Jump to content

Vår Nidelv 28 ("MorMajor") selges.


Ficher

Recommended Posts

Hei Er ny her, men pg rekovalens etter en mageopperasjon har jeg lest ganske mange tråder siden jeg ble medlem.

 

Kjempe fin side :flag:

 

Har lest og lært. Blitt forbannet (tråden om berging av redningsselskapets båt)

Og blitt inspirert og fått en god latter (tråden om renovering av skilsø 750) Savnet foresten bilder fra det ferdige produkt der.

 

 

Nidelv 28 har vært drømmen helt siden jeg som ung mann (86) fikk en prøvetur i indre oslofjord.

 

Hadde bare kjæringa hatt samme båtiveren som meg..... :nonod:

Gikk fra Rana 17 til Skibsplast 600 m innbordsmotor i 04, men sjefen liker hverken fart over 20 knop eller bølger. Så det blir mest turer alene eller med de 3 minste.

 

Er det noen som har forlag på en god og trygg familiebåt til ca 250 000

Teller på knappene om jeg skal bytte ut skibsplasten i en som er litt større.

Halvplaner eller snekke?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forlag på en god og trygg familiebåt til ca 250 000

Teller på knappene om jeg skal bytte ut skibsplasten i en som er litt større.

Halvplaner eller snekke?

Kjøp en Saga 27AC. Dette er en kjempefin båt. Ligner faktisk litt på Nidelv 28. Det er ofte Saga båter på for eksempel finn.no. Prisene avhenger fra 150 000 - 300 000 alt etter stand og årsmodell. Min far hadde en slik saga, utrolig fin båt. Det er en snekke som har marsjfart på 7 - 12 knop.

Link to post
Share on other sites

Hadde bare kjæringa hatt samme båtiveren som meg..... :nonod:

Gikk fra Rana 17 til Skibsplast 600 m innbordsmotor i 04, men sjefen liker hverken fart over 20 knop eller bølger.....

 

Halvplaner eller snekke?

Jeg hadde samme problemet, men har byttet kjerring. Nå er båten under veis.

 

Ellers høres det ut som kjerringa di ville likt snekke best. Rolige turer innaskjærs.

 

Redigert: Ta ikke det med å bytte kjerring som et forslag!

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Fart oppleves ofte mer skremmende på mindre båter enn på større båter. Min samboer likte ikke de gangene vi kjørte i 18-20 knop i en Silver Viking og forlangte at når vi kjøpte større båt så skulle det være en saktegående båt. Jeg fikk heldigvis overtalt henne til å kjøpe en Saga 25 CC med en marsjfart på 21 knop og en toppfart på 27 knop. Hun var skeptisk til å begynne med men oppdaget raskt at fartsfølelsen var en helt annen i en større båt og plutselig var ikke farten så skremmende lenger. Faktisk så er hun ikke fremmed for en gang å kjøpe en båt med enda større hastighet.

 

Ser at Saga 27 har blitt foreslått og jeg vil foreslå f.eks. Saga 25 Turbo som er en halvplaner og mer saktegående båt enn Saga 25 CC og har en marsjfart på mellom 12-15 knop alt etter motorstørrelsen. Prismessig så ligger disse rundt 250.000. Hvis det går bra med litt mere fart så synes jeg Saga 25 CC er litt bedre plassmessig, samtidig som den har en egen stikkøye som Saga 25 Turbo ikke har. Den ligger imidlertid noe høyere i pris - gjerne mellom 300.000 og 350.000.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forlag på en god og trygg familiebåt til ca 250 000

Teller på knappene om jeg skal bytte ut skibsplasten i en som er litt større.

Halvplaner eller snekke?

Vill heller gått for Tresfjord 28, ligger i pris mellom 200000 - 280000.

Den er ikke så rank (labil) som saga 27, og så er det atskillelig romsligere ombord.

Du mister akterlugaren, men får køyeplass til 4-5 under dekk og en trivelig uteplass med god sitteplass for 6 stk.

Bare et tips, smaken er jo som....., og jeg ønsker ikke å rakke ned på andre båttyper!

:wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode forslag

 

Etter å ha lest en av trådene om oppterkking innvendig av en Skilsø 750 fikk jeg litt lyst til å se på den båttypen også, men det var ikke mange av den å velge mellom.

 

Siden jeg er relativt fersk i faget, går jeg etter mottoet: Det er bedre med dumme spørsmål, enn med dumme feil.

 

Hvordan oppfører de ulike skrogene/merkene seg i sjøen?

Vil en saktegående snekke, oppleves mere stabil enn en halvplaner?

 

Har jo prøvd skibsplasten, og den er jo som en kork når den ikke er i plan.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med den. Bare jeg får byttet ut trekket som er lagd av flådde kosebamser. og vegg til vegg teppet.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Se her ja .. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...&tot=135&page=4 .... blir det en sommer uten båt, eller er ny båt kjøpt ?

 

Lykke til med salget. :seeya:

Hei

Bare tanken på noen sommermåneder uten båt gjør meg skjelven......Men selger nå så jeg kan kaste meg ut i nye kjøp. Så får vi se hvor fort det går.

Jeg er bitt av trefot'en - det er ikke mulig å ljuge seg fra det. Samtidig blir det sårt å la MorMajor seile fra oss. Hun har gitt oss uendelig mye glede i de årene vi har hatt henne. Det er en flott båt, og det er ikke for ikkeno' at både kona og jeg er blitt skikkelig hekta på båtlivet! Spennende tider!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Forundrer meg storlig over at den ikke er solgt allerede. Prisen er fornuftig satt ift andre utropspriser og stand syntes jeg.

Det er nok en riktig pris på denne båten, men motoren er etter min mening alt for liten.

Er ikke sikker på om de 14 knop som er oppgitt er helt korrekt. Min båt har en maxfart på 18 - 19 knop (om våren), og jeg har 130 Hk.

Passe marsjfart er 14-15 knop

 

Geir

Link to post
Share on other sites

De hadde en reportasje om Nidelv 28 i siste nummer av Båtliv.

Fin og populær båt.

Måtte bare ut og kjøpe Båtliv etter at du skrev dette. Det er nesten så jeg angrer på å ha lagt MorMajor ut til salgs på Finn.no etter å ha lest om Knut Arne Myhre og hans kjærlighet til Nidelv 28.....

 

Og jeg forstår litt av frustrasjonen til kona hans som sier: "Jeg skulle vært en Nidelv. Da hadde du ikke spart på ressursene." Men sånn er det bare med båt..... :lol::lol:

 

Traff forresten folket i Nidelv-klubben i Horten sist sommer. Trivelig gjeng!

 

mvh

ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Uten å ha satt mine plattføtter i størrelse no 44 ombord i den båten så vet jeg ikke hva jeg skal tro om farten på Skilsø 750 med 105 hk Volvo. Med 86 hk så klarte jeg i nedoverbakke,medvind,hjemlengsel og sola i ryggen såvidt å dytte den over 16 knop etter å ha hoppet på gasspaken og med ren skutebunn. Utifra hva jeg ser av fart som oppnås med 124 hk så vil jeg tro at toppfart med 105 hk muligens kan være 16,5-17 knop?

Oppnår med 124 hk motor 18,96 knop på full fart,mem jeg marsjer sjelden over 12,5 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vi er meget fornøyd Skilsø 750 CC. Mange er overaskelser på vår båten som mange trodde ikke

båten har akercabin. Akercabin er ok og liten "hulerom." Bra uteplass.Selvom den er 25 fot. Har 86 hk diesel. Synes det går grei motor. Har prøvde kjørt den toppfart med gps 14 knop. Marsj fart 10 knop.Ofte kjøre 7-8 knop rolig og drikke kaffe. :wink:

At-le :flag:

Link to post
Share on other sites

En halvplaner vil uten tvil oppleves som mer stabil i sjøen enn en snekke. Også ved stilleligge.

 

mvh tuffff

Det kommer vel helt an på størrelsen/vekt og båttype vel.

Kompisen har en Skilsø 750 og kan ikke si at min Tresfjord 28 er noe mindre stabil ved stilleligge, snarere tvert om.

Skilsø 750 er en meget pen båt med gode løsninger, og da spesielt den utgaven med aktercabin.

Men den er meget ustabil sideveis med vind/strøm pga at den har liten v-bunn og kort kjøl.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Måtte bare ut og kjøpe Båtliv etter at du skrev dette. Det er nesten så jeg angrer på å ha lagt MorMajor ut til salgs på Finn.no etter å ha lest om Knut Arne Myhre og hans kjærlighet til Nidelv 28.....

 

Og jeg forstår litt av frustrasjonen til kona hans som sier: "Jeg skulle vært en Nidelv. Da hadde du ikke spart på ressursene." Men sånn er det bare med båt..... :lol::lol:

 

Traff forresten folket i Nidelv-klubben i Horten sist sommer. Trivelig gjeng!

 

mvh

ter-av

Hei ter-av.

 

Jeg solgte min Saga 27 AC , og kjøpte en eldre Viksund 25 combi med ny motor (ikke 3 fot syken dette da :wink: ). Det gikk en halv sommer, så angret vi på salget av Sagaen. 5 måneder senere hadde vi samme Saga 27 AC tilbake i havna vår :lol: ( kjøper på 198 cm ønsket en ny båt som passet kroppen hans.... mulig 3 fot syken )

 

Lykkke til med salg, og valg av ny båt ter-av.

Link to post
Share on other sites

Nidelv 28 har vært drømmen helt siden jeg som ung mann (86) fikk en prøvetur i indre oslofjord.

Nja? Ung og ung fru blom. Det sies jo at man er så ung/gammel som man føler seg, men allikevel, 86 år er jo en anseelig alder da :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nja? Ung og ung fru blom. Det sies jo at man er så ung/gammel som man føler seg, men allikevel, 86 år er jo en anseelig alder da :wink:

Burde vel ha skrevet 1986 der :blush:

 

Har fått sjefen på gli angående drømmebåten :flag:

 

Er det flere her som kjenner denne båten som startet denne tråden ? :fishing:

 

Så i morgen blir det en tur i banken

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hei ter-av.

 

Jeg solgte min Saga 27 AC , og kjøpte en eldre Viksund 25 combi med ny motor (ikke 3 fot syken dette da :wink: ). Det gikk en halv sommer, så angret vi på salget av Sagaen. 5 måneder senere hadde vi samme Saga 27 AC tilbake i havna vår......................

 

Dette må vel være toppen av båtlykke knyttet til valg av båt.

 

Gjennom mange år på sjøen møter jeg noen ganger - ikke mange - båteiere med nye store båter som uttrykker at:

 

- båtlånet på gamlebåten var enklere å håndtere

- storbåten er vanskeligere å manøvrere i uthavner sammenlighet med gamlebåten

- det var lettere å finne havneplass med gamlebåten

- det var færre ting å kontrollere i gamlebåten

- gamlebåten brukte mindre drivstoff

- det var lettere å komme i kontakt med andre båtfolki da vi hadde gamlebåten

 

..........så skjønner jeg at ikke alle har valgt like klokt når de anskaffer større båt fordi de MÅ.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...