Jump to content

Inverter og jording


NilsPils

Recommended Posts

Jeg legger opp til landstrøm med jord fra land og galvanisk isolator. Planlegger også en fast installert inverter med manuell bryter for valg landstrøm/inverter.

 

Hva gjør jeg med 220V jording når jeg kjører på inverter. Må jeg ikke da strengt tatt ha jordingsplate? Hva gjør dere andre som har inverter?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

"Strengt tatt" skal du har en fellesforbindelse til jordsystemet du har (landjord) :smiley:

Men husk at du må (!) ordne at fasene fra land- og inverterstrøm ikke kommer tilsammen.

Det blir i så fall kortsluttning og minst inverteren tar seg kvelden.

:seeya:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men husk at du må (!) ordne at fasene fra land- og inverterstrøm ikke kommer tilsammen.

Det ordner je med en dertil egnet bryter

 

Nå har vel neppe inverteren din egen utgang for jord, men du kan jo koble chassiet til jord ombord da, på "båtsiden" av den galvaniske isolatoren. Men denne er vel der via 0V allerede...

Det går jordingskabel til alle 220 V uttakene. Når jeg har landstrøm er dise koblet mot landjord. Hva skal denne jordngen kobles mot når jeg er på sjøen og bruker inverter? Må jeg da ha jordingsplate for å gjøre det lovlig? Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det ordner je med en dertil egnet bryter

Det går jordingskabel til alle 220 V uttakene. Når jeg har landstrøm er dise koblet mot landjord. Hva skal denne jordngen kobles mot når jeg er på sjøen og bruker inverter? Må jeg da ha jordingsplate for å gjøre det lovlig?

Når du bruker galvaniske isolatorer har du i prinsippet skilt jording mellom båt og land dc messig og samtidig beholdt sikkerheten med at jordfeil (ac) blir ledet til jord på land.

På "båtsiden" av den galvaniske isolatoren skal jorden kobles sammen med minus slik at du ikke har nivåforskjell mellom jord og minus, dette for din egen sikkerhet.

Når det kommer til inverteren er det kun å sørge for at boksen har kontakt med jord, det er vel tvilsomt at du har jord på utgangen men du kan bruke chassi på inverteren. Du kunne jo målt på inverteren din mellom hver fase og til chassi og se om nullpunktet er koblet til chassi.

 

Bare lurer litt, du bruker ikke vender på jordingsledningen? Isåfall tror jeg du bør endre dette.

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vel neppe inverteren din egen utgang for jord, men du kan jo koble chassiet til jord ombord da, på "båtsiden" av den galvaniske isolatoren. Men denne er vel der via 0V allerede...

Små invertere har ofte "jord" (eller sier bedre beskyttelses-leder) internt koblet til null-lederen

(forresten ofte grunnen av forstyrrelser på f.eks. tv og skjerm),

mens større invertere ofte har "jord" avskillt fra null.

Sistnevnt har i så fall flest mulighet for tilkobling av jord, enten via stikkkontakkt eller fast montering et stedt på inverter hus.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette bare en vanlig topolt vender da?!

Ja, faktisk.

Noen er også trepolt og finnes vanligvis for å bryte 1 til 3 strømkjilder og slå av (0)

Til forenkling blir jordkabelene også montert på denne venderen.

Viktig er også strømstyrken som den tåler og at en manuellt vender er vanntett isolert utesidig.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kan du oppgi hvilken brytertype du har valgt - og leverandørinformasjon?

Har ikke valgt enda. Inverter står på liste for sommerens arbeidsoppgaver. Tar gjerne imot tips.

 

Har ellers tolket forskriftene slik at når jeg er på sjøen uten landjord og har 220 V ombord (dvs. generator eller inverter) MÅ jeg ha jording til skroget, dvs. jordingsplate når jeg har plastskrog.

- Noen flere synspunkter på dette?

- Hva praktiseres?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har ikke valgt enda. Inverter står på liste for sommerens arbeidsoppgaver. Tar gjerne imot tips.

 

Har ellers tolket forskriftene slik at når jeg er på sjøen uten landjord og har 220 V ombord (dvs. generator eller inverter) MÅ jeg ha jording til skroget, dvs. jordingsplate når jeg har plastskrog.

- Noen flere synspunkter på dette?

- Hva praktiseres?

Alt av jord skal være koblet sammen til en hver tid, du skal ikke ha vendere eller brytere på jordingsledningen, har du det vil du kunne få støt mellom de to nivåene, eksempelvis mellom chassi på inverter og motorblokk. På landstrømtilkoblingen kobles den galavniske isolatoren i serie med jord.
Link to post
Share on other sites

Alt av jord skal være koblet sammen til en hver tid, du skal ikke ha vendere eller brytere på jordingsledningen, har du det vil du kunne få støt mellom de to nivåene, eksempelvis mellom chassi på inverter og motorblokk. På landstrømtilkoblingen kobles den galavniske isolatoren i serie med jord.

Bare at det også finnes vendere som har gjennomgåæne tilkoblinger for jordledningen.

Ellers: perfekt forklaring :yesnod:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med å ha jordingsplate? Dyrt, tungt, stygt, bremser, for mange hull i skroget... ???

 

Personlig ville jeg stolt litt mere på egen jordingsplate fremfor landjord i båthavna. Man vet aldri hva slags elektrisk opplegg nabobåten har... vel egentlig kan man være ganske sikker :headbang:

Link to post
Share on other sites

Alt av jord skal være koblet sammen til en hver tid, du skal ikke ha vendere eller brytere på jordingsledningen, har du det vil du kunne få støt mellom de to nivåene, eksempelvis mellom chassi på inverter og motorblokk. På landstrømtilkoblingen kobles den galavniske isolatoren i serie med jord.

Greit det! Men når jeg er på sjøen er jeg uten landjord uansett. Hvis jeg da har 220 V fra inverter, hvor skal jeg da jorde stikkontaktene? Reglene sier at jeg kan bryte landjord når båten er i vannet (også i havna) hvis jeg har godkjent jordingsplate. Jeg tror ALLE (uten metallskrog) kanskje MÅ HA jordingsplate for å bruke 220V inverter til sjøs? Eller?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Greit det! Men når jeg er på sjøen er jeg uten landjord uansett. Hvis jeg da har 220 V fra inverter, hvor skal jeg da jorde stikkontaktene? Reglene sier at jeg kan bryte landjord når båten er i vannet (også i havna) hvis jeg har godkjent jordingsplate. Jeg tror ALLE (uten metallskrog) kanskje MÅ HA jordingsplate for å bruke 220V inverter til sjøs? Eller?

Vel, ingen svarer, men for meg er det ikke helt logisk.

At det behøves jording ved forbindelse med landstrøm er klart.

Ellers finnes det ikke noe krav for jording av invertere, så langt jeg vet.

Hvis det hadde vært sånt, så får sikkert ikke noen inverter tilatelse for bruk uten at en elektrikker har godkjennt apparaten.

Men alle har CE-tilatelse og mange overhodet ikke noe mulighet for jording.

 

Men hvor leser du at man må har jordingsplate når det er invertere eller aggregat i bruk?

Kanskje at det er bare "tricky" å lese igjen.

Tja, eller Norge har noe lover som er ikke helt kjent på resten av kloden :confused:

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Når inverteren ikke har jordet utgang skal den vel egentlig brukes med dobbeltisolerte apparater, altså ingen jordede stikkontakter. Men skal du bruke denne inn på dine stikkontakter må du finne ett jordingspunkt på inverteren, jeg ville målt mellom fasene og sjassi for å sjekke, mulig sjassi er i kontakt med minus også, kan jo ta en telefon til leverandøren kansje?

Om du bruker jord fra sjø eller land vil ikke det hjelpe deg, jorden må alltid kobles til kilden av strømmen, i dette tilfellet inverteren. Se for deg at du har feil i ett apparat og den ene fasen ligger til sjassi av apparatet, om denne jorden er koblet i sjøen vil invereren fortsette å gi ut strøm og den ene fasen vil befinne seg overalt hvor jorden er koblet. Får derimot strømmen mulighet til å returnere til inverteren via jord vil sikring/jordfeilbryter bryte strømmen.

Sjekk også om minus på inngangen på inverteren er tilkoblet sjassi.

 

Det sikreste er å koble sammen 220v jord og minus på batteriet/blokk. Men så er det jo dette med korrodering da, dette har du jo i utgangspunktet isolatoren din til da, men du vil ikke få varsel om denne slutter å virke eller om dc forskjellen er så stor at den settes ut av funksjon.

Om du bruker plate fremfor jord fra land så bør du iallefall ha jordfeilbryter på landstrømtilkoblingen, grunnen er at sjø ikke leder like godt som kobber, en sikring vil med andre ord ikke ryke ved jordfeil.

 

En trafo kan jo også være noe å tenke på, da kan du kutte ut isolatoren og bruke jord fra sjø, koble denne med god samvitighet til minus. Jeg ville da satt venderen for landstrøm/inverter før trafoen, da vil du kunne ta ut nullpunktet fra trafoen både ved landstrøm og ved inverterdrift.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...