Jump to content

Yamaha 25hk som står dønn!


M/S Bastard

Recommended Posts

Sitter svinghjulet helt "dønn", eller fjærer det litt når du tar i?

Hvis det fjærer, så er det mest sannsynlig at problemet er å finne i undervannshuset.

Hvis det er strempelet, så kan du ta ut pluggen og sprøyte inn litt CRC marine el. lign.

La dette stå ei stund og prøv å sette ei pipe og skralle på svinhjulsmutteren og ta i.

 

Uansett bør blokka deles og lagre og tetninger sjekkes/byttes.

 

Lykke til! :confused:

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om motoren har fått seg en dukkert under vann? I så fall kan det være lurt å sende den på et verksted, hvis du vil legge penger i den. Men er enig i rådet til Leif_B. Skru ut tennpluggende og sprut RCR inn i stemplene. Du kan prøve å dunke forsiktig på stempelet med en tre-plugg e.l. for å løsne opp.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Takk for tips så langt!

 

Og sette den på verksted er utelukket! :cool:

Det har en tendens til og bli veldig kostbart.

Da kan jeg like gjerne kjøpe en brukt en tenker jeg.

Jeg fikk løsnet Sabb´en min i fjor, men jeg tror ikke jeg tør og dælje :confused: like hardt på denne påhengeren. Tror ikke den ville tålt det gitt :cool:

 

Enten har den vært under vann eller så har den stått mange år, det er det jeg ikke vet!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ihvertfall begynnt med å ta av toppen. Da ser du hvilken forfatning stemplene og sylinderveggene er i.

Man trenger nødvendig vis ikke å ta av toppen for å se hvilken tilstand

sylindrveggenene er i, det holder i massevis bare å skru ut pluggene

og lyse på sylinderveggene med ei lommelykt. På den måten slipper du å skifte

toppdekselpakninger hvis veggene ser fine ut og du ikke trenger å hone opp.

Mvh. : Roger

Link to post
Share on other sites

................Jeg fikk løsnet Sabb´en min i fjor, men jeg tror ikke jeg tør og dælje :lol: like hardt på denne påhengeren. Tror ikke den ville tålt det gitt........

Jeg fikk for noen år siden en liten 3,5 Hk Tohatsu som eieren bare skulle pælme fordi motoren ikke ville gå rundt men sto bom fast.

 

Det viste seg å være stemplet som hadde korrodert seg fast i sylinderveggene. Jeg skrudde opp blokka og fant ut at veiva gikk fint men at stemplet satt dønn fast. Jeg hadde også på litt CRC og lot det stå til dagen etter, men jeg måtte likevel "dælje" ganske hardt med plasthammer likevel for å få løs stemplet. Trodde egentlig det hele var dødfødt og at stemplet ville "gå åt skogen", men se.... stemplet løsnet til slutt. Fikk låne et honeverktøy til sylinderveggene av den lokale bensinstasjonen ved feriestedet vårt. Det satte jeg i batteridrillen og i tillegg finslipte og polerte jeg også stemplet. I dag er det en av mine svogere som kjører lykkelig rundt med denne utmerkede men lille motoren  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jippi!

Motoren går rundt. Det var bare en kraftig skrutrekker som skulle til for og få løsnet på stemplene!

Det var jo flott!!

Ikke for å male fanden på veggen, men jeg ville sjekket at pluggene ser like ut etter at du har kjørt den en stund, at begge har samme lysebrune farge med litt koks-belegg.

Det kan tenkes at årsaken til problemet du hadde var at motoren lekker i bunnen av veiva, det vises ved at den nederste pluggen er renere enn den øverste, ofte helt blank. Samme med stempeltoppen.

 

Noen som vet hvor man kan få lastet ned verksted håndbøker for Yamaha?

Neppe, tror ikke man får kjøpt originale manualer en gang.

 

Men det finnes mye annet, f.eks. her: http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5...as=eurofritidas

Link to post
Share on other sites

Joda. Du får lastet ned Yamaha-manualer fra Internett. Jeg husker ikke helt hvor det var, men det var på en av Yamaha's egne sider. Litt klundrete å finne den med jeg søkte..og fant. Lastet der ned den originale Yamaha-manualen til min 60FETOL i PDF-format. Det gikk ikke ann å printe den ut, eller kopiere fra den. Men jeg leste den i Acrobat Reader iallefall.

 

På et Yamaha-verksted kan de bestille manualer til deg i papir-utgaven, men de er så dyre (ca. 200-300kr) så det lille jeg lurte på leste jeg i den nedlastede versjonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...