Tine IV Startet 24.Mars.2006 Del på Facebook Startet 24.Mars.2006 Har en PRM kasse som det er tid for oljeskift på , men i pappirene fra siste eier står det ikke ossen olje han har brukt . Da blir det 2 spørsmål her . 1. Er det veldig viktig og bruke samme type ( merke ) olje ? Ikke lett når du ikke veit men . 2.Hva anbefales av olje til kassa , merke nr osv ? Foresten et spørsmål til , får du opp all olja med slik manulell pumpe , eller hva gjør dere ? Planen er og få gjort dette i morgen . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mix Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Først gratulerer med ett sabla ok og solid gear. Prm er et silke gear. Det betyr lite hvilken olje det har vært brukt på gearet før egentlig. Prm skal ha vanlig motorolje. Jeg brukte 15W/40 mineralolje på motoren, og den samme på gearet. Sugde oljen opp med en sånn liten messingpumpe, funka fint det. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Kjempe bra , detta høres bra ut .Er en slik messing pumpe jeg har , og ja har hørt det skal være solide kasser som tåler litt . Da tenker jeg at jeg koster på litt bra olje på den jeg så den blir fornøyd og blid . Samme regel her som med motor , kjøres varm først ? eller blir det kansje ikke så varm olje i kassa . Dumt spørsmål kansje , men jeg veit ikke så ........... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frivakten Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 Her er en link jeg tror du finner svar: PRM-gear UK Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mix Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 , kjøres varm først ? eller blir det kansje ikke så varm olje i kassa . Dumt spørsmål kansje , men jeg veit ikke så ...........Oljen bli jo lettere å pumpe ut varm da....Jeg tok alltid å skifta ut olje på kassa samtid med motor, så da var jo oljen varm ja. Skifta bare annet hvert år på kassa. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 (redigert) Hulda tar ut pluggen (tappepluggen) i bunnen (akterkant) av kassa og tapper ut. På min PRM er denne pluggen forsynt med magnet (PRM 402). Redigert 25.Mars.2006 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 25.Mars.2006 Del på Facebook Svart 25.Mars.2006 Hulda tar ut pluggen (tappepluggen) i bunnen (akterkant) av kassa og tapper ut. På min PRM er denne pluggen forsynt med magnet (PRM 402). Husker ikke typebetegnelsen på den PRM-kassa jeg hadde i en tidligere båt. Det var en tilsvarende plugg og det anbefales at man tapper ut olja og fjerner det metallsponet som samler seg der. Løsner en slik klump, kan den gå i drevet til oljepumpa og da risikerer man at "drivakslingen" ryker. Iflg. en representant hos PRM er kassa lite kresen på oljetype. Vanlig motorolje. Det ble påstått at man i en krisesituasjon kunne helle soyaolje på kassa, uten at jeg går god for det. Flott kasse etter min mening. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Flott kasse etter min mening. Mvh. BEG PRM-kassene "tåler alt", med unntak av høy temperatur. Den beste olja er singel 30-olje. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Den beste olja er singel 30-olje.Hvorfor er det den beste olja ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Jeg bruker 15W-40 på min, samme som på motoren. Fungerer fint som snus det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Hakke kommet så langt at jg fikk bytta olje i helga men , i den boka som var med båten står det jo om 3 forskjellige nr / type PRM . Må prøve å få lest på skiltet på kassa ,men ikke så lett det . Mener det står at det går 1.5 liter olje på og en tjommi i havna sa jeg burde ha på litt gearkassetillsettning , hva nå det er ? Går vel for 15 / 40 olja da vel , ser ut som det er det som brukes . En ting til , hvorfor er oljefilteret fjerna fra kassa , er det vanlig ? En ting til som jeg stusser litt over men som jeg har sjekka litt på andre båter , og finner stort sett det samme der . Hvorfor er det såpass hardt å sette den i gear ? Gear/gass spaken går lett som bare det i fri , men i gear så må jeg ta godt i . Men virker som det er stort sett vanlig , ossen er deres å sette i gear ? Takker får svarene , godt vi har Baatplassen.no Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frivakten Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 (redigert) Hadde jeg vært deg TINE, skulle jeg vært forbanna sikker på oljetypen og mengden før jeg ville gjort noe mer. Hvis du ikke så linken min lenger opp, ville jeg imorgen tidlig ringt Halaas og Mohn AS Hadde et Hurth-gear som ville ha eksakt mengde og oljetype. Redigert 26.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Hakke kommet så langt at jg fikk bytta olje i helga men , i den boka som var med båten står det jo om 3 forskjellige nr / type PRM . Må prøve å få lest på skiltet på kassa ,men ikke så lett det . Mener det står at det går 1.5 liter olje på og en tjommi i havna sa jeg burde ha på litt gearkassetillsettning , hva nå det er ? Går vel for 15 / 40 olja da vel , ser ut som det er det som brukes . En ting til , hvorfor er oljefilteret fjerna fra kassa , er det vanlig ? En ting til som jeg stusser litt over men som jeg har sjekka litt på andre båter , og finner stort sett det samme der . Hvorfor er det såpass hardt å sette den i gear ? Gear/gass spaken går lett som bare det i fri , men i gear så må jeg ta godt i . Men virker som det er stort sett vanlig , ossen er deres å sette i gear ? Takker får svarene , godt vi har Baatplassen.no De "nyere" kassene har ikke oljefilter. Ikke bruk tilsetting. 15W-40 er sikkert helt greit. Kassa mi er like lett å sette i gear som å sette i fri. Det er, som nevnt i tråden, en del informasjon å hente på nettet. Det kommer imidlertid an på hvor gammel kassa er. Det har skjedd en "nummerendring". Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 (redigert) De "nyere" kassene har ikke oljefilter. Ikke bruk tilsetting. 15W-40 er sikkert helt greit. Kassa mi er like lett å sette i gear som å sette i fri. Det er, som nevnt i tråden, en del informasjon å hente på nettet. Det kommer imidlertid an på hvor gammel kassa er. Det har skjedd en "nummerendring". Se her for Nummerskifte Redigert 26.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Tine IV Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Skal på en eller anna måte få tatt et bilde av navnplata på kassa , ikke lett men går vel det også . Da får vi svaret på det meste før jeg gjør noe galt . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Frivakten Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Hadde samme problemet med min kasse; det var kul umulig å få hodet inn for å kunne lese av nummerplate under gearkasse. Tok så digitalkameraet på strak arm, lirket det ned og knipset vei i blinde. På noen av bildene var det da mulig å tyde serienummeret. Alternativt er da å ta bilde av selve kassa og så sammenligne de forskjellige typene på denne linken. Hvis ikke det skulle hjelpe heller, vil jeg mailet et bilde til Haalas...... Jeg tror de gutta kan bedømme kassen eksakt. Redigert 27.Mars.2006 av Krisida Magni (see edit history) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Tommy_H. Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hei! Jeg monterte ifjor sommer et nytt PRM 750C gear. Dette skal ha 3 liter med 15/40 olje. Forøvrig så røk dette gearet etter 35 timer. Marsjet i 20 knop på flatt hav, så smalt det så jeg holdt på å gå gjennom kalesjen. Gearet var totalt knust. Regner med at det var en fabrikasjonsfeil, jeg fikk nytt gear fra fabrikken. Men det tok selvfølgelig 2 måneder...... Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.