trykkfast, koster ikke alt verden men lønner seg.

 

Impelleren må være uten minste sprekk og meget myk.

Ble den litt hart allerede så skal den byttes også.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Skifte gearoljen - ca 2,0 liter inkl beholderen. Bruke girolje som er påkrevd.

Skifte pakninger til tappe/nivå-pluggene.

Sjekke evt skifte zink hvis mer enn 50% slitt.

Skifte impeller hvert 3. år. Hvis drevet splittes for impellerkontroll - så skifte!

Sjekke jordingswirer til div komponenter.

Demontere drev for sjekk opplining av motor med måletolk - ny pakning

Skifte belger etter behov - tidligst hvert 5. år f.eks.

Smøre gimballager med spesialfett - egentlig ikke med 2-4-C

Demontere propell for smøring med 101 eller 2-4-C

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...