Jump to content

Manuell lensepumpe


Sylvester

Recommended Posts

Det er ikke manuell lensepumpe i den nye båten, dette krevde forsikringsselskapet.

Men i dag ringte de å sa at dette ikke lenger var et krav.

Hvordan er det blandt båteierne på forumet, har dere manuel pumpe eller stoler dere på den elektriske?

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Måtte ha manuel lensepumpe fordi det var et krav ved CE merking.. Jepp slik var det. Og mitt forsikrings selskap krever båten CE merket..

 

Men om jeg trenger den vet en jo aldrig. Stoler ikke på noe.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Klart en må ha manuell lensepumpe. Det er på de uheligste tidspunktene strømmen svikter. Loven om "innebygget faenskap". Har selv fremdeles min originale RM69 manuelle lensepumpe fra båten var ny i -86, - og den virker. På messen der jeg var i dag, var faktisk denne pumpen utstilt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Når det gjelder nødlensing kan jeg ikke se noen som helst grunn til å ha en manuell lensepumpe i en båter større enn skjærgårdsjeeper. Pumpa har jo særdeles dårlig kapasitet og gjør at man ikke kan foreta seg annet enn å pumpe. Etter 15 minutter er selv en toppidrettsmann helt knekt. Så hva er egentlig vitsen? En falsk trygghet i beste fall. Svikter alt elektrisk og alle elektriske pumper? Javel. Lekker det lite, får man kjøre til land. Lekker det mye er man fortapt med en manuell lensepumpe.

 

Manuell lensepumpe for nødlensing forsvant ut av båten og dobbelt sett høykapasitet elektriske pumper ble montert. De er montert helt tørt, testes jevnlig og at begge skulle feile på en gang og at begge batteribanker skulle feile på en gang, ser jeg på som mikroskopisk. En manuell pumpe i tillegg? Ikke denne gutten.

 

Lotus

Link to post

Og så er det vel lurt å ha en stor bøtte, eller to....

 

Manuell lensepumpe er påbudt etter EU-direktivet. Det er ikke påbudt med elektrisk pumpe, men så er det jo heller ikke påbudt å ha strøm ombord!

 

Jeg satser på en manuell, to store elektriske pumper og bøtter i tillegg. Store pumper krever stor batterikapasitet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Har en manuell lensepumpe for kjølen lenger fremme. Har flere adskilte rom, og da det kommer litt vann (veldig lite) i kjølen her fremme er det greit å ha denne. Har også en liten manuell pumpe som jeg bruker løst. Har flere nivåer i motorrommet, og der må stige ganske mye for at dette skal renne ned i selve kjølen der jeg har lensepumpen min installert. Kjekt å ha synes nå jeg :yesnod:

Link to post

Selv om Lotus har et poeng i det han sier, så synes jeg at en manuell lensepumpe hører med utstyret til en "skikkelig" båt. Selvsagt ikke i en skjærgårdsjeep eller cabincruiser, men en deplasement-båt ( :wink: det eneste saliggjørende.......) skal ha manuell lensepumpe. Har en Henderson Mk V i min. Hadde nok heller ønsket meg en Bilde slik en........ :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Når det gjelder nødlensing kan jeg ikke se noen som helst grunn til å ha en manuell lensepumpe i en båter større enn skjærgårdsjeeper. Pumpa har jo særdeles dårlig kapasitet og gjør at man ikke kan foreta seg annet enn å pumpe. Etter 15 minutter er selv en toppidrettsmann helt knekt. Så hva er egentlig vitsen? En falsk trygghet i beste fall. Svikter alt elektrisk og alle elektriske pumper? Javel. Lekker det lite, får man kjøre til land. Lekker det mye er man fortapt med en manuell lensepumpe.

 

Manuell lensepumpe for nødlensing forsvant ut av båten og dobbelt sett høykapasitet elektriske pumper ble montert. De er montert helt tørt, testes jevnlig og at begge skulle feile på en gang og at begge batteribanker skulle feile på en gang, ser jeg på som mikroskopisk. En manuell pumpe i tillegg? Ikke denne gutten.

 

Lotus

Pump pump pump og atter pump til du er blå i trynet og når du endelig innser at du ikke klarer redde båten med å pumpe for hand(Sliten) så hopp på sjøen og prøv å svøm. Husk redningsvest for svømme klarer du sikkert ikke etter all pumpingen. :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Når det gjelder nødlensing kan jeg ikke se noen som helst grunn til å ha en manuell lensepumpe ........ Pumpa har jo særdeles dårlig kapasitet

0%, 20%, 40%, 60% eller?

Svikter alt elektrisk og alle elektriske pumper?

Ja, det kan skje, på det aller værste tidspunkt, det er gjerne da det skjer. I stormen rister det og skaker det og de elendige Biltema/OBS/"hjemmeknyttede" elektriske forbindelsene bare detter løst av!

 

Hva hadde du da gjort? Stupt nedi stuerommet, dekket av badeballer og svømmeføtter for å finne en sprukket bøtte?

 

DET ENKLESTE ER OFTE (I HVERT FALL I NØDEN) DET BESTE!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Pump pump pump og atter pump til du er blå i trynet og når du endelig innser at du ikke klarer redde båten med å pumpe for hand(Sliten) så hopp på sjøen og prøv å svøm.

Bare et lite apropos, - ikke legg på svøm før du mister kontakten med øverste punktet på masten med tærne! Alt for mange har blitt funnet druknet ikke langt fra båten der den ligger på stranden i halvsunket tilstand!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei manuell lense pumpe har jeg ingen tro på. Jeg har i tilegg til el. pumpe en stengbar ventil 1,5" med en slange bak båten så lenge jeg kjører drar denne vann ut, mye mere en jeg vil klare med en manuel pumpe. Ellers enig i at redd mann og bøtte er tingen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Manuell skal monteres i tillegg til 2 uavhengige elektriske koblet på hvert sitt batteri.

Også skal der være koniske treplugger som skal passe til gjennomføringer i tilfelle de ryker.

 

Har en slik pumpe (Plastimo) men mangler slangestusser, hvor får jeg det?

Er gjengeparti her som de skal skrues på

 

Bilde

Link to post

Bastard300

Siden du gjør pumpene så uavhengig av hverandre, kjøp forskjellige pumper også. Går den ene istykker pga en konstruksjonsfeil, er sjansen stor for at den andre du kjøpte samtidig har den samme feilen... To forskjellige feiler ikke samtidig (ihvertfall er sjansen mye mindre)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Jeg er litt opptatt av nettopp dette. I siste båt (Scand Nordic) var det 3 stk maneuelle pumper.

I NB`n er det bare en elektrisk i rommet under akterdekk orginalt. Det var før CE-merking kom. Jeg har en elektrisk pumpe til som jeg tenkte å montere i midterste rommet under salong. Jeg har også kjøpt en manuell pumpe som jeg tenkte å montere ved styreposisjon ute. Tenkte å suge fra det aktre rommet ved motor /aksel/pakkboks. Det er jo der det mest sannsynlig vil lekke inn pga gjennomføringer, pakkboks, ror e.l. Midterste og fremste rom vil det kun lekke inn av ved grunnstøting.

 

Lotus er inne på noe, men jeg vil likevel helst ha en maneull pumpe ved aktre rom i tilegg til elektrisk pumpe.

 

Helt fremme i båten er det ikke noen tilkomst til "rommet" under dørken. Det er et skott mellom det og midtre rom, og et skott mellom midtre og aktre. Skulle vel helst også plassert en slange som suger fra under dørken fremst i båten. Kan hende jeg legger opp en slange dit og plasserer manuell pumpe til ute ved styreposisjonen med tiden.

 

Vet ikke om det er noe regelverk for dette på båter som er fra tiden før CE-merking ble påbudt?

Link to post

Hangarskibet har kun elektriske lensepumper. Ifølge dokumentasjonen/håndboken skulle der være manuell lensepumpe på BB side bak ryggstøet til sofaen, men der har jeg ikke funnet noe spor av slikt, ei heler noen luke bak hvilken en manuell pumpe kunne være plassert/gjemt.

 

Jeg sverger til samme tankegang som Lotus. Skulle alt hlvt være ute, og ikke de elektriske klarer jobben, må man nok ha rikelig med topptrent mannskap for å holde unna med manuell pumpe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

LarsHerman;

 

Smart, det hadde jeg fatisk ikke tenkt på.

Har en spylepumpe som jeg tenkte og kombinere som lense/spyle. Alternativt blir den i tillegg til de 2 andre.

 

Vilke merker anbefales som lensepumpe? Kunne tenkt meg pumper som ikke står i bunn på båt egentlig, for lettere vedlikehold og så slipper jeg og føre ledninger under dørk.

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post

0%, 20%, 40%, 60% eller?Ja, det kan skje, på det aller værste tidspunkt, det er gjerne da det skjer. I stormen rister det og skaker det og de elendige Biltema/OBS/"hjemmeknyttede" elektriske forbindelsene bare detter løst av!

 

Hva hadde du da gjort? Stupt nedi stuerommet, dekket av badeballer og svømmeføtter for å finne en sprukket bøtte?

 

DET ENKLESTE ER OFTE (I HVERT FALL I NØDEN) DET BESTE!

 

Lars H.

Hva hadde jeg gjort? Ikke pumpet i alle fall. Slett ikke funnet en bøtte. Lekker det inn 200 liter i minuttet og du klarer å pumpe ut 30, sier enkel hoderegning at du har tapt. Da er tiden dyrbar og jeg vil nå i alle fall ikke sløse den bort ved å dra i et pumpehåndtak til krampa tar meg. Alt til ingen nytte. Bedre å bruke tid til å kjøre båten mot land, kalle på VHF, klargjøre flåte eller overlevelsesdrakt eller hva det måtte være.

 

Og den manuelle pumpa? Den hadde jo en morken gummimenbran som sprakk, så den var uansett ikke til noen hjelp.

 

Det enkleste er ofte for enkelt og til ingen nytte.

Noen skikkelige elektriske lensepumper direkte koblet til batteribankene er etter mitt syn en mye større garanti for å komme tørrskodd ut av nødsituasjonen.

 

I stormen rister det og skaker det og de elendige Biltema/OBS/"hjemmeknyttede" elektriske forbindelsene bare detter løst av!

Nå vet jeg ikke for noen slags rare koblinger du forholder deg til, men i min båt er dette koblet slik at en storm som klarer å ødelegge dette, ja slike stormer har ennå ikke Gud laget. Båten synker lenge før ledninger og koblinger til pumper tar kvelden.

 

Lotus

Link to post

Etter at den el. lensepumpen tok kvelden i min Saga 27 og det var rett før det gikk gale. Så er det helt sikkert at jeg altid vil ha en håndpumpe montert..........

 

Før dette så hadde jeg vel egentlig stolt på den elektriske....

 

 

Jeg er vel litt sånn "learning by doing" :headbang:

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...