Jump to content

stasjonær pc i båt 12v ?


geko

Recommended Posts

Hadde tenkt å instalere en minitx pc i båt. Hovedkortet har 12 inn, er det bare å kobble seg på rett fra batteribanken. Det selges jo div pc'er til båt/ bil med 12v inngang er det dette som er prinsippet eller er det vanskeligere en som så.

Det er som regel ikke så enkelt, dessuten trenger du nok blant annet 5V i tillegg.

Komplett selger vel strømforsyning for 12V tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Hovrdkortet trenger både 5v og 12v spenning, men noe som er veldig viktig: Stabil spenning! Spenning fra båten er ikke stabil, den varierer etter belastning og er (teoretisk) oppe i 14,4v når motoren går, som knekker elektronikken.

 

Det finnes 12v strømforsyninger på Carputer.no, men billig er det ikke sammenlignet med 230 v strømforsyninger

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp avsluttet et lignende prosjekt, og det er ett-par ting du må være klar over:

Hovedkortet må ha egen strømforsyning som denne eller denne

 

Det som er veldig viktig er at strømforsyningen må være i stand til å levere nok strøm til hovedkortet, samt evt. harddisk, Cd/DVD, GPS, og andre enheter som skal kobles til.

 

Det er absolutt ingen vits i å forsøke med en underdimensjonert strømforsyning!

 

På min MiniATX (VIA M-5000) kjører jeg med en 60watts Molex forsyning, men så bruker jeg CF-kort i stedet for harddisk. Kobler jeg til en Cd-rom for å legge inn kart så konker maskina ut og jeg må bruke strømforsyningen fra en stasjonær Pc...

 

Ketil.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg i stuss - i hele sommer jeg en laptop ombord som jeg bruke med en billig overgang fra fra Clas Olson , jeg brukte den også omformer 12- 220V. Maskinen lever i beste velgående, men er det flaks???

Nei, du hadde ikke flaks. Duppeditten fra Claes'en lader batteriet i laptop'en din som igjen leverer strøm til driften. Jeg har brukt en lik en i 4 år uten problemer. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg i stuss - i hele sommer jeg en laptop ombord som jeg bruke med en billig overgang fra fra Clas Olson , jeg brukte den også omformer 12- 220V. Maskinen lever i beste velgående, men er det flaks???

Et microATX hovedkort som geko snakker om. er ikke det samme som bærbar datamaskin.

Link to post
Share on other sites

Jo jeg trenger et hk som tar lavest mulig Watt, men kan kjøre Raymarine 6.0 sin software. Forsto det slik at den krevde litt grafikkapasitet. Noen som har noe forslag.

Høres ut som vi har løst strømmen med utstyr fra Carputer, tenker at jeg vil bruke 60w eller 90w, komer an på hk (hovedkort).

Jeg trenger alså hk,dvd, ram, hd som trekker lite strøm, helst <60W. Har bare to 120ah batterier.

Er foreste lcd skjermer like sære på strømmen inn som pc'n ?

Link to post
Share on other sites

Det finnes faktisk Pc-er som er bygget for 12V og 12V power supply for Pc.

 

Elextronix har masse smarte løsninger for bergnet for industriden som jeg har god erfaring med i jobben min(jobber ikke hos elektronix). Dette kan ofte koste litt mere en vanlige pc-er, men en enkel power supply kan vel ikke koste så alt for mye?

 

Denne power supplyen kan sikkert brukes i en hvilket som helst stasjonær PC. 8,5-16VDC input eller 19-30VDC input:

http://www.elektronix.no/Produkter/Power_S...95/ACE-932T.pdf

 

Dette så også ut som en artig sak, liten vifteløs pc for 12V(prisen tør jeg ikke tenke på):

Bilde

http://www.elektronix.no/Produktnyheter/13640

 

Se hjemmesiden deres for mere informasjon:

http://www.elektronix.no

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Jeg trenger alså hk,dvd, ram, hd som trekker lite strøm, helst <60W. Har bare to 120ah batterier.

I utgangspunktet bør du bruke prosessor, hardisk og minne laget for bærbare datamaskiner. Slike komponenter bruker minst mulig strøm, men er noe dyrere.

 

Når man først ser på ferdigbygde tin så har carputer denne til 7.490,- :yesnod:

Bilde

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk tak i en slik rimelig brukt på nettet:

Mini pc

 

Bilde

 

Har ikke fått testet så mye enda men ser ut til å være kraftig nok til sitt bruk. Har 4 com porter og det er jo litt kjekt i båt.

 

Vurderer å teste ut nuligheten for CF harddisk. Foreløpig har jeg en 2,5 disk liggende løst ved siden av.

Link to post
Share on other sites

skall villigt erkänna att jag er dålig på PC-byggnad !

 

men

 

 

skulle man ikke kunna i setupen stänga av HD'n o benytte sig av en sk minnepinne USB-minne,

dessa finns ju ganske store idag o strömförbruket er vel betydligt mindre enn en HD ???

man får ju plass med mycket sjökart på 1 GB !!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Trodde faktisk med første øyenkast at det var en slik du hadde Sebaldus : :wink::lol:

 

Hehe...men en fint ting er at pga kjøleribbene har ikke denne pcen en eneste vifte. Den tar 12 volt rett inn.

 

Som skjerm har jeg en 13 tommer lcd nokia som jeg fikk brukt uten strømforsyning. Bruker en Clas Ohlson psu for bærbare pcer til denne.

 

Minuset er jo at alt trekker en del strøm i en seilbåt.

Link to post
Share on other sites

skall villigt erkänna att jag er dålig på PC-byggnad !

 

men

skulle man ikke kunna i setupen stänga av HD'n o benytte sig av en sk minnepinne USB-minne,

dessa finns ju ganske store idag o strömförbruket er vel betydligt mindre enn en HD ???

man får ju plass med mycket sjökart på 1 GB !!

På noen hovedkort (absolutt ikke alle) kan man boote fra en USB memory stick. Det som etterhvert

vil bli et problem, er at Windows hele tiden "skriver" til disk (lagrer cache filer etc) og ettersom slike memory sticks (gjelder også CF kort) bare tåler et begrenset antall "read/write cycles", så vil den etterhvert ta kvelden.

Det finnes smarte, men dog krevende måter å omgå det

Link to post
Share on other sites

Dette kabinettet har 12Volt inn og eget 12V-det pcn trenger på innsiden: kabinett

Med denne dingsen kan du boote fra et CF kort, dvs ingen bevegelige deler:CF kort til IDE

 

Jeg har puttet inn dette hovedkortet som er vifteløst:VIA mini ITX

 

Vips, lite strømkrevende PC som ikke støyer i det hele tatt.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Med denne dingsen kan du boote fra et CF kort, dvs ingen bevegelige deler:CF kort til IDE

Windows kan ikke boote fra USB-minnestikke eller CF kort.

For noen hovedkort og minnebrikker finnes det derimot software oppgraderinger og drivere som muligjør dette.

 

Dette skyldes at begge delene vil dukke opp som flyttbare enheter, og en kan ikke boote fra en flyttbar enhet.

Det er heller ikke mulig å installere windows på flyttbar enhet.

 

Det finnes metoder, men de er nødvendigvis ikke så enkle..

Edit: Se denne linken for mere info om hvordan kjøre windows fra CF-kort

Redigert av Ketil M (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NetCom Connect frister så PCMCIA er lurt og ha.

og det er en løsning som virkelig har blitt stabil nå!

 

Vel og merke hvis man får det nye kortet, Huawei, det gamle Option-kortet er søppel!

Huawei-kortet støtter også 1.8Mb 3G, og har støtte for EDGE.. (1,8Mb tar det en stund før vi får brukt her i landet, men..)

 

Jeg bruker NetCom Connect daglig, og etter bytte fra Option-kortet har det blitt dønn stabilt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har laptop med orginal 12v ledning til sigarett-tenner. Det fungerer fint, og jeg håper jo at dette ikke bare gjelder for 12 v i bil?

 

Fungerte greit i sommer, men da laptoppen er av det dyre slaget vil jeg ikke ta de store sjanser her..

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har ikke nooe erfaring med det, Men jeg ringte å snakket med en venn på komplett, jeg sa at jeg vill ha en pc til 12V. Han anbefalte det kabinette. jeg ba han om å bestille de delen jeg trengte til å bygge meg en 12V pc. prisen blir ca6000, uten skjerm. Han anbefalte IKKE å bruke ett vifteløst hovedkort pga tempraturer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...