Jump to content

Investering av ny marinaanlegg – trenger noen gode råd.


John_Kr

Recommended Posts

Trenger noe gode råd av dere som har vært igjennom denne prosessen tidligere.

 

Vi har et eldre marinaanlegg med 32 båtplasser, anlegget begynner å få store alderdomstegn. Har hatt flere ekstraordinære årsmøter og sist torsdag ble det besluttet å investere i nytt anlegg.

 

Jeg sammen med 3 andre leder denne prosessen.

 

Jeg har ansvaret for kontakten opp mot leverandørene. Her har vi tatt for oss tre lokale leverandører som alle benytter 400/500mm plastrør. Her har jeg innhentet priser og laget da en PowerPoint presentasjon av tre alternativer (leverandører) med priser og bilder av forskjellige løsninger. Så langt er jeg/vi kommet.

 

Prosessen videre er jeg noe usikker på.

 

• Hva gjør vi med de få medlemmene som ikke ønsker/aksepterer denne fornyelsesprosessen?

• Hva gjør jeg med de gamle bryggene?

• For å få et mer eksakt pris fra leverandørene, hva bør jeg gjøre. Lage noen rammer slik at de har noe å regne ut i fra? ANBUD?

• Hva med stive uteliggere kontra bevegelige uteliggere. Hva anbefales dere her. De bevegelige uteliggerne er flyttbar i ei C-skinne. De stive uteliggerne er plastrør som er ”sveiset” fast i hovedbrygga.

• Når på året er det beste tidspunktet å bytte ut bryggene?

 

Det er helt sikkert mange andre momenter man bør tenke på her, men som sagt så er vi ikke kommet så veldig langt i prosessen. Jeg er svært takknemlig for råd og tips ifm denne prosessen.

 

Dersom noen ønsker å sende meg e-mail eller IM så gjør gjerne det.

 

På forhånd takk.

:sailing::sailing:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

• Hva gjør vi med de få medlemmene som ikke ønsker/aksepterer denne

...

• Når på året er det beste tidspunktet å bytte ut bryggene?

Hva dere kan gjøre med uvillige medlemmer avhenger litt av hva slags forening dere er og hva slags avtaler som er gjort med de enkelte båteiere og hvordan det er med innskudd eller lignende økonomiske greier. Det er uansett ikke uvanlig at noen ønsker å trekke seg ut når et gammelt annlegg utbedres og man må betale for dette. Jeg har trukket meg ut fordi flertallet ikke ønsket å vedlikeholde, men da var det dette som var mindretallet.

 

Når på året avhenger av aktiviteten i havna, men våren før sesongstart er populær. Det er også da firmaene som legger ut brygger har rent for mye å gjøre. Høsten etter sesongslutt betyr at en splitter ny havn får slitasje før bruk, men om det ikke er mye is så er det kanskje ikke så galt valg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...