ok67 Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Hva med en løs elektrisk lensepumpe, med egen slange og ledninger med krokodilleklemmer, for direkte tilkobling på batteriet i nødsfall. Det eneste som stopper en slik er vel flatt batteri, eller druknet batteri. Og da trekker jeg samme konklusjon som Lotus, strømmer vannet så for inn i båten at du ikke rekker til land, så hjelper det ikke å pumpe for hånd heller. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Det er ikke sikkert at den elektriske lensepumpen slutter å virke. Men kanskje den suger inn en fyrstikk eller en ølkork som har lurt seg ned i kjølsvinet. Da er det godt å ha en manuell pumpe som backup mens en annen plukker ut rusket fra den elektriske. Hva er galt med å ha en manuell i tillegg til den elektriske? Det er ingen som snakker om enten/eller her, løsningen er både/og. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Birchwood 320 Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 (redigert) Bare et lite apropos, - ikke legg på svøm før du mister kontakten med øverste punktet på masten med tærne! Alt for mange har blitt funnet druknet ikke langt fra båten der den ligger på stranden i halvsunket tilstand! Lars H. Enig i det. Prøvde bare være litt morsom da. Poenget er at jeg måtte innstalere en slik pumpe i båten. Kan jo være til hjelp en gang hvem vet. Konklusjon: Jeg skal ikke kjøre lengre fra land enn jeg kan svømme inn.. hehe. Ville vel heller som nevnt brukt tiden til å få båten til land enn å pumpe for hand. Men nå er den no innstalert og alt er bare fryd. Da er båten min snart ferdig CE merket og flyter beviseligt høgere i sjøen.. Eller kanskje lavere etter alt jeg måtte innstalere i den Foresten her er et par bilder av den jeg valgte å innstalere. Redigert 21.Mars.2006 av Wellcraft (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Hei. Hva hadde jeg gjort? Ikke pumpet i alle fall. Slett ikke funnet en bøtte. Lekker det inn 200 liter i minuttet og du klarer å pumpe ut 30, sier enkel hoderegning at du har tapt. Da er tiden dyrbar og jeg vil nå i alle fall ikke sløse den bort ved å dra i et pumpehåndtak til krampa tar meg. Alt til ingen nytte.Men hva om det kun lekker inn 30 liter, det blir litt det også uten manuell pumpe?Bedre å bruke tid til å kjøre båten mot land, kalle på VHF, klargjøre flåte eller overlevelsesdrakt eller hva det måtte være.Jeg mener nå at det er bedre å kombinere med pumping, kjøre mot land og å kalle opp på VHF enten du er alene eller har svigermor ombord.Og den manuelle pumpa? Den hadde jo en morken gummimenbran som sprakk, så den var uansett ikke til noen hjelp.Og membranen i den elektriske pumpen tror du er så mye bedre? stormen rister det og skaker det og de elendige Biltema/OBS/"hjemmeknyttede" elektriske forbindelsene bare detter løst av!Nå vet jeg ikke for noen slags rare koblinger du forholder deg til, men i min båt er dette koblet slik at en storm som klarer å ødelegge dette, ja slike stormer har ennå ikke Gud laget. Båten synker lenge før ledninger og koblinger til pumper tar kvelden. Greit nok i din "perfekte" båt, men jeg betviler at det er slik i alle "tante Agate's" båter. Etter å ha jobbet med elektro, elektronikk og data i over 40 år, stoler jeg IKKE på slikt, men elsker å ha dette som ekstra hjelpemidler. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gudrun Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Hva sier så "Bibelen" til båtbyggerne, Nordisk Båt Standard om manuell pumpe kontra elektrisk eller en kombinasjon? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Manuell lensepumpe var standard i båten. Valgte og innstallere en elektrisk i tillegg nå i vinter. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Jeg har også montert elektrisk lensepumpe for EKSTRA sikkerhet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kapptein Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Skulle alt hlvt være ute, og ikke de elektriske klarer jobben, må man nok ha rikelig med topptrent mannskap for å holde unna med manuell pumpe.- det er vel i slike situasjoner man trenger mannskapet? Og er man alene ombord og må stå til rors uten å kunne hjelpe seg med manuell pumpe, da gjør den da heller ingen ytterligere skade?Har både el-pumpe og manuell samt 2 pøser - og ingen illusjoner om at det vil kunne avhjelpe enhver situasjon, men i enkelte situasjoner er det greit å ha anvendelig utstyr for hånden. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Gunga Din Svart 21.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2006 Hva er galt med å ha en manuell i tillegg til den elektriske? Det er ingen som snakker om enten/eller her, løsningen er både/og.det lurer jag på oxo! tror dom fleste har elektrisk idag o vet kapaciteten......... men den dagen man har en riktig 'blackout' då er kapaciten = 0, då er det gott o kunna lense litt för hand........... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sofaseileren Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Selvfølgelig manuell i tillegg til elektrisk. Har hartt en opplevelse hvor jeg vet med sikkerhet at jeg hadde mistet båten om jeg kun hadde hatt elektrisk, så her er jeg ikke et sekund i tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Frode Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ja ja, bruk begge deler, så er du sikker.......kanskje Sitér dette innlegget 11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot Link to post
bliss X Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ser ut som: - Motorbåteiere vil ha el. lensepumpe - Seibåteiere anser manuell lensepumpe som et "must" Har bare manuell, men skulle gjerne hatt elektrisk i tillegg. Problemet er at det blir så vanskelig å få montert den. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Njaa, jeg vil ha begge deler og har motorbåt Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ser ut som: - Motorbåteiere vil ha el. lensepumpe - Seibåteiere anser manuell lensepumpe som et "must" HeiKanskje det kommer av at man føler man har en større tilgang på strøm i en motorbåt? mvh giver Ps. Holder fortsatt på at R-MOB er mest effektiv. (Redd Mann Og Bøtte) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Med all respekt,giver, når jeg ser på avataren din lurer jeg på hvor du vil stå og betjene den R-MOB'en din?? Men fra spøk til revolver, det er vel forhåpentlig de aller fleste som har både elektrisk og manuell pumpe ombord? Minst en av hver! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Suzuki Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Problemet er at det blir så vanskelig å få montert den. Husk at den ikke MÅ sitte i kjølsvinet. Jeg har en diger en, inni kjøkkenskapet. Båten må trolig ha 20-25cm vann innabords, mao er dette pumpa for de helt seriøse situasjonene.... For lensing av slaggvann, har jeg en liten Whale supersub som det tom. er plass til på båter nesten uten kjølsvin.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bliss X Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Husk at den ikke MÅ sitte i kjølsvinet. Suzuki Nei da. El. lensepumpe står på lista over "ting jeg gjerne skulle installert" Kommer nok en vakker dag. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Med all respekt,giver, når jeg ser på avataren din lurer jeg på hvor du vil stå og betjene den R-MOB'en din?? Men fra spøk til revolver, det er vel forhåpentlig de aller fleste som har både elektrisk og manuell pumpe ombord? Minst en av hver! mvh JanS HeiBare for og ha nevnt det, lensepumpene er der. Men for ikke å blamere meg selv totalt, har jeg denne muligheten fra fordekk og ned i kjølsvin med bøtte i rep. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ok, giver, da er du nok på den sikre siden. (Ser at bøtta står klar også ) Forøvrig synes jeg veldig godt om båttypen din. Et skikkelig fartøy å dra på tur i vil jeg tro. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Lotus Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Elektrisk nødlensepumpe som eneste pumpe må jo være glimrende? Ikke har den en membran som kan råtne. - Den er særdeles effektiv og bruker lite strøm. - Den har et gitter soim gjør at større drit ikke kan komme inn og at smådrit passerer uten problemer. - Den er vanntett og står den der tørt hele tiden unntatt når det er bruk for den. - Den er den veldig stabil og vil leve lenge. - Den er rimelig, så du kan kjøpe flere. - Den krever bare 2 enkle tilkoblinger direkte til batteri via en bryter eller via en flottør. - Den har 10 ganger bedre kapasitet enn en manuell pumpe. Har man valget mellom å moterer en manuell og en elektrisk eller 2 elektriske, vil 2 elektriske ha en vesentlig bedre sikkerhet. Pumpa bruker en standard DC-motor som er ekstremt stabil og sikker. Elektromotorer og elektronikk er to helt forskjellige ting. Det eneste som kan lage krøll for pumpa er strømmangel, ledningsbrudd eller vannlekkasje inn til pumpehuset. Alle ting har man svært god kontroll på. De som vil bytte elektrisk lensepumpe nummer to med en manuell pumpe kan neppe være riktig navla. De som kun har manuell lensepumpe burde sperres inne. Å foretrekke en manuell lensepumpe som klarer 20 liter i minuttet fremfor en elektrisk som klarer 100-200 liter i minuttet, må være det dummeste valget man noensinne vil gjøre når det gjelder pumper og sikkerhet. Pumpe som klare 20 liter i minuttet og pumpe bettjent som kalrer 15 minutter, betyr 300 liter. Hva har skjedd på 15 minutter? Det er jo et hav av tid. Det manuell pumpe klarer på 15 minutter klarer den elektriske på 2 minutter. Og den kan fortsette slik i en drøss timer. Og med motoren i gang? ingen begrensning over hodet. Å fremstille elektriskre pumper som noe ustabile greier sammenlignet med manuelle pumper er å snu tingene på hodet. Min Whale manuelle pumpe sviktet i fjor. Menbranen sprakk etter 5 år. Den pumper for tiden drit, men kunne like gjerne ha pumpet vann. Da hadde den nok holdt lenger, ford det er intet vann å pumpe ut så lenge skroget er tett. I år blir den erstattet av en skikkelig elektrisk pumpe. Den vil antagelig holde i 20 år. Det samme vil mine tørt monterte lensepumper. De har 2 enkle ledningdsforbindelser til batteri som selv med oppkobling på en dårlig dag vil vare lengre enn selve pumen og sikkert også båten. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 Ønsker anbefaling på bra pumper som skal stå tørt. Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 22.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2006 I år blir den erstattet av en skikkelig elektrisk pumpe. Lotus Jeg er med deg! Har du gjort noe "research" på pumpetyper, kapasitet og pris? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 her er CE-krav för lensning av fritidsbåter http://www.sjofartsverket.se/upload/1170/2...mlade%20dok.pdf Standardsammandrag Elektriska likströmslänspumpar Denna standard berör pumpen som komponent. Krav ställs på funktionalitet ur elsynvinkel, säkerhet mot överhettning när pumpaxeln är låst samt bibehållen funktion även efter att pumpen har gått torr under viss tid. Pumpens metalldelar ska antingen vara helt isolerade från kontakt med vattnet eller ha möjlighet till anslutning av ekvipotentialledare som skydd mot läckströmmar. Pumpar ska vara märkta med ♦ Tillverkarens namn eller identifikation; ♦ modell och/eller serienummer ♦ elektriska data i volt och ampere ♦ ISO 8849 ♦ Flöde vid 10 kPa (1 m) uppfordringshöjd. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 (redigert) Det største problemet med elektriske lensepumper synes å være nivåbryteren. Derfor bør en også installere ekstra bryter på panelet for start av lensepumpe. For å få varsel om lekkasje, også små lekkasjer, anbefales signal når lensepumpe starter. Dersom en skal gjøre det ekstra bra, monterer en også timeteller for lensepumpe. Manuell lensepumpe i seilbåter høres fornuftig ut til å fjerne mindre vannskvetter uten å belaste batteriene. Men i nødsfall med stor lekkasje: helt ubrukelig. Og så: - sjekk lensepumper og nivåbrytere regelmessig - sjekk skroggjennomføringer hvert år - sørg for at ventilene er lett tilgjengelige - steng ventilene når du forlater båten - ha treplugger tilgjengelig Redigert 23.Mars.2006 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Krapyl Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 Vektig argument for manuelle pumper: Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.