Jump to content

Fjerne diesellukt motorrom ?


Ficher

Recommended Posts

Hei Ficher!

 

Først og fremst - fjern dieselsøl / -drypp.

 

Så, varmt vann - ja - og gjerne Zalo for å få vasket vekk rester. Deretter har jeg god erfaring med Mr. Muscle sin CITRUS-spray. Spander gjerne en hel spruteflaske, spray og la det virke en stund. Nesten garantert luktfri etterpå!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vask bort dieselen med varmt Zalo-vann og ta tiden til hjelp. Trenger ikke å vente så lenge heller, men noen dager vil hjelpe.

 

Har du diesel-vann i kjølsvinet, så bør du prøve å få ut dette med dieselen. Slå en skvett/bøtte med fet Zalo-vann blanding ned i kjølsvinet. Ta deg en tur utpå så dette blir blandet skikkelig med dieselvannet. Sug opp og tøm i oljeinnsamlinga. Ikke lens ut :nono:, og vask deretter godt med varmt zalo-vann.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Dømt til et liv i lukten så lenge det er en VP ombord.... :diving:

Jeg har septik og dieseltanker under køyene i akterlugarene, og det er alltid en "eim" fra dette om ikke akkurat drittlukt. Nå legger jeg ned et fleksibelt 100mm ventilasjonsrør derfra og opp i den ventilerte hekken, og da vil ikke lukten lenger trekke inn i båten. Samme metode kan brukes som naturlig ventilasjon fra motorromet.

Link to post
Share on other sites

Ozon-generator....effektiv men litt farlig !

 

Hva er det farlig for? Ozon brukes ofte for å få vekk "gammel lukt" i biler og hus, burde kunne funke bra i båt også...

 

Man bør selfølgelig ikke oppholde seg i båten/bilen/huset mens behandlingen pågår, var det det du mente?

Link to post
Share on other sites

Ozon-generator....effektiv men litt farlig !

Hvorfor - hva er farlig med Ozon? Brukte 2 apparater i 37'n i fjor høst med bra resultat og planlegger å fortsette med det utover våren. Ser også disse apparatene begynner å komme mer og mer på offentlige toalett. Må innrømme at jeg har ikke lest så mye på nettet om disse apparatene da jeg ikke har sett noe som helst om at disse er farlige. Fram til nå. Hva vet du som vi ikke vet?
Link to post
Share on other sites

Om dere tar kontakt med eks Polygon så selger de såkalte lukt svamper, dette er bokser på ca halv liter med et middel oppi som "spiser"lukt. Dette er det beste mot septik lukt/diesel. Denne kan da bare plasseres ved lukt kildene og varer svært lenge. Disse luktsvampeme blir brukt av profesjonelle ved brann/kloakkskader osv. MEGET EFFEKTIVT.

Link to post
Share on other sites

Polygon og sikkert flere har noe som heter bio fresh. Denne spiser og opp lukta. Vi bruker den ned i renna til oljeutskilleren da det av og til blir noe råtenlukt grunnet lite aktivitet rundt den

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

det står lite om det her på Kryssarklubbens sider

 

det er dom stora Ozongeneratorerna som er farliga, små kan användas !

(Ozon er en giftig gas efter vad jag hört!)

 

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/mi00moeg.htm

 

 

http://www.frigus.se/pdf/delino.pdf

 

http://www.netcentrum.se/shop/shopWin.cfm?ProductID=10304

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...det er dom stora Ozongeneratorerna som er farliga, små kan användas !

OK - takk for linkene. Jeg er meget imponert over disse ozon sakene. Det lukter skikkelig klinisk rent etter at man har brukt disse. I motorrommet i 37'n luktet det ikke akkurat godt. I midtgangen mellom motorene ligger det dørkeplater som dekker over kjølen. Under platen lå det ei god sørpe i 15-20 cm høyde av diesel, diverse oljer og masse annet grums som hadde samlet seg opp igjennom årene. Først lenset jeg ut all dritten. Så avfetting. Vasking. Avfetting igjen. Skrubbing. Så noen dager med ozon. Og nå lukter det så fint der at. Lukker man øynene, er det ingenting som tilsier at man er i et motorrom :cool:.

 

Jeg brukte to slike:

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ozon er som nevnt over en giftig gass. Den er reaktiv, og kan skade ulike materialer slik som gummi, tekstiler mm. Den er i høye konsentrasjoner svært skadelig for alle organismer og brukes bla. i fjerning av bakterier mm. Ved kortvarig eksponering vil den effektivt ta livet av all mugg og bakterier (som normalt er hovedårsaken til lukten) i rommet der den plasseres uten at det oppstår skader på materialene. Jeg ville imidlertid ikke anbefale å ha denne på over lang tid slik det sto i en av de svenske lenkene over. Jeg har ikke så stor tro på at ren diesel-lukt kan fjernes med ozon, men snarere at det fjerner lukten fra noe annet. Diesel er diesel, så lenge det finnes rester igjen i motorrommet, så skal denne lukten forsvinne må kilden tas bort.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Huffa mig....det skall lukta diesel i maskinrummet....diesel lukter godt :lol::wink:

Mja, personlig synes jeg bensin lukter bedre... Nei, jeg synes det er greit at det er mest mulig luktfritt i maskinrommet så lenge dette er under salongen. Vil ikke ha mer motorlukt inne i båten enn nødvendig. Og så er det jo en side til av saken - hvis det normalt ikke lukter så mye, vil man kanskje reagere fortere den dagen det lukter et eller annet det vanligvis ikke pleier å gjøre? Dvs vel å merke hvis man ikke har restaurert båt så mange år i forkant at man ikke lengre har igjen noe luktesans på grunn av alle sterke midler da, :blush:. Senest sist helg fikk jeg skikkelig oppstramming av Dillerinnen for at det var omtrent ulevelig i Dillebua der jeg satt og pusset noe treverk som skal beises. Denne dagen hadde jeg lagt meg ekstra i selen ved å bedrive mest mulig av det som luktet utendørs - bruk av malingsfjerner. Det er klart - det luktet litt bensin på grunn av noe bensin som hadde rent ut kvelden før, men i det store og hele synes jeg det var ikke så verst. Lukten denne dagen syntes Dillerinnen var helt ille og ville ha meg ut av boden umiddelbart... Bra hun ikke stakk innom boden helgen før da... :rolleyes:

...har du lånet eller kjöpt Ozongeneratorn...har oxo hört att dom er mycket effektiva !!!

Modern kjenner en som driver et renoveringsfirma som har spesialisert seg på rengjøring av hus o.l. etter branner. Så jeg fikk låne av ham. Men ozon saken er så effektiv at jeg vurderer å kjøpe en selv som jeg kan sette på ved behov.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...