Jump to content

Lakke trebåter lysere?


Grimstad51

Recommended Posts

Hei! Jeg er lykkelig eier av en 1951 Grimstadsnekke, den har vært i familien siden den var ny, og etter mange år med lakk vurderer jeg å blande inn litt hvitfarge i lakken. Er det noen som har prøvd dette tidligere? Kom på ideen da jeg luta panelveggene hjemme, det ble mye lysere og fin holdbar dekk. Kjempelad for alle erfaringer dere kommer med!

Link to post
Share on other sites

Ved behandling av trebåt så er litt av poenget at olje skal få trenge inn i treverket slik at du får impregneringseffekt. Jeg ville være forsiktig med å blande inn et hvilket som helst fargestoff da dette vil skape hinne som forhindrer inntregning ved senere behandling - olje må nemlig få fortrenge vann! Denne utfordringa slipper du når du maler veggen i stua for her vil du ha ei hinne - og treverket tørt?

Link to post
Share on other sites

For 8 år siden ble all lakk fjernet og båten ble oljet på nytt, var 20-30 lag med olje før treverket virket mettet. I senere tid har vi bare skrapet ned og lakkert med ravilakk. Selve skroget er enkelt å jobbe med, men dette "fargestoffet" skal bare brukes rundt vinduene og "tørre" detaljer der det er vanskelig å jobbe. Og derfor er jeg utrolig usikker på om jeg ødelegger mer enn jeg gjør nytte med en slags oljebasert hvit lakk.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ved behandling av trebåt så er litt av poenget at olje skal få trenge inn i treverket slik at du får impregneringseffekt. Jeg ville være forsiktig med å blande inn et hvilket som helst fargestoff da dette vil skape hinne som forhindrer inntregning ved senere behandling - olje må nemlig få fortrenge vann! Denne utfordringa slipper du når du maler veggen i stua for her vil du ha ei hinne - og treverket tørt?

Husk at mange lakker sine båter og dermed ikke får inn mere olje, min er først satt inn med owatrol d1 for deretter å forsegles med d2

 

Ingen som har noen formening om hvordan dette vil gå?? :confused:

Du får lage deg noen prøvebiter og teste deg frem med blanding jeg kan ikke se noen grunn til at dette ikke skal gå bra

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...