Jump to content

Hallberg Rassy Rasmus


bliss X

Recommended Posts

Flott kvalitetsbåt. Bakdelen er at det skal temmelig mye vind til før den seiler, blir kanskje mer å foretrekke som en motorseiler? Synes prisen var litt høy, men det er jo en evigvarende kvalitetsbåt.....

Prisen er høy, men den er jo veldig påkostet, da :smiley:
Link to post
Share on other sites

Nydelig båt. Har jo alt man trenger. Ny motor, solid kvalitet, OK seil og en kvaltet som er bra. Regn med dårligere seilegenskaper enn på 312'en.

 

En av de båtene som står på min liste for "bevaringsverdige" og en båt jeg godt kunne seilt langtur i selv. Planer på gang?

Link to post
Share on other sites

Herlig båt, en slik har alltid stått på min ønskeliste. Trygg og solid seiler, ikke så rask, men farten betyr ikke alt.

Er enig i at prisen muligens er i høyeste laget, men så ser den veldig godt holdt ut, tydelig at det er en ivrig eier som har hatt den. Fikk helt vann på tungen da jeg leste annonsen og så bildene.... :rolleyes:

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en kvalitetsbåt, som har en feil, den ruller noe jævelig. Har videoopptak av flere forskjellige båter som kommer seilende etter meg, bla. en Rasmus. Det er utrolig hvor store sideveis bevegelser den gjør i litt sjø. Hadde trodd den skulle vært mere stabil enn en moderne havseiler, men det er den ikke.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset arkmarin.

 

Hvordan er den på bidevind og hva legger man i at den må ha mye vind for å seile?

Jeg kjente en som hadde en av de første som ble produsert. I h.h.t. denne personen gikk båten som et tog på bidevind, krysser også ok. Båten skal være forholdsvis lettdrevet, slik at det skal ikke mye vind til før den loffer behagelig avgårde, i bortimot skrogfart.

 

Båten ligger vel noe nærmere seilskøyte enn finnekjølet flygepapp i egenskapene.

 

Ruller gjør den som ei seilskøyte, mer eller (helst noe) mindre. Når man ligger i havn og hekkbølgene kommer fra en av våre mer motoriserte venner, skal man holde på kaffekoppen.

Link to post
Share on other sites

Som mange andre allerede har svart er dette en båt m veldig god byggkvalitet, vellegnet for familier.

 

Det er dog noen detaljer som ikke er perfekt f. eks.:

 

1 Stor svingradius, dette kan fixes med baug-propell

2 Trang sittebrönn, pidestallen tar mye plass.

3 Lav sittehöyde på sofa

4 kryssvinkelen måles lettest i HK, ikke i grader.

 

Ser at den aktuelle båten har nye seil, tror det er avgjörende for seilingsegenskapene.

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde langkjølte båter ikke rullet så mye som en finnekjølt gjør

Jeg tror man må se det med en litt annen vinkling. Kanskje heller vurdere form- og vektstabilitet. En langkjølet, tradisjonell båt vil jeg anta har mindre formstabilitet og mer vektstabilitet enn mer moderne båter. De tidlige svenske- og andre plastbåter var bygget på trebåtskrogformgiving.

 

Uten at man skal trekke inn bølgstørrelser og -frekvenser.

Link to post
Share on other sites

En båt av bra kvalitet, men selv for meg, gamle mann, blir dette en for sedat båt dersom en ønsker å seile. Den er grei som motorbåt og en rolig slørebåt, men mangler noe av motorseilerens konfort, bl.a. styrehus/innvendig styreposisjon. Det er også en relativt trang og liten 35 foter. Selv om den er påkostet med nokså ny motor, har båten sin alder. Ut fra det mener jeg prisen er noe høy.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...