Jump to content

Utenbordsmotor på eller av båten i opplag


Rastløs

Recommended Posts

Som fersk motorbåt eier, undrer jeg litt på hva jeg skal gjøre til vinteren. ( Ja da jeg vet dette blir totalt feil tidspunkt å ta dette opp nå som ALLE VENTER PÅ SOMMEREN)

 

Alo Mikkelen min ( PS Seilbåt) har jo innenbordsmotor, så der har det aldri vært noe spørsmål. Nyervervelsen har imidlertid en 115 hk Suzuki i hekken. Den veier jo ganske mye, men kanskje ikke nok til ikke å være interessant for noen østeuropere. Spørsmålet er enkelt og greit:

 

Hva gjør dere med motoren om vinteren ? Plukke den av og lagrer innendørs eller konserveres den på forskriftsmessig måte og lagres ute, under pressenningen, sammen med båten ?

 

:blush:

 

 

PS ! Har lest mye om mobiltelefonalarm her på forumet. Det må ha blitt utrolig populært å ha. Jeg bestillte en Redknows hos Maritim for en måned siden. De har enda ikke fått den inn på lager :headbang: .

Link to post

Viss du skal la båten stå på åpen plass ved båtforeningen eller slikt vill jeg tatt den av og satt den i ett godt låst rom, en kammerat av meg opplevde å bli frastjålet sin 150hk mercury 4-takt i vinter på land og med forskringsgodkjente låser og det som skal til for at man tror det ikke går å stjele den...

Link to post

Den blir liggende på Sjølyst båtopplag tenker jeg.

 

- og der stjeles litt av hvert når jeg tenker meg om. ( Naboen fikk frastjålet ankervinsjen i hekken og båten ved siden av den fikk frastjålet badestigen i fjor)

I år har jeg imidletid ikke hørt om noe, men så er det jo tidlig i vårpuss sesongen

 

Det koster vel noen kroner å få et verksted til å hente og lagre motoren tenker jeg ja...

( og igrunne tror jeg at jeg allerede bruker for mye penger på båt)

Redigert av Alo Mikkel (see edit history)
Link to post

Viss du skal la båten stå på åpen plass ved båtforeningen eller slikt vill jeg tatt den av og satt den i ett godt låst rom, en kammerat av meg opplevde å bli frastjålet sin 150hk mercury 4-takt i vinter på land og med forskringsgodkjente låser og det som skal til for at man tror det ikke går å stjele den...

Joda, jeg kjenner en som ble frastjålet bilen i Bergen sentrum også - lar nå ikke vær å parkere der av den grunn. Greit å ta fornuftige forhåndsregler - og lagringsplassen har noe å si - men en må nå ikke bli paranoid heller. Er ikke lagringsplassen slik at jeg kan la motoren henge på båten ville jeg heller ikke hatt båten min liggende der.

Link to post

Jeg har båt og motor lagret innendørs, i avlåst stålhall med tyverialarm/vaktavtale. Det koster litt, men det er deilig å slippe å tenke på tyveri eller hærverk, samt vær og vind.

 

Suzukien din er kompakt og veier 189 kg. Er nok rimelig enkel å stjele om den står laglig til. Til nå har dog Yamaha vært mest tyveriutsatt, men dette kan nok endre seg siden Suzuki er blitt markedsleder i Europa på 4-taktere.

 

Gjør som du føles mest komfortabel med!

Link to post

Securemark, Securemark, Securmark......... Så forresten at de har en variant med mikropunkter - ca 2000 blir spredd over det hele inne i motoren. Dette blir umulig å fjerne, og et enkelt punkt med diameter ca 1-2 mm inneholder all informasjon som kan avleses med et mikroskop... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Jeg kjenner et tilfelle hvor en innenbords diesel ble stjålet fra en lagerhall i løpet av vinteren. Motoren var ca 250 hk diesel og den ble utmontert og tatt ut på så liten plass at det var vanskelig å komme fram til båten. Den dag i dag er det mysterium hvordan tyvene gjennomførte det kunst stykket :eek: Intet sett,intet hørt og ikke ett spor :eek:

Link to post

Båten (18 fots Whiteshark sjærgårdsjeep) står på hengeren i hagen rett utenfor huset. Hengeren er jekket opp på bukker og hjulene er avmontert. Ikke så lett å stikke av med båten da!

Motoren konserverer jeg selv. Kostnad per år ca. 500,- dekker oljer, smøringer, såpe, polish, voks osv osv.

 

Motoren er låst til båten og Securmark merket.

 

Skulle båten vært avlevert i innendørs opplag, motor konserveres, båten stoffes osv osv så regner jeg med at det hadde kommet på (minst) 12/15000.

 

Jeg tror jeg har glemt spørsmålet, eller ihvertfall problemstillingen, men mye penger spart ved å gjøre ting selv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

- men hvordan er det med garanti når man tar konserveringen selv.

 

Det er jo rimelig enkelt på en utenbordsmotor 4 takt, så det bør jo være slik at garantien ikke frafaller av den grunn ?

Jeg har forstått reglene slik at hvis det du har gjort, eller ikke gjort, er årsak til skaden så vil ikke garantien dekke, men ellers skal garantien gjelde fullt ut. Det må med andre ord være en klar årsakssammenheng! Bevisbyrden påhviler også forhandler om at du har skyld så det er ikke du som skal bevise din uskyld - skulle forresten bare mangle!

 

Vanlig service på utenbordsmotorer, både 2-takt og 4-takt, er så enkelt at jeg ikke har hatt problemer med å få det til og da kan de aller fleste gjøre det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...