Jump to content

Manuell lensepumpe

Sylvester

Recommended Posts

Elektrisk nødlensepumpe som eneste pumpe må jo være glimrende?

.......

Har man valget mellom å moterer en manuell og en elektrisk eller 2 elektriske, vil 2 elektriske ha en vesentlig bedre sikkerhet.

Det eneste som kan lage krøll for pumpa er strømmangel, ledningsbrudd eller vannlekkasje inn til pumpehuset. Alle ting har man svært god kontroll på.

De som vil bytte elektrisk lensepumpe nummer to med en manuell pumpe kan neppe være riktig navla. De som kun har manuell lensepumpe burde sperres inne.

Å foretrekke en manuell lensepumpe som klarer 20 liter i minuttet fremfor en elektrisk som klarer 100-200 liter i minuttet, må være det dummeste valget man noensinne vil gjøre når det gjelder pumper og sikkerhet.

Å fremstille elektriskre pumper som noe ustabile greier sammenlignet med manuelle pumper er å snu tingene på hodet.

Det er vel ingen som har argumentert for kun å ha manuelle pumper ombord. Jeg har ingenting i mot at enkelte, med god oversikt over de situasjoner de vil havne i og tekniske anlegg i båten som til enhver tid har høy standard, ikke vil ha noe som kan gi assosiasjoner til vannblemmer og støle muskler ombord. Helt ok: kjør på. Men fordi jeg mener dette ikke er beskrivelse på den gjennomsnittlige båtbruker mener jeg man skal være litt tilbakeholden med å dytte denne filosofien på andre. Jeg er tilhenger av galt går galt filosofien på sjøen, og var i utgangspunktet såpass puristisk at jeg ikke ville ha elektrisk pumpe i det hele tatt. Helt til noen overbeviste meg om viktig heten av begge deler: Bruke elektrisk om dette var mulig for å ha ledig kapasitet til å gjøre andre ting, Ha manuell pumpe til hverdags (bedre oversikt over eventuelt vann i kjølsvinet ved å kunne telle antall slag) og til kritiske tilfeller der den elektriske svikter. Har opplevd lekkasje i en skroggjennomføring til sjøss, hvor begge batteriene sto under vann. RMB- prinsippet fungerer sikkert bra i åpen båt. I lukket seilbåt? Glem det..... En middels manuell pumpe var det eneste som fungerte. Man orker når det trengs......

Å mene man nødvendigvis har kontroll på det elektriske i enhver situasjon til sjøss finner jeg mildt talt oppsiktsvekkende. Uten at jeg av den grunn skal hevde at innesperring eller mental granskning er påkrevet.

Det jeg imidlertid synes er at litt edruelighet ikke er for mye forlangt. Hvor du har 20 liter pr. minutt fra som kapasitet på manuelle pumper vet jeg ikke.

Henderson MK 5 Universal, som er en grei kvalitets, standardpumpe kan ta 59 -90 l. pr minutt.

Litt lenger opp på lista: Whale GUSHER 10 82 l. pr. minutt. Gusher 30: 100 -160 l. pr minutt avhengig av løftehøyde og antall slag i minuttet.

Den beste el-pumpa på Watskis hjemmesider klarer 120 l. pr minutt ved løftehøyde 1 meter.

De fleste hadde kapasitet mellom 30 - 75 liter. Selvfølgelig finnes det elpumper med bedre kapasitet, på samme måte som det finnes tilsvarende i manuelle.

Riktig innstallerte manuelle lensepumper har også en rist i enden av slangen.

Problemet er ikke først og fremst at el- pumpen svikter. Problemet er at i en krisesituasjon oppstår det netopp sting en på forhånd ikke har tenkt seg. Galt går galt. Jeg har tiltro til mye rart, det elektriske ombord hører ikke med til dette. Jeg vil i tillegg påstå at gjennomsnittsbåtbrukeren ikke har fullt så god kontroll på det tekniske som enkelte forteller dere har. Det finnes flere frynsete elanlegg der ute, enn det finnes strøkne. Det finnes de av oss som bruker batteriene en sesong til, selv om de ideelt sett skulle være skiftet. Eller som ligger et ekstra døgn i en fin uthavn uten å kjøre motoren tilsvarende. Tror det kan være fatalt om en stor gruppe av oss "vanlige dødelige" skulle gå for kun elektriske pumper. Og dessuten: Til de menn som dyrker teknologiens ufeilbarighet og seier ver de primitive manuelle konstruksjoner, og som oppfatter en manuell membranpumpe som provoserende blasfemi. Ikke føl dere truet. Se dere i speilet med bar overkropp. Dere har brystvorter. Bare sånn for sikkerhets skyld........ :lol:

Når det gjelder nødlensing kan jeg ikke se noen som helst grunn til å ha en manuell lensepumpe i en båter større enn skjærgårdsjeeper. Pumpa har jo særdeles dårlig kapasitet og gjør at man ikke kan foreta seg annet enn å pumpe. Etter 15 minutter er selv en toppidrettsmann helt knekt. Så hva er egentlig vitsen? En falsk trygghet i beste fall. Svikter alt elektrisk og alle elektriske pumper? Javel. Lekker det lite, får man kjøre til land. Lekker det mye er man fortapt med en manuell lensepumpe.

Manuell lensepumpe for nødlensing forsvant ut av båten og dobbelt sett høykapasitet elektriske pumper ble montert. De er montert helt tørt, testes jevnlig og at begge skulle feile på en gang og at begge batteribanker skulle feile på en gang, ser jeg på som mikroskopisk. En manuell pumpe i tillegg? Ikke denne gutten.

Lotus

Tror det skiljer lite på vilka farvatten man befinner sig i !

"Lekker det lite, får man kjøre til land" det kansje du kan göra om du går i kystströk !

ligger jag 40-50M utanför kysten så har jag ca 8 timer in til ett sådan stelle!

" En falsk trygghet i beste fall" får stå för dig!

i mitt fall kommer jag inte åt nere i kjölsvinet med hink...tanker, motor sitter ivägen!

får jag en riktig Blackout i båten o min elektriske pump sluter o funke

då har jag min Gusher........en man kan segla o pumpe samtidigt!

Gushern skulle jag aldrig montere ur båten......

Bilde

det jag möjligen skulle önske mig i tillegg til den elektriske og den manuelle er

en ESP

BildeBildeBilde

här monterad på en 5 hk motor....

Bilde

http://www.bestmarineimports.com/ERICSON.html

S/Y Gunga Din

Hvor stor lekkasje gir en skroggjennomføring som ryker? Jeg har gjort et overslag og kommet til ca 1,5 l/s eller 90 l/min. Forutsetningene var:

- Ø25 mm åpent hull

- Trykk 0.5 m (en halv meter under vannlinjen)

For hull 1 meter under vannlinjen kan en gange med 1,4.

Dette blir det vanskelig og greie med håndpumpe, men en god håndpumpe vil være til hjelp. En eller to elektriske pumper bør greie å holde unna med brukbar margin. Redd mann med bøtte bør også greie det, dersom han kommer til med bøtta.

Som sagt før, jeg satser på alle tre mulighete

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Må innrømme jeg har fått meg en latter nå. Har ikke lest denne tråden før i dag, og tenker som så at dette minner meg om kakling som høner (unnskyld om dere blir støtt av dette)

-redd mann med bøtte, greit nok i skjærgårdsjeeper, men i cabin/seilbåter dømt til å mislykkes (unntatt giver, likte den ordningen din :wink: ). Om båten vår springer lekk, ned ei luke, ta vann i ei bøtte, klyve opp i cocpit, løpe ut, tømme, returnere..... etc. Altså, dømt til å mislykkes.

Hvor mye koster ei pumpe/elektrisk/manuell ??? 1 tusen?? Utrolig merkverdig at man kan hive penger ut på båt-relaterte saker uten å mukke, men når det kommer til sikkerhet, nei da har man enten ikke tid til å montere, eller av prinsipp "jeg klarer ikke å lense båten allikevel"/teiteste og latterligste kommentar jeg har hørt på lenge. Satt på spissen "Jeg bruker ikke bilbelte, fordi når jeg smeller, så smeller det så hardt at belte ikke har noen funksjon allikevel"??????

Det er nå en gang slik at vi har valgt å ha en båt, men da har jeg vett nok til å ha råd til manuell og elektriske pumper. Slik er det.....

Jeg har barn og kone som jeg er glad i, da vil ikke jeg nedprioritere å ta meg tid til å montere ei pumpe, ei heller nedprioritere å bruke noen kroner på sikkerhet. Og for de som eventuelt lurer, så har jeg manuell av ypperste klasse, i tillegg til 3 forskjellige elektriske med forskjellige nivåbrytere, av forskjellige fabrikater, tilknyttet forskjellige batterier. Skulle båten allikevel gå ned, så slipper jeg å styre båten rett mot land og eventuelt sette liv i fare (grunnstøting farer mye hardere med kroppen kontra det å bli litt våt), fordi vi har ei slepejolle, hvilket jeg konstaterer at de aller fleste andre også har.

Psst, jeg skal melde meg i troppen for olympiatoppen. I fjor var der en eller annen (Lotus?)som nevnte på samme måte som ovenfor i denne tråd det at man over tid ikke klarer å betjene slik pumpe under lensing, da man ikke har kapasitet til som så...... Jeg har testa det, og konstaterer at jeg er idrettsmann verdig, og vel så det. Har til og med vitner :yesnod: (da var jeg engang ikke redd, båten lå ved brygge og alt var under kontroll. Og jeg synes det er STERKT imponerende at jeg er idrettsmann verdig til og med med 40< røyk per dag på den tiden)

Hvor stor lekkasje gir en skroggjennomføring som ryker? Jeg har gjort et overslag og kommet til ca 1,5 l/s eller 90 l/min. Forutsetningene var:

- Ø25 mm åpent hull

- Trykk 0.5 m (en halv meter under vannlinjen)

For hull 1 meter under vannlinjen kan en gange med 1,4.

Dette blir det vanskelig og greie med håndpumpe, men en god håndpumpe vil være til hjelp. ....

I mitt tilfelle har jeg utrykkt meg upresis. Skal ikke påstå at en håndpumpe (eller noen annen pumpe) kan klare brasene når hele vannstrømmen fra en skroggjennomføring står inn i båten. Dette skjedde meg: Nyinnkjøpt sliten eldre seilbåt, og mer sug etter sjøen enn vett. Varmt og vindstille i yttre Oslofjord, og noen timers gange for motor med fullt pådrag. Båten begynte å gå tungt i sjøen før lyden av vann som ble kastet rundt av svinghjulet hørtes. Stoppet motoren. Titt ned i salongen: Det meste fløt omkring. ca 20 cm vann over dørken. Batteriene under vann, og kortsluttet. Båten rundt for å finne lekkasjen. Vannet stiger. Kastet meg over pumpa. Etter ca 30 -45 min (?) var vannet ute av båten. Ved nermere ettersyn hadde gjennomføringen til en av selvlenserne fra cokpit sprukket opp i flensen. Ved fullt pådrag med motor gikk hekken såpass ned at vannet strømmet inn. Etter endel lensing fløt båten såpass høyt at gjennomføringen kom over vannlinja igjen. Lav fart og konisk treplugg (jo litt vett hadde jeg jo...) berget resten av turen. Båten ble ikke anvendt igjen før skroggjennomføringer, slanger og slangeklemmer (dobble, syrefaste) var skiftet over alt....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...