Jump to content

Saga 27 Geir Frode & Sakaseri (pilotprosjekt)

Geir Frode

Recommended Posts

Hei

Jeg og Sakaseri med familie er i ferd med å pusse opp vår nyinnkjøpte Saga 27 (kjøpt aug.05).

Båten er 1974 mod. mao. nesten ny........... :eek:

Etter flere gode innspill på baatplassen.no har vi lyst å vise noen bilder osv. av prosjektet.

Håper vi er flinke til å oppdatere under veis, time will show......

Slik ser den ut, bildet er tatt når vi hentet den på Halsnøy.

Bilde

Vi har skåret ut nye skapdører og kjøkken benk, disse er nå ferdig lakket og skal mont. i helgen.

Vi har fått tak i en 4x4 teak stokk på en meter, denne ligger nå til lakking.......på kjøkken :smash:

Bilde

Plankene ser litt ujevne ut, det er de forøvrig, skal brukes i bunn av "bysseskapet" der er det ikke så mange som ser..........

Foreløpig er dette gøy.............håper det fortsetter sånn!!!!!!

:seeya:

11 fot syken......... fra 27 fot til 16 fot

Hei Hebbe

Takk for det

Posten din ligger under "mine favoritter"

Her var det masse gode tips :flag:

Vi skal også trekke om skottkledningen både fremme og bak, her har det vært lekkasje.

Det begynner vi med når tempen stiger............

Snakkes

Gratulerer med nydelig båt.

Som Saga 27 eier selv kommer jeg til å følge tråden med interesse. Er du forresten klar over at jeg driver et eget forum http://sagaforumet.com for folk som har, eller har interesse for Sagabåter? Dersom du ikke allerede er registrert der, er du hjertelig velkommen. Og det er som navnet sier ikke et konkurrerende forum til baatplassen.no.

Hilsen Lars H.

(admin for Sagaforumet)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gratulerer med nydelig båt.

Er du forresten klar over at jeg driver et eget forum http://sagaforumet.com for folk som har, eller har interesse for Sagabåter? Dersom du ikke allerede er registrert der, er du hjertelig velkommen.

Hilsen Lars H.

(admin for Sagaforumet)

Hei Lars H

Jeg er selvfølgelig medlem, er jo "hobby entusiast"

Skal ta med apparatet og få tatt bilder underveis.

Geir Frode

Hei

Byssen er kanske ribbet.........................

Bilde

Vi har som sagt tidliger skåret ut ny benkeplate og dører, listes i morgen søndag.

Som noen Saga eiere vil se så mangler "kassen" som skal være inni skapet ved bla. blandebatteriet. Denne tror vi ikke fantes på denne tidlige modellen. Her skal det bli fint....... :flag:

Bilde

Pr. i dag er det en liten leider som vi bruker for å gå inn og ut av båten, den tar en del plass.

Vi lurer på å kjøpe teak trinn, de som bla. maritim.no har og mont. de til høyre på bildet, veggen til kjøleskapet.........er noe usikker på dette... :headbang:

På de litt nyere modellene er det innfelte trinn her..............

Noen gode tips på en enkel måte å komme inn og ut av båten på......noen som har tullet med dette før????????

Geir Frode

it-ansvarlig på sagaen.....

Redigert av Geir Frode (see edit history)

Et skarpt og godt nærbildet av skiltet hadde vært greit å få for å legge ut på Sagaforumet? :yesnod:

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei

Et bilde av styreposisjonen.

Her har den tidligere eigeren gjort en god jobb, men en del gjenstår.

Bilde

Under setet er det laget flotte skaper i teak.

Utfordringen blir å følge dette opp (noen snakket om å hoppe etter Wirkola :lol: )

Skal begynne å montere inni bysseskapet i kveld.

Hei

Så var vi ferdig med "grovmontering" i vårt nye bysseskap.

Lister mangler, disse kappes til i neste etappe.

Bilde

Vi har laget ny kasse inni skapet, her var det åpent fremover og bakover samt masse god gammel dritt............ :nonod:

Nå er det tettet igjen fremme og bak, er nå blitt et fint skap. Kun lakk og lister som mangler her nå :flag:

Slik ser kranen ut nå :cool: ........skulle hatt et bilde fra før vi begynte, da var det ikke pent :headbang:

Bilde

Ellers så har vi listet ferdig rundt kassen hvor vindusvisker og vhf er montert inni

Bilde

Veldig pent synes vi, vel mye teak kanskje men men.............. :diving:

Ellers er vi i gang med å "tette" her

Bilde

Holder på å lage til en "kasse" i teak selvfølgelig, her er det nå åpent både fremover og bakover, samt igjen en haug med skitt og lort...........

Passer ypperlig til kikkert osv. :cheers:

Inni skapene, bla. under bordet var det mye olje/sot/støv og andre ulumskheter fra sent 70 tallet,

her har vi nå vasket rent.......ikke rart det var mye "båtlukt" :smash:

Det har vært noen harde dager med LANGE kvelder, nå blir det et par kvelder hjemme før vi

setter inn 6 giret....... :yesnod:

Ennå er det faktisk gøy....

Kommer tilbake med mer bilder i løpet av noen dager/helgen!!!!!!!!

Geir Frode & Sakaseri med familie

Hei på deg...

Sitter her og titter på bilder av din båt, og i den forbindelse ser jeg at pulpitten på båten din er annerledes enn den som er montert på båten min. Egentlig så finner jeg det litt merkelig da båten min er fra 1972, altså 2 år eldre enn din. Har sett av div. salgsanonnser at eldre Saga 27 har hatt ”din” pulpitt løsning. Vet du om den ettermontert eller om den er levert slik ?

Ser også at din båt er oppgradert med alu vindusinnramminger kontra gummilistene som er brukt på båten min. Sagafabrikken selger alu vindusrammer til min båt enda, men jeg kommer ikke til å bruke 35K for å bytte disse. Kommer til å bytte de eksisterende gummilister til neste høst i forbindelse med omtrekking i alle kabiner i båten. Det er vel mest av forfengelighets hensyn og ikke av praktiske årsaker, de eksisterende listene er stygge som juling men faktisk så er de potte tett.. Kommer til å bruke de 35K båtpenger på andre hyggelige båtting i stede for. Håper du fortsetter med å poste litt i denne tråden så jeg og andre kan få noen gode ideer til forbedringer i tiden som kommer.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Hei på deg...

Sitter her og titter på bilder av din båt, og i den forbindelse ser jeg at pulpitten på båten din er annerledes enn den som er montert på båten min. Egentlig så finner jeg det litt merkelig da båten min er fra 1972, altså 2 år eldre enn din. Har sett av div. salgsanonnser at eldre Saga 27 har hatt ”din” pulpitt løsning. Vet du om den ettermontert eller om den er levert slik ?

Ser også at din båt er oppgradert med alu vindusinnramminger kontra gummilistene som er brukt på båten min.

Er litt usikker på om den pulpitten er org.

Båten er lakkert så det er vondt å se om det er gammle huller......skal sjekke det når turbanen tas av.

Båten er oppgradert i 1982 med bla alu. vinduer og "ny motor perkins 4108,

sinnsykt dyrt med vinduer :cryin:

Vi skal til å best. skott/takk kledning, har fått tips på Titanduk tror vi kommer til å best. der.

Vi er litt usikker på om vi tør løsne vinduskarmene for å trekke under karmen,

Noen tips på om det er lurt.................er livredd lekkasje :eek:

Geir Frode

Noen tips på om det er lurt.................er livredd lekkasje :eek:

Vet det finne noen tråder på dette forum der akkurat denne problemstillingen er tatt opp, jeg lette meget hastiglitt men fannt de ikke akkurat nå. Om du bruker litt tid på å søke om dette så vil du finne svar på fremmgangsmåte om å få løstnet skruene som sitter "meget godt irret fast"....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Sitter her og titter på bilder av din båt, og i den forbindelse ser jeg at pulpitten på båten din er annerledes enn den som er montert på båten min. Egentlig så finner jeg det litt merkelig da båten min er fra 1972, altså 2 år eldre enn din.

Heisan,

Gamle Nette ifra 1970 har samme pulpitt som Geir Frode har på sin båt. Det ser ut som om den er originalmontert også.

Det er bra at det er flere som legger ned tid og penger på å pusse opp eldre modeller av denne båten. Jeg har mye jobb igjen på min båt, men det går sakte men sikkert fremover. (Hvis jeg hadde jobbet ombord istedet for å bruke båten på vinteren så hadde jeg sikkert blitt fortere ferdig)

Nette

Redigert av Nette (see edit history)

Hei igjen

Det kommer seg i Sagaen.

Har listet rundt de nye teak skapdørene, skal monteres i løpet av de neste dagene.

Bilder av de kommer også.......gi meg ett par dager........

Bilde

Vi har hatt litt problemer med vannintreg. mener der er i hylsen/akslingen (i følge forrige eier)

Kjente/løftet på propellen der var det ca. 1mm slark opp/ned. :smash:

Vi fylte på med ikke vannfast greas før vi tok båten på land.

Skal Greasen "fjerne" denne slarken eller er det slitasje og må bytte noen deler her..... :headbang: .??????

Håper på gode svar..........(kommer alltid :yesnod: )

Geir Frode

Noen tips på om det er lurt.................er livredd lekkasje

Geir Frode

Heisan, navnebror! :wink:

Vil absolutt anbefale deg å løsne vinduslistene så fremt det lar seg gjøre. Skottbekledningen blir sittende mye penere når den ligger under listene. Tror ikke det er noe problem å få det tett igjen. Har akkurat vært igjennom den samme jobben selv, og det set ut til at det har gått bra. Hvis jeg har fått en lekkasje, kommer jeg bare til å løsne litt på skruene igjen og trykke inn litt Sika eller annet tettemiddel, og dra det sammen på nytt. Da blir det nok tett skal du se.

Vil anbefale deg å spraye på en eller annen form for "rustløser" på skruene i god tid før du prøver å løsne de. Bruk en skikkelig god skrutrekker som passer nøyaktig til skruene, ellers kan du få trøbbel. Har du en sånn sjokktrekker, tror jeg det kan være en god ide å prøve den på skruer som er gjenstridige. Eller du kan banke forsiktig med en hammer på håndtaket til skrutrekkeren mens du vrir rundt.

Noen skruer kan være fryktelig vanskelige å få ut. Jeg knakk hodet på flere skruer rundt omkring. Men det gikk greit å bore nytt hull rett ved siden av den gamle, og dra inn ny skrue i det samme hullet i ramma. Skruen sitter da litt på skjeive, men det synes knapt når du har dratt den inn. Grunnen til at jeg boret ved siden av, er at den gamle skruen er syrefast, og det er nesten umulig å bore i den. Boret skled til siden uansett, så derfor bare fortsatte jeg der. Og det funker greit allikevel.

Nå begynne det å komme seg........

Har fikset opp i denne utfordringen..........her var det åpent både fremover og bakover samt masse rot..

Bilde

:eek:

Slikt er det blitt nå, med 12mm teak finer og litt mye ledning og rele som er gjemt.......

Bilde

Ellers er det laget nye skapdører......vi er MEGET fornøyde........

Bilde

Bilde

Bilde

Så det kommer seg......

Mangler noe hengsler samt låser til skapdørene, disse er best.

Låser skal vi ha av typen som har messingknapp.

Den som du trykker inn så åpner døren seg......håper vi hehehehe

Listene er faktisk furu, beiset med "teakbeis" og lakket 3 strøk..........

Blir jobbing i dag også........... :flag:

Geir Frode

Redigert av Geir Frode (see edit history)

Vi er i ferd med å best. skottkledning og lurer på et par ting.

Titanduk sin kledning har "skum" bakside og bygger ca. 3mm, og er ikke så veldig elastisk.

Den er billig i innkjøp ca. 106,- pr.m inkl.mva. + frakt og 200,- i småordre tilleg.

Så en annen type på Galleri møbelstoff i Haugesund som var uten skum bakside, men allikevel ganske myk og VELDIG mye mer elastisk, det må vel være bra.........men kostet kr. 149,- pr. m. :cryin:

Så nå ble vi veldig usikker på hva vi skal ta...........skal bestille i morgen.

Håper noen har gode tips til hva vi skal ta..... :flag:

:seeya:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...