Jump to content

Inverter med problemer...!


Speedy

Recommended Posts

Har vært hos Clas Ohlson og kjøpt meg en inverter på 150Watt. Input 12VDC og output 230VAC, 50Hz.

Denne var tiltenkt å bruke mot bærbar pc og kartprogram. Mitt problem oppstår i det jeg slår på inverteren. Da smeller sikringen i denne. både 15 A , 20 A og 25 A smeller like fort.

Inverteren kobles i sigarett tenneren og en egen kabel som går mot jord (batt minus).

Pc en / Ac Adapteret har en output på  19V likestrøm 3.15A og en input på 50/60Hz, 1.5 - 0.8A

 

Noen som har forslag til hva jeg har gjort feil eller hvor mitt problem ligger???

Link to post
Share on other sites

Her er det noe som ikke stemmer...

 

Input på AC adapter 0.8-1.5A ? Sikkert 0.8A 230V og 1.5A 120V men alikevel blir dette 180W, mer enn inverteren din takler.  

 

Har en IBM selv, strømadapteren her trekker 0.5A, altså 115W. Synes 180W var mye, men om det er riktig har du for liten inverter. Det er dessuten effekttap både i adapter og inverter så en 12V adapter tilpasset laptop'en er sikkert en bedre løsning. Har en selv, den trekker ca. 5A ved 12V og leverer 16V 3.5A ut.

 

Om du vil bruke inverter tror jeg du må anskaffe en 300W utgave.

Link to post
Share on other sites

Hvis du henger på PC adaptere, er PC adaptere til PC gjerne laget som switchmode power.  Switchmode power trekker noe sykt med strøm i oppstartsøyeblikket (jamfør "dunket" i TVn din når du skrur på, samme greiene der) og det klarer antageligvis ike inverteren din å levere.

Bytt til kraftigere type.  Min er på 300W og funket på min gamle bærbare (Cinet 410)  

 

Det du kan prøve, er å starte  inverten før du setter i AC adapteret til den bærbare.  Hvis ike det funker gjelder det bare en ting: bytt til kraftigere inverter type.

 

Lykke til  :confused:

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg har en inverter på 75w og den drifter både PC eller TV uten problemer.  Trekker heller ikke alt for mye strøm.  PC er en IBM Think Pad, faktisk den samme som jeg skriver på nå fra gjestehavna i Kristiansand.

 

Digresjon

Har hatt en fantastisk tur fra Oslo og hit.

 

MVH

Kito

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...