Jump to content

Hvor kjøper jeg sink


Jon-Kåre

Recommended Posts

I forbindelse med motor bytte skal jeg montere en bowman varmeveksler. Denne har en skrue uten noe på enden. Det er vel her sinken skulle hvert, jeg finner ikke noen annen plass denne kan være plassert. Spørsmålet mitt er hvor får jeg tak på en slik skrue??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du ta med deg skruen til en båtforretning og se om du finner noe som passer. Alternativt kan du lage til anode som du skrur til skruen din. Da kan du bruke en eller annen stanganode som passer, som du også finner i gode båtbutikker. Dersom ikke dette lykkes kan du prøve hos Bowman importøren som sikkert er lokalisert i Oslo (søk på nettet)

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg et nytt problem. Tok med meg skruen jeg trodde sinken var limt til, til et mekanisk verksted. Detr kunne de fortelle meg at jeg nok hadde med meg tappe pluggen da det ikke var innvendige gjenger på denne. Jeg finner ingen andre skruer på veksleren som er av typen BOWMAN FH 410 (dette står preget inn på den) Hvor har da sinken hvert plassert??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at skal være offeranode på varmeveksleren?

:blush::confused::crazy: Skal det ikke det da :confused: HVor skal den eller være da?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle varmevekslere som har anode. Kommer an på hvilke metaller som er benyttet i veksleren. Mener å ha hørt en gang at Bowman ikke pleier å ha anode. Prøv et søk, mener at dette har vært diskutert her en gang i tiden..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har fått e-post fra BOWMAN om at de ikke bruker anoder

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle varmevekslere som har anode. Kommer an på hvilke metaller som er benyttet i veksleren. Mener å ha hørt en gang at Bowman ikke pleier å ha anode. Prøv et søk, mener at dette har vært diskutert her en gang i tiden..

Jag har heller inga anoder i min motor MD31A, medans andre med samme motor har, jag kollade

med VP o efter ett visst motornummer så skippade dom anoderna!

(har enbart anod på proppelleraxel o ytterligare en klump sittande på sidan förbunden genom en

tråd till axelgenomföringen!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med motor bytte skal jeg montere en bowman varmeveksler. Denne har en skrue uten noe på enden. Det er vel her sinken skulle hvert, jeg finner ikke noen annen plass denne kan være plassert. Spørsmålet mitt er hvor får jeg tak på en slik skrue??

 

Når du først har tatt ut pluggen på Bowmans varmeveksler (antar det er til gearboksen), så kan det være greit å sjekke kvaliteten på bolten.

 

Jeg kjøpte høsten 1999 en båt (Scand Atlantic) med Yanmar motor (6 LYA-STE), produsert juni 1999 i USA, og tok båten i bruk 2000. I 2005 fikk jeg vanninntregning i båten som viste seg å skyldes at bolten du sannsynligvis viser til hadde tæret opp. Yanmar brukte i alle fall da Bowman varmeveksler fra motor til girkasse. Varmeveksleren til gearkassen har følgende spesifikasjon:

BOWMAN, nr 1069 – 1, Date 5 -99

 

 

Skaden skjedde ute i Skagerak. Langt fra land. Vannet fosset inn i båten.

 

Jeg registrete før oppkall på VHF at vanninntregningen kom fra varmeveksleren og tettet denne med treplugg (obligatorisk sikkerhetsrekvisita ombord).

 

Nødpeilesenderen ble gjort klar.

 

Redningsflåten ble klarlagt for utkast.

 

 

Heldigvis klarte jeg å komme til havn - men jeg glemmer aldri hendelsen.

 

Sjekk derfor kvaliteten på bolten du har tatt ut.

 

Yanmar dekket alle kostnadene mine til skadet elektronisk utstyr. Dette ble ikke dekket av forsikringen, selv om jeg hadde god forsikringsordning.

 

Yanmar har opplyst at Bowman har levert tappeplugg med dårlig materialkvalitet.

 

La dette derfor være en oppfordring til innehavere av Bowmans varmevekslere om å kontrollere kvaliteten på tappepluggen.

Link to post
Share on other sites

Bolten jeg har tatt ut og det skal ikke være sink i varmevekslerene til BOWMAN iflge e-post jeg har fått fra de, her er hva de sier, svaret deres først så mitt spørsmål. PS legg merke til hva saken koster og denne fikk jeg med en motor jeg betalte 4000,- for og som så langt virker som den er krute god:

 

Hei !

Bowman bruker ikke sink på sine varmevekslere.

FH-410 er for salg og koster 8.675,- eks.mva

 

MVH

Harald Vilberg

 

-----Opprinnelig melding-----

Fra: sorrabygg@sorra.no [mailto:sorrabygg@sorra.no]

Sendt: 24. mars 2006 07:39

Til: post@vilberg.no

Emne: Sendt fra nettsiden

 

[ Navn ]

Jon-Kåre Olufsen

 

[ Firma ]

PRivat

 

[ Telefon ]

95295055

 

[ Kommentar ]

Har en kjøler som jeg ikke vet hvor sinken skal sitte. DEn har et messingskilt hvor det står BOWMAN samt noe mere som er litt utydelig, nedenfor skiltet er det preget in FH 410.Den eneste løse skruen jeg finner er tappeskruen og denne har ikke innvendige gjenger. Har dere noen formening om hvor sinken skal plasseres og har dere denne for salg??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har fått e-post fra BOWMAN om at de ikke bruker anoder

 

Mitt svar fra Bowman var at garantien ikke gjaldt dersom jeg brukte zink. Skulle ikke ha zink på deres utstyr. Har forøvrigt ikke zink noen plass på motoren. Ikke noen problemer med den gamle Forden her.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Mitt svar fra Bowman var at garantien ikke gjaldt dersom jeg brukte zink. Skulle ikke ha zink på deres utstyr. Har forøvrigt ikke zink noen plass på motoren. Ikke noen problemer med den gamle Forden her.....

Høres bra ut da er den bekymringen ute av verden. Har sink på drevet da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...