Jump to content

Demontering av dyser på ford 2726T


Ola Dekksgutt

Recommended Posts

Hvordan gjøres dette på en korrekt måte. Trenger jeg spesialverktøy?

Har akkurat overtatt båten og motoren er kjørt 2200 timer, så jeg vil egentlig bare sjekke at alt er i orden med dysene. Lettere å gjøre dette nå, en å måtte fikse på noe midt i ferien.

Noe spesielt jeg må passe på under demontering / montering ?

 

Noen som vet hvordan dette gjøres på denne motoren ?

Link to post
Share on other sites

Regner med din motor er omtrent identisk med min 2725, bare at din er en tanke mindre i volum. Ingen heksekunst. Veldig grei motor å jobbe med om du skjønner opp/ned på en skiftenøkkel Skru ut injektorene, få dem sjekka/justert/overhalt. Sjekk litt rundt for prisen på overhaling/justering og eventuell skifte av spisser, den kan variere en del.

Forøvrig går en god gammel 2720 serie Ford 30.000 timer glatt med minimalt stell og vedlikehold sa en gammel fisker i Fredrikstad til meg. Tar vi hans ord for god fisk, og trekker fra at det lønner seg å kjøre kontinuerlig i stedet for bare om sommeren som vi gjør, har vi sikkert igjen 15.000 timer. Bytte ut FORDEN ????.... ærru gæærn!!!!

Link to post
Share on other sites

Hei, på min 2722 så tok jeg av ventil dekselet, ser da rett på diesel dysene som er festet med 2 skruer hver. løsnet diesel rørene på pumpen og på dysene, skrudde ut gjennomføringsmutterene for diesel rørene i topplokket. Løsnet returdiesel samlestokk fra dieseldysene,og skrudde ut skruene som holder dysene på plass. Lirket forsiktig opp dysene. NB. Når dysene er ute, så husk at det ligger kobber ringer (kan være av aluminium også) som tetning nede i hullene. Fisk disse opp. Må skiftes ved montering igjen.

Verre var det ikke hos meg :smiley:

 

Carmencita

Link to post
Share on other sites

Det var akkurat disse svarene jeg var på jakt etter. Kan ikke se noen problemer med å få ut dysene nå, det eneste måtte være om de sitter fast.....

 

Får vel ta en tur inn i båten i dag så jeg får tatt ut dysene. Kan få levert den på mandag for testing / overhaling. På med varmeapparatet og en god kjele med kaffi,så skal det nok gå godt :lol:

 

Bør dysene merkes slik at alt kommer tilbake på rett plass?

 

Noen som vet trykket på disse dysene?

 

mvh,

Ola Dekksgutt.

Link to post
Share on other sites

Bør dysene merkes slik at alt kommer tilbake på rett plass?

 

Noen som vet trykket på disse dysene?

 

mvh,

Ola Dekksgutt.

Det er lurt å merke dysene. Skulle en være dårligere enn de andre, vet hvilken sylinder den hører til. Verkstedet har ofte overhalte dyser og det kan ofte svare seg.

 

Trykket på dysene står i instruksjonsboken.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Ola Dekksgutt,

Trykket er i utgangspunktet ikke viktig for deg å vite, så fremt du ikke skal overhale og justere dem selv (krever testbenk). Dette vet de som overhaler dysene.

Vær heller nøye med å bruke riktig moment på skruene når du monterer og vær sikker på (hold øye med) at det ikke er noen lekkasje mellom dysene og trykk + retur rørene fra dysene. Dette medfører i hvertfall på min 2722 motor (alt ligger under ventil dekselet)at jeg får diesel i olja, med de skader det kan medføre.

 

Lykke til :smiley:

 

Carmencita.

Link to post
Share on other sites

Har fått ut dysene uten problemer. Skal få dem sjekket/overhalt i morgen. Alle så "fine" og like ut på fargen hvertfall. Har funnet nummer på dysene og åpningstrykket på noen papirer fra KD Trading sin webside. Liker bare dobbelsjekke at alt blir riktig når jeg først skrur ut dysene.

 

Kommer til å bytte kobberskiver på returen fra dysene (12 stk) og det ser ut som det er en o-ring / gummi pakkning mellom dysene og diesel røret som også bør skiftes.

 

Har ikke funnet tiltrekningsmoment for montering av dysene. Noen som har dette momentet ?

 

Regner med ingenting av dette skal skrues så veldig hardt til. Jeg har en egen evne til å skru "litt" til på skruene så de knekker. Har måtte bore ut mer en en skrue....

 

mvh,

Ola Dekksgutt

Link to post
Share on other sites

Hei.

Ser du allerede har funnet trykket på Trading sine sider. Det kan være fornuftig å vite hva åpningstrykket skal være på dysene. Greit å følge med når verkstedet tester dysene. Det er stor forskjell på hvordan det blir gjort.

 

Prøv med en telefon til Trading så får du sikkert riktig moment dyseboltene skal trekkes med. Har selv en 2704 motor der momentet er oppgitt, men momentet kan være forskjellig fra modell til modell.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Fant noe i fra Ford Sabre manualen som ligger her i dokumentarkivet. Så ikke ut som det skulle skrues så veldig fast. Jeg byttet alle tettninger, så jeg skrudde det til "halvparten" av det jeg hadde lyst til :yesnod:

 

Ellers så bør momentene som står her i bildet være noenlunde samme som på 2726T

 

mvh,

Pla Dekksgutt

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har sjekket alle ventilene, og det var minimale endringer som måtte gjøres. Har vel vært gjennom det meste nå på motoren. Greit å få sjekket mest mulig så lenge båten er nyinnkjøpt. Har tid til det nå, men ikke midt i ferien :smiley: Da skal jeg gjøre andre ting :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...