Avsluttet2 Startet 24.Mars.2006 Del på Facebook Startet 24.Mars.2006 I VG i dag kunne en lese en sjekkliste ved bruktkjøp. Reagerte på punkt 8 og 10. Er virkelighetsoppfatningen virkelig slik at alle båter som ikke er registrert i småbåtregisteret er "mystiske"? Forsikring på båten om den koster over ca 50.000? Hva om en har en billig båt og gjør skader på andre båter eller enda verre, personer?? 12 SJEKKPUNKTER Her er Dine Pengers sjekkliste ved kjøp av bruktbåt. 1. Finn ut hvilken båt du trenger: Skal du bruke båten bare til dagsturer eller overnatting? Ønsker du at båten kan dra vannski? Hvor mange skal den ha plass til? 2. Bli kjent med båtmarkedet: Sjekk priser i båtannonser og priser både på internett, i avisen og hos båtmeglere. Prut alltid. 5-10% pruting er normalt lett å få gjennomslag for - både på nye og brukte båter. De største nettstedene for salg av båter er Finn.no, Baatnett.no, Batborsen.no, Zett.no og Havna.com. På havna.com/wip4/guiden finner du priser og tekniske spesifikasjoner på de fleste 2006-modellene som selges i Norge. Eller kjøp Båtguiden 2006 for 145 kroner. 3. Ta en prøvetur og sjekk motoren: Motorproblemer topper klagestatistikken. Sjekk under motorlokket om motoren ser godt vedlikeholdt ut, om bevegelige deler er smurt etc. Kjør motoren hardt og sjekk temperatur og oljetrykk. Spør etter kvitteringer på service av motor. 4. Ta båten opp på land: Besikt båten under og se etter skader på skroget. Se også etter plastpest (osmose), det vil si fuktighet i skroget. Utbedring av plastpest er oftest kostbart. Plastpest opptrer i form av byller på skroget under vannlinjen. 5. For seilbåter: Sjekk at masten ikke er skadet. Master er sjelden reparerbare og utskiftning er kostbar. Heis seilene for å sjekke sømmer og stand. 6. Sjekk elektriske anlegg: El-anlegg skal være ryddig og ha et profesjonelt preg. Problemer med el-anlegg kan føre til brann om bord. Se etter brensellekkasjer. Det går på sikkerhet og er billig å reparere. 7. Få eksperthjelp: Hvis du ikke har peiling på båt og motor, søk råd hos kyndig person som kan gå over båten og vurdere pris og stand for deg. Ta kontakt med et autorisert båtmotorverksted, en båtmegler eller en besiktigelsesmann fra Kongelig Norsk Båtforbund, som har ca 100 besiktigelsesmenn landet rundt. Besiktigelsen av båten koster 400 kroner for medlemmer i KNBF. For andre koster besiktigelsen 600 kroner. Eventuelle reiseutgifter tilkommer. Telefon 22 35 68 00. 8. Sjekk om båt/motor er meldt stjålet: På redningsselskapet.no under menyen "småbåtregisteret" finner du en liste over stjålne båter i hele Norge. Har du mistanke om at båten er tyvegods, be om dokumentasjon fra selgeren som viser tidligere eierforhold. Be alltid om at selgeren legitimerer seg. Ikke kjøp uregistrert båt - det er et tegn på tyvegods. 9. Skriv alltid kjøpskontrakt: Da står du sterkere ved en eventuell tvist senere. Du kan laste ned Dine Pengers bruktbåtkontrakt helt gratis øverst på siden. 10. Båtforsikring: Tegn båtforsikring hvis båten koster over anslagsvis 50.000 kroner. 11. Registrer båten i Småbåtregisteret: Det er frivillig og koster 300 kroner for nye båter og 100 kroner for omregistrering. Se mer info på redningsselskapet.no. 12. Undersøk tilbudet av båtplasser: I store byer kan det være flere års ventelister i de mest populære havnene. Er det lang venteliste, kan det være smart å melde seg inn i båtforeningen et år eller to før du har tenkt å kjøpe båten. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 tj, det er bare sludder, nissetøys og tull; de har ikke peiling på hva de skriver om. Som om det overhodet går an å skrive i en kort avisartikkel hva du bør se etter når du ser på båt. Og som om en normal kjøper har intellektuell kapasitet til å få med seg alt. Det samme kan du se av kontrakten til DinSide: Det finnes ikke mulighet for å krysse av for salg "som den er". Da er det heller ingen som tenker på det. Gjett hvor mange stakkars selgere som har blitt fanget av akkurat det??? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sigurd Svart 24.Mars.2006 Del på Facebook Svart 24.Mars.2006 ........Forsikring på båten om den koster over ca 50.000? Hva om en har en billig båt og gjør skader på andre båter eller enda verre, personer??.....Ser vel det akkurat det samme som deg: Noget tynnt!! Tror ikke han har handla så mye båt den journalisten. Som en kommentar til sitat-utsnittet over: Akkurat det er vel kanskje utdebatert allerede mange ganger her på forumet. Overlat den biten til kaskoen til den andre båten."Tough Shit", men sånn fungerer det i praksis. Desverre! Forøvrig må jeg innrømme at våre båtkjøp (og annet) har alle vært mer eller mindre spontan-handlinger. Har vurdert selger mer enn båten. Vi hadde allerede bestemt oss for båtene før de ble inspisert. Vi brukte det aller meste av gjennomgangen ombord før signering av kontrakt til å "Psycko-analysere" selgerne. Holder de mål hos oss, holder også båten og lovnadene mål. Har funka tilfredsstillende så langt.... og det begynner etterhvert å bli temmelig lenge. Men for førstegangs kjøpere.... få for guds skyld med dere noen med erfaring! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.