Jump to content

C-MAP - Brukerveiledning


Guest JSD

Recommended Posts

Hei jeg har fått tak i C-MAP til PC og en garmin GPS - dette virker helt topp, men jeg savner mer info om C-MAP systemet. Jeg ser etter en brukerveiledning eller ett nett sted som viser tips og triks for C-MAP.

 

Bla. hvordan man "lagrer" logen for hver tur.

Kan man legge waypoint fra C-Map til GPS

 

Videre lurer jeg på om det finnes oppdateringer av kartene - særlig Telemarks kysten var unøyaktig. (Tønsberg dirstriktet er helt oppdatert)

 

Takker for svar

 

John Sverre  :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Lagt til 02.02.2013: Innlegget ble opprinnelig postet av Skipsraadet. (nå nedlagt)

 

Tillater å minne om at forumet har en policy på at det vi diskuterer skal være innenfor norsk lov, så med mindre noen av dere har lisens på det omtalte c-map programmet, bør denne diskusjonen ikke foregå her på åpent forum.

 

Skipsraadet

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tillater å minne om at forumet har en policy på at det vi diskuterer skal være innenfor norsk lov, så med mindre noen av dere har lisens på det omtalte c-map programmet, bør denne diskusjonen ikke foregå her på åpent forum.

 

Skipsraadet

Her er det lengste man kommer på lovlig vis http://www.c-map.no/products.asp.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Poenget er ikke hvorvidt brukerveiledningen til et piratkopiert program er ulovlig eller ikke, men om Baatplassen er tjent med at vi diskuterer slikt på plassen.

 

Spørsmålet kan kanskje oppsummeres som; Hvordan ønsker vi å fremstå? Hva slags forhold ønsker vi å ha til resten av båtbransjen?

 

Mine 5 cent, for å si det slik...

 

Uenig? La meg høre det!

 

GeirKS

(personlig)

Link to post
Share on other sites

Programvaren CMAPECS har florert i båtmiljøet i årevis. Det er skrevet side opp og side ned, om dette temaet. Det er, desverre for mange, slått fast at dette IKKE er lovlig progamvare. Med andre ord, er dette snakk om programvare av "tvilsom" karakter. Ettersom forumet på ingen måte er tjent med, og i tillegg har en skarp og grei policy mot, ulovlig programvare ( og andre direkte ulovligheter ) bør dette respekteres. Spesielt når det presiseres som her.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Programvaren CMAPECS har florert i båtmiljøet i årevis. Det er skrevet side opp og side ned, om dette temaet. Det er, desverre for mange, slått fast at dette IKKE er lovlig progamvare. Med andre ord, er dette snakk om programvare av "tvilsom" karakter. Ettersom forumet på ingen måte er tjent med, og i tillegg har en skarp og grei policy mot, ulovlig programvare ( og andre direkte ulovligheter ) bør dette respekteres. Spesielt når det presiseres som her.

 

Suzuki

Godt sagt - støtter denne uttalelse.  :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har fått tak i C-MAP til PC og en garmin GPS - dette virker helt topp, men jeg savner mer info om C-MAP systemet. Jeg ser etter en brukerveiledning eller ett nett sted som viser tips og triks for C-MAP.

 

Bla. hvordan man "lagrer" logen for hver tur.

Kan man legge waypoint fra C-Map til GPS

 

Videre lurer jeg på om det finnes oppdateringer av kartene - særlig Telemarks kysten var unøyaktig. (Tønsberg dirstriktet er helt oppdatert)

 

Takker for svar

 

John Sverre  :confused:

JSD har selvfølgelig lisensiert programvare?

Eller har han antydet annet?

 

Suzuki:

Er ikke CMAP lovlig programvare????

Det selges av C-Map Norway. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Link to post
Share on other sites

JSD har selvfølgelig lisensiert programvare?

Eller har han antydet annet?

Det må han svare for selv.

Men dette har som Suzuki nevnte vært oppe ett utall ganger. Og ut fra min husk er det ingen som har hatt en lisens på et program som heter C-map.

Men for all del, det betyr ikke at det nødvendigvis ikke finnes. Noe Skipsraadet også tok høyde for i sin kommentar.

Har man et lisensiert program vil det vel også være naturlig at man har brukerveiledningen.

Eller i motsatt fall, ber om en slik fra leverandøren.

Suzuki:

Er ikke CMAP lovlig programvare????

Det selges av C-Map Norway. Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

C-map lager kart, ikke navigasjons-programmer.

De utvikles av 3-parts firmaer som Winchart, Maxsea etc.

Ingen av disse programmene heter C-map. Men de benytter C-map kart.

Som forøvrig er lisensierte på samme måte som selve programvaren.

 

Men som "alle" vet sirkulerer det et program på nettet som populært kalles C-MapECS

Selve programmet er utdatert og uferdig.

Men sammen med programmet er det også lekket en C-map base som dekker hele verden, og ikke krever noe autorisasjon.

Å kjøpe tilgang til alle kartene for bruk med et lisensiert program ville koste en formue.

 

Ut fra dette håper jeg alle forstår at C-MAP Norway ikke ville like at vi godtok diskusjoner omkring hvordan man skal bruke C-MapECS her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...