_PiPp_ Startet 27.Juli.2003 Del på Facebook Startet 27.Juli.2003 Hei Lurte på å bytte ut min gamle tresnekke med en rimelig plastsnekke. Har lenge hatt lyst på en Sjømann, og har nå sett at det ligger flere i opplag på marinaer i området. Lurte derfor på om jeg skulle slå til, men har den siste tiden hørt at man bør styre unna Sjømann. Dette fordi de er dårlige båter i sjøen, ligger utstødig og går for "sakte". Stemmer dette?? Er takknemlig for alle svar, eller andreråd/vink om andre rimelige plastsnekker. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Juli.2003 Del på Facebook Svart 27.Juli.2003 ....med en rimelig plastsnekke ..... men har den siste tiden hørt at man bør styre unna Sjømann. Dette fordi de er dårlige båter i sjøen, ligger utstødig og går for "sakte". Stemmer dette?? Hei _PiPp_! Søker du info om Sjømann 22 så prøv i første omgang her: Tidligere baatplassen.no - innlegg om Sjømann 22: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=108 Erfaringsdatabasen: https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k Ellers så vil jeg si - har selv en Sjømann 22, kjøpt tidlig i våres - at du får som regel det du betaler. Du sier jo selv at du vil bytte ut tresnekka med en ... en rimelig plastsnekke - Førsteklasses kvalitet er ikke "rimelig" eller billig ! Kan ikke forvente en Mercedes til Lada-pris, vet du! Er selv meget fornøyd med min båt, sett i forhold til hva jeg har gitt for den! Det er klart at hadde jeg fått en Risør 23, Grimsøy 23, Rana 22, Skilsø 23 eller en Nidelv 24 for samme prisen så ville jeg antageligvis ha tenkt meg om. Det du skal huske på, er at det finnes ingen :nono: Sjømann 22 som er like. Et hav av mer eller mindre vellykkede selvbyggere, mange motoralternativer og ikke minst et "gammeldags" design har skylden for det. Du skal se godt på kvaliteten av både støp og ikke minst innredning! Et annet problem er jo at alderen på de fleste Sjømann 22 begynner å nærme seg 25 - 30 år - og da er det nok mest tilstanden på motoren som vil være utslagsgivende. Hvor gammel kan en motor bli? - se det er det ingen som kan svare på! Når det gjelder: - "dårlige båter i sjøen" - mulig at noen er det, andre ikke. Men det er en "våt" båt. D.v.s. går du full fart mot vind og bølger, så får du :diving spruten på dekk. Dette kommer av den nokså rette stevnen og skrogfasongen i baugen, som har for lite overheng forover og utover. - "ligger ustødig" - det er mange som ikke har ballast i det hele tatt, eller ballasten er plassert feil, noe som bidrar til rulling og gir en rank båt. Båttypen har, i forhold til mere moderne snekker, et SMALT skrog. Et smalt skrog er opphav til rulling, men samtidig gir et smalt skrog mindre motstand i vannet, og dermed en bedre drivstofføkonomi. ("always look on the bright side of life") - "går for sakte" - det er vel litt avhengig av motorstørrelsen, gearkasse og propellen, og ikke minst, samspillet mellom disse tre!!! Her er det mange amatørløsninger basert på lavbudjett "billigst mulig" og "prøve å spare- kjøpe billig brukt, osv." Uansett vil du aldri kunne gå fortere enn skrogets designhastighet tilsier, hvor mange hester du enn putter i. Hastigheten på et deplasementskrog har en fysisk grense som er avhengig av skrogets lengde i vannlinjen. Lykke til - var i akkurat samme situasjon som deg, da jeg i våres byttet ut min 24' Gressviksnekke fra 1963 og 8 - 12 FM-motor med min nåværende Sjømann med Yanmar 2QM-15 diesel. Har i hvertfall ikke angret hittil! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
eysteind Svart 29.Juli.2003 Del på Facebook Svart 29.Juli.2003 veit ikkje helt kva du skal bruke båten til, men til dagsturer/fisketurer syns eg den lille kabinen framme er unødvendig. Har aldri hatt sjømann, men både myra 22 og saga 20. Eg vil sei at saga`n virker større stras i at den er 2 fot mindre, og om du skal overnatte, blir 22fot fort litt lite. Saga 20 er også en fin og god sjøbåt. Også så lett å selge om du ikke likte den. Solgte min med 100% netto fortenste...! lykke til med båtkjøpet/salget!! Sitér dette innlegget Link to post
svaberget Svart 30.Juli.2003 Del på Facebook Svart 30.Juli.2003 To lugar or not to lugar............ Jeg har hatt begge typer, Nidelv 24- Saga 20 og nå Troll 20. Som dagsturbåt er jeg mest fornøyd med den jeg har nå. En helt grei ut-og-inn-båt. Det jeg har hørt om Sjømann22 er både og. Det er skrevet mye bra på innleggene over og jeg er helt enig i alt. Sjømann22 er den absolutt rimeligste båt med lugar(les: kahytt) men den har ikke de kvaliteter som Nidelv24 har. Jeg var særdeles godt fornøyd med min Nidelv og angrer vel litt i dag på at jeg solgte dette enestående eksemplaret selv om Troll'et mitt er en veldig kjekk båt. Ang. Saga20 kontra Troll20: utseendemessig synes jeg at Troll har mere moderne linjer, penere i vinduene og hardtop'en. Dessuten har Saga'en en ganske bredt dollbord (heter det det ?? det du kan gå på rundt båten ??) som gjør at den blir noe smalere. I sjøen synes jeg Troll'et får mindre sjøsprut opp på vinduene da den har en litt mere overhengende konstruksjon men det kan være jeg ikke er helt objektiv på dette.... Uansett er det alltid smak og behag Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 30.Juli.2003 Del på Facebook Svart 30.Juli.2003 Hei! Sjømann 22 ble i sin tid konstruert av Julius Roland, og ble bygget under navnet KB 22. Skroget er et "ekte" deplasementsskrog, med de egenskapene det tilsier. Den kan være rank, trenger ballast, og har en marsjfart på rundt 7 knop. Problemet med båten er at den under Sjømann - navnet ble en ren selvbyggerbåt, støpt i låver og skur av stort sett amatører, og innredet av eierne. Noen er flotte og bra på alle måter, andre er ikke bra i det hele tatt. Mitt råd er: ta med en båtkyndig når du handler! Lykke til. Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
:båt1 Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 jeg har en sjømann å er svært fornøgd med den jeg bruker den som langturbåt å selom den ruller litt har jeg kryssa oslofjorden men sterk kuling fra sør. ungå de båtene med toalett på eget kott, da blir det liten plass å sove for en mann på 1,90 ellers finnes det mange fine innredninger å muligheter så du får ha lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 Hvorfor ikke satse på en Sollux 24 eller Nidelv 24. Blir noe helt annet Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 26.Desember.2009 Del på Facebook Svart 26.Desember.2009 ellers finnes det mange fine innredninger å muligheter så du får ha lykke til med valget Hvorfor ikke satse på en Sollux 24 eller Nidelv 24. Vi får håpe PiPp_ har klart å bestemme seg på de 7 årene som har gått siden han ba om innspill. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 27.Desember.2009 Del på Facebook Svart 27.Desember.2009 (redigert) Greit å ta frem en tråd igjen, men....en som er 7 år gammel? Tror PiPp har forlatt baatplassen.no også, med sine 50 innlegg på 7 år. Mon tro hva han kjøpte? Har også hatt en KB22...mente det sto for Kristiansand Båtbyggeri? Redigert 27.Desember.2009 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.