Jump to content

Noen som vet om bra tilbud på ankervinsj?


Karavoli

Recommended Posts

Kan man montere en ankervinsj selv? Eller er det best å la fagfolk gjøre det?

Ankervinsj kan man montere selv - forutsatt at man er litt praktisk anlagt.

 

Det er mange spørsmål som avklares før du starter.

 

Det første er: skal du ha vinsjen bak eller foran.

 

Svaret er avgjørende for mange andre valg.

Link to post
Share on other sites

Skal ha visnsjen forran.

Siden jeg har vært tidlig ute i denne tråden kan jeg ta noen punkter til. Formoder at mange av medlemmene i BP kaster seg på.

 

Det beste vil nok være å få råd av en som har tilsvarende båt.

 

Dersom du har to batteribanker i din Flipper 630 HT kan det være greit å koble vinsjen til startbatteriet og bruke vinsjen etter at motoren har startet. Dermed kan du bruke strøm på forbrukssiden uten å ta hensyn til strøm som går til ankervinsjen.

 

Du bør finne ut hvor tungt anker du skal ha og om du vil bruke blytau eller kjetting. Dette er noe avgjørende for hvor stor motor du trenger for vinsjen.

 

Motoren er avgjørende for hvor tykke strømkabler du trenger fra batteriene til vinsjen.

 

Jeg ville tro at du klarer deg med et 10 kg anker, blytau, 500 el. 800 w motor og 50 kvmm kabler frem til selve vinsjen. Jeg vil tro at du klarer deg med fjernstyring av ankervinsjen uten annen kontrollenhet. Dermed kan du koble sikringer og rele for styring av ankervinsjen nær området hvor du monterer selve vinsjen. Jeg vet ikke hvordan baugen ser ut med evt. integrerte fortayningsbokser.

 

Her har du kanskje noen momenter å jobbe videre med.

Link to post
Share on other sites

... Jeg vil tro at du klarer deg med fjernstyring av ankervinsjen uten annen kontrollenhet.

FARLIG FARLIG!!!! Fjernkontrollen går på batteri (Det er alltid flatt når du har maksimalt med fortøyning ute og det blåser kattunger), du kan miste den osv. Det er ganske tungt å dra opp kjetting/blytau med anker. Spander en manuell bryter, for alle tilfellers skyld.

Link to post
Share on other sites

FARLIG FARLIG!!!! Fjernkontrollen går på batteri (Det er alltid flatt når du har maksimalt med fortøyning ute og det blåser kattunger), du kan miste den osv. Det er ganske tungt å dra opp kjetting/blytau med anker. Spander en manuell bryter, for alle tilfellers skyld.

 

Jeg deler helt det synspunktet at man i tillegg ha en manuell bryter. Denne monteres mange ganger nær selve styrereleet til vinsjen.

 

Mitt poeng er at det ikke alltid er nødvendig å trekke styreledninger til styreposisjonen, men slike ledninger og bryteren koster så lite at det på ingen måte gjør monteringen mer kostbar.

 

Min erfaring er at ankeret ofte heves nå man står nær selve vinsjen for å kontrollere at hevingen går greit, enten man bruker tau eller kjetting. Derfor er det greit å ha fjernkontroll. Man kan selvfølgelig også montere to separate fotbrytere for henholdsvis ned og opp styring av vinsjen - noe som er ganske vanlig på baugvinsjer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...