Jump to content

Bensin fortsatt ok etter en vinter i tanken?


D Thomas

Recommended Posts

Hei! har en 80 liters innebygd tank. Denne har vært ca. halvfull i vinter. Bør jeg skifte bensin til våren? Eller er den gamle bensinen fullt brukbar? Sikkert dumt spørsmål? :confused:

Bensin er "ferskvare", men: Har selv innebygget tank på 90 liter og ender alltid opp med halvfull tank når den gått i opplag. Jeg fyller på litt "lurium" på flaske på tanken på høsten(konserverer bensinen) og fyller tanken til topps med fersk bensin om våren før jeg starter opp. Dette har fungert bra i seks år nå uten noen form for problemer eller startvansker!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei D Thomas!

Lurt å sjekke for bunnfall og event. kondens. Ellers er det bare tut og kjør!

Hvis bensin er "ferskvare" burde den vel datomerkes??

Gammel to-taktsolje kan imidlertid skape problemer, først og fremst ved at den tykner i flottørkammer og lignende steder ( f.eks. filtere)når bensinen fordunster.

Ha en fin sesong!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hva slags lurium er det du fyller på, og hvor får du kjøpt det ?

Et OMC-produkt (Johnson/Evinrude) som heter 2+4 fuel conditioner. Koster 80 kroner for en flaske som holder til 120 liter bensin som skal vinterlagres. Kjøpt hos nærmeste motorverksted og regner med at alle motorforhandlere har noe liknende.

 

Jeg har også separat oljetank og den fyller jeg helt opp før båten går i opplag. Sies at bensin har en holdbarhet på tre måneder og deretter går kvaliteten nedover, men hvordan dette, eventuelt, påvirker motoren vet jeg ikke. Det har vært sagt/skrevet en del om dette på forskjellige tråder her på forumet, også i det siste, men selv forholder jeg meg til at dieseltanken skal være full og bensintanken tom før vinterlagring. Og snart blir det spennende å se om den starter like lett i år også som de foegående seks årene.

 

ps

Har kjøpt nye slalomski idag, så i morgen tidlig går turen til Kongsberg, men så er det slutt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gammel to-taktsolje kan imidlertid skape problemer, først og fremst ved at den tykner i flottørkammer og lignende steder ( f.eks. filtere)når bensinen fordunster.

Ha en fin sesong!

mvh

JanS

Snakker vi her om totaktsolje som er iblandet bensinen, totaktsolje som er på oljetanken, det som er igjen på kannen etter siste fylling eller også kanner som ikke er åpnet???

Og hva menes med gammel totaktsolje? En vinter, et år???

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt opp båten, med full tank, halv tank osv. Har aldri hatt problemer med drivstoffet.

Men er det 2-takts oljen i samme tank, kan den "leire"seg. Forh sa at vis kondensfjerner skal gjøre

nytte, skal den helles på ikke lenge før båten tas i bruk, og ikke på høsten.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...