olews Startet 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2006 Etter å ha lest flere tråder om radarreflektor blir jeg bare litt klokere. Noen har testa dem og jeg skal samle endel linker på min hjemmeside snart (må bare sette av tid). Blikkreflektorene av metallplater er den klassiske, men den er stor og de nye rørene er mindre. Så har vi typer som er veldig store som Echomax. Så er det søppelsekken med ølbokser som er like god som de beste, men det er upraktisk i masta. En aktiv reflektor er kostbar. Og virker den på 3 cm eller 10 cm ? Ute på havet bruker skip stort sett 10 cm har jeg lært. Svarer den bare på 3 cm er det liten vits. Det er også omdiskutert hvordan oktaederen (blikkversjonen) skal henges opp. Tommelfingerregelen er at den skal henges slik at den samler vann. Så er det rørene, regelen her er at de skal henge loddrett, men de fleste har dem på akterstaget og da han man sikkert ikke optimal virkning. Hvor godt reflekterer de forskjellige på 3 cm og 10 cm bølgelengde ? Kvadratmetertallet er det målt på 3 eller 10 cm ? Det er flere uklarheter både om hvor gode de er og hvordan de skal henges opp. Både oktaederen og rørene. Vi budre så samla alt dette på en side slik at problemet blir løst en gang for alle. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Sjøtummel Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Søplesekken med ølbokser er nok litt oppskrytt. De små, relativt slanke reflektorene som skal henges i stag eller vant er relativt ubrukelige. Oktaederet er faktisk ganske brukbart, men det bør settes opp riktig vei. Som en regnsamler er korrekt, som du sier, men for seilbåter som krenger henges den gjerne opp som en "dobbel regnsamler". de selges gjerne til en overkommelig pris. Større saker som Echomax er dyre, men effektive. Jeg foretrekker å ha en av de oppblåbare til Echomax som ekstra sikkerhet i dårlig sikt. Det som er veldig viktig er at reflektoren bør monteres i god avstand over vannet, gjerne så høyt som mulig. Det er stor forskjell på radar-synligheten til en båt som har reflektoren montert 4 meter over vannet og en som har en lik reflektor montert 14 meter over vannet dersom det er litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 24.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Litt undersøkelse på web etter noen som har undersøkt dette skikkelig gir følgende web side fra Stanford Research International i Silicon Valley http://www.ussailing.org/safety/Studies/ra..._test.htm#INDEX Kort sagt : "The first conclusion is that there is no substitute for size when it comes to radar reflectors. " Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
pinnebaat Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Her blir det lett mykje synsing. Enkelte forlanger "dokumentasjon" med ein gong folk har andre tankar enn ein sjølv... I denne samanhengen er det gjerne ynskjeleg med handfaste målingar i tillegg til eigne erfaringar. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Her blir det lett mykje synsing.Testen olews lenker til er ikke synsing, det er målinger gjort på et laboratorium. Svakheten med denne testen er at den er gjort i et laboratorium og ikke på sjøen, helst med litt blåst og bølger. Jeg har lest noen slike tester også, og de kommer til samme hovedkonklusjon som laboratorietesten, men de legger til at det er viktig å få reflektoren opp over vannflaten. Dessverre har jeg ikke lest disse testene på nettet, men det finnes sikkert noe der ute et sted. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Nevnte nettopp noen egne erfaringer i AIS tråden som går i rykk og napp her... Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
SveinHa Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Oktaederet er faktisk ganske brukbart, men det bør settes opp riktig vei. Som en regnsamler er korrektHar ikke denne samme egenskap som en refleksbrikke slik at den sender radarpulsen i retur i samme retning den kommer fra helt uavhengig av hvor det nå måtte være??? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Whistler Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 (redigert) Oktaederet er et "penere navn" på corner reflector. En refleks består av en flate med corner reflectors, eller et lag med linser (myke reflekser). (Luneberg linse) Hensikten er å sende den mottatte energien tilbake i samme retning som den kom fra. Den letteste måten å beskrive hvordan corner reflektoren virker er å prøve et slag billiard. Redigert 25.Mars.2006 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SveinHa Svart 25.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2006 Hensikten er å sende den mottatte energien tilbake i samme retning som den kom fra.Det var nettopp det jeg mente. Hvorfor skal den da henges opp som regnsamler for å virke? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Herman Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 (redigert) Hvis spissen står rett opp, vil en av platene være vannrett. En horisontal radarbølge vil da bare bli reflektert på de to andre platene. Hvis reflektoren henger BITTELITT skjevt (med toppen vendt fra radarsignalet) vil signalet som treffer den øverste halvparten bli returnert oppover. Store deler av signalet som treffer den nederste halvparten vil "bomme". Kun en liten del av signalet blir sendt tilbake til avsenderen. Des mer du tilter reflektoren, dess større blir andelen signaler som sendes tilbake. Maksimal effekt får du når reflektoren samler vann. Effekten er forsøkt illustrert i figuren under: Kun den røde strålen blir returnert i riktig retning. Redigert 27.Mars.2006 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 ...Des mer du tilter reflektoren, dess større blir andelen signaler som sendes tilbake.Ser poenget ja. Det var greit illustrert Lars_Herman. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Divemaster Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Hvis spissen står rett opp, vil en av platene være vannrett. En horisontal radarbølge vil da bare bli reflektert på de to andre platene. Hvis reflektoren henger BITTELITT skjevt (med toppen vendt fra radarsignalet) vil signalet som treffer den øverste halvparten bli returnert oppover. Store deler av signalet som treffer den nederste halvparten vil "bomme". ....... Kun den røde strålen blir returnert i riktig retning. Dette kan jo bli en morsom diskusjon... hvor ofte og hvor lenge vil en lystbåt underveis (seil eller motor), ligge med den beskrevne vinkel?? Dvs. med reflektor i den vinkel som montert. Vi har "feil" montert reflektor, men med de indikasjonene som vi fikk oppover den Engelske kyst strekningen, var at vi gav et godt radarsignal... en av VTS stasjonene plottet vår kurs og hastighet fra radarsignalet..... dette skjedde mens vi holdt rundt 19 knop og 1,5 - 2 M sidesjø... med tilhørende bevegelse...... men vi har jo også en del andre metalldeler.overflater ombord som kanskje hjelper radarsignalet... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gunga Din Svart 27.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2006 Etter å ha lest flere tråder om radarreflektor blir jeg bare litt klokere. Noen har testa dem og jeg skal samle endel linker på min hjemmeside snart (må bare sette av tid)................ her har du Krysarklubbens side om Radarreflektor ifall du ikke har den förrut! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olews Svart 29.Mars.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2006 Jeg har etpar andre linker som du absolutt burde ta med på siden din. Etter hvert begynner jeg å lure på hvordan man skal lage en god reflektor for 10 cm radar. Nesten alle sammen er tilpasset 3 cm radar og utenfor kysten er det mest 10 cm skipene bruker. Linker finner du på min tips og triks side : http://home.online.no/~wsaa/Maritim/Tips-og-triks/index.html Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
tuffff Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Kan ikke en sånn vanlig åttekantet reflektor bare få borret et hull eller to i midten, slik at den kan settes riktig uten å samle opp vann? Eller går dette utover egenskapene? mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Det at reflektoren "samler vann" må forstås billedlig. For det første vil vannet ikke bli værende oppi, det vil renne ut fordi den ikke er helt tett. Hvis det allikevel blir liggende oppi, kan jeg ikke se det helt store problemet, men det vil ikke påvirke reflektorens effektivitet at du borer et lite hull i den. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tuffff Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Det at reflektoren "samler vann" må forstås billedlig. For det første vil vannet ikke bli værende oppi, det vil renne ut fordi den ikke er helt tett. Hvis det allikevel blir liggende oppi, kan jeg ikke se det helt store problemet, men det vil ikke påvirke reflektorens effektivitet at du borer et lite hull i den. Nja, ikke helt. Min henger i akterstaget rett over cockpiten, og det blir nok liggende litt vann igjen etter regnskyld som typisk nok finner veien ned i rormannens nakke to timer etterpå. Selvfølgelig avhengig av bølger og vind. Men jeg borer altså hull i den. Takk skal du ha. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 (redigert) Lasse startet en diskusjon om dette HER Sjøl bruker jeg fortsatt den hjemmelagete reflektoren (innlegg#32), og den virker! (Ligner den Andreas viser i innlegg #3) Redigert 30.Mars.2006 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
index Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Har en sånn åttekantet reflektor liggende som jeg kjøpte hos Maritim en gang i tiden. Har ikke hatt den ut av posen ennå , så det er vel kanskje på tide å henge den opp? Om jeg monterer denne i lanternemasten under topplanternen, vil dette være høyt nok til å få et skikkelig signal? Den havner da rundt 2-2,5 meter over vannflaten. Er dette godt nok? Kan jo selvsagt sette den på et langt rør, men det vil nok se litt merkelig ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Divemaster Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Her er et eksempel på feilmontert billig reflektor ... Radarbøylen, Babord side, skjult av radar fra styrbord (spesielt aktenfor tvers) og med vanrette vinkler. Merkelig nok, så gir vi vistnok av et godt radarbilde ... sikkert ikke så mye med reflektoren å gjøre, men med rustfrie vinduslister, ko-øyer, luftinntak, rekke, baugbeskytter, radar og daviter ... men radarreflektoren er i hvertfall fastmontert.. Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 Her er et eksempel på feilmontert billig reflektor ... .......... du borde satse på en rejäl reflektor Divemaster......tycker hele ditt skip minner om en Stealth Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Divemaster Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 (redigert) du borde satse på en rejäl reflektor Divemaster......tycker hele ditt skip minner om en Stealth Ja kanskje det ... men vår "lille jolle" gir vistnok et godt radarbilde (kanskje hekksjøen viser igjen på radar...)... så har ingen intensjon å ødelegge profilen ennå Redigert 30.Mars.2006 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Gunga Din Svart 30.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2006 trodde 'intension' med o ikke synas var.......all den goa whiskyn skall vel hjem til Norge... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Jeg vekker opp en gammel tråd i anledning av at det er kommet en ny og omfattende rapport om radarreflektorer. Den er fra mars i år, og dekker dermed aktuelle produkter. Skal jeg peke på en enkelt detalj som er viktig for det norske båtmiljøet så må det være at en nokså populær og billig reflektor for seilbåter (et lite rør som gjerne festes i akterstag eller vant) kommer særdeles dårlig ut. Les rapporten her (det er en drøyt 2 MB stor PDF-fil): http://www.maib.gov.uk/cms_resources/Radar...rs%20report.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 7.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2007 Jeg har "SEAME" el radar beacon, i toppen av masta. trekker 180milliamp og gir et ekko på 64 m2 Så da tror de at det er Danskebåten som kommer Bli sett Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.