Jump to content

Våren rett rundt hjørnet! Hva bør sjekkes?


kiv_tuning

Recommended Posts

Som sagt er jeg helt fersk båteier, og dermed lurer jeg på hva som bør sjekkes før start?

Har hørt att anodene bør byttes? Noen steder å annbefale for kjøp?

Bunnstoff skal på. Noe bunnstoff å annbefale? eller er samme hva man kjøper?

Hva annet bør man passe på?

Drivstoff slanger blir bytta med stålomspunnede teflon slanger for å være på sikre siden. (har drevet med asfalt racing så litt kunskap om bil/motor har jeg) Men båt og havet er helt ukjent...hehe Eneste jeg har vært borti er 20hk utenbords motor og danskebåten...

Men etter hva jeg har lest er det mange ferske her, så da spør jeg de erfarne. Hva må man passe på?

Link to post
Share on other sites

Hvilken motor har du og båttype ? Olje,filter,anoder på motor ble kanskje tatt ved opplag ? Skrog anoder må du også sjekke,disse kan du kjøpe feks hos Maxbo eller velassorterte jernvarebutikker.

Jeg sverger til selvpolerende bunnstoff men på din båt kan det være hard racing. Hør med forrige eier. Lad batterier. Vask og poler.

Link to post
Share on other sites

Noen tips i forbindelse med rens / vedlikehold av gelcoat:

 

 

Plastbåter avgir styren i hele dens leveår. Båten blir faktisk lettere med årene fordi den avgir styren. Når styrenen kommer til overflaten oksyderer denne med oksygen og det dannes styrenoksyd. Styrenoksydet er kritt- / leiraktig og må fjernes mekanisk. Dersom belegget ikke eller delvis fjernes for deretter å påføre voks blir problemet større: Voksen pakker seg inn i oksydet og blir meget hardt og vanskelig/umulig å fjerne med tradisjonell rubbing. Rubbing beregnet til bil kan man glemme da gelcoat er et langt hardere materiale enn billakk. Videre består det øverste sjiktet i gelcoaten av veldig små gassganger, hvor flaten er porøs og det er her riper, groe og skitt setter seg, men skitten kan også sette seg dersom du bruker "feil" vokstype og da ofte silikonbasert voks. Silikonen tiltrekker seg skitt - Se for eksempel hvor raskt ny silikon på badet blir møkkete, gul / misfarget og hvor vanskelig denne er å gjøre ren. Man kan lett bli lurt av ulike voks- / rubbingtyper på markedet som gir en midlertidig pen overflate. Sistnevnte produkter gjør belegget bestående av styrenoksyd gjennomsiktig og man synes at båten nå er pen. Så snart voksen er borte ved at dette er slitt vekk av vask, sol, sjøvann og lignende blir overflaten igjen matt og skitten. Sistnevnte skjer ofte kun etter 1 - 2 måneder. For å få åpnet gelcoaten og trukket ut de urenhetene som sitter i ”gassgangene”, og ikke mist belegget av styrenksyd og/eller i kombinasjon med gammel voks, er en rett type rubbing og riktig justert poleringsmaskin det eneste som nytter. Hastigheten på maskinen, grovheten på polèrputen og styrken på produktet er helt avgjørende for å få et skånsomt, varig og pent resultat. Det er å anbefale å teipe gummilister på båten for å unngå riper/merker i gummien før oppstart med maskin. Vi anbefaler å bruke et profesjonelt verktøy til denne jobben - En trinnløs polermaskin med inntil 3000 omdr. pr. minutt. Hvis du bruker en maskin med vesentlig større hastighet gir resultatet i verste fall brune striper i gelcoaten. Sistnevnte er brennmerker i plasten og går dessverre ikke å fjerne. Vær spesielt oppmerksom på båter med bordgang hvor det er lett å brenne kantene - Beveg maskinen kontinuerlig.

 

Om ikke du vet helt hva som ble gjort i høst bør du passe på dette...

 

1 Smøring av smørepunkter i henhold til instr.bok: Motor og evt. propellaksel/lager.

2 Bytte olje på motor.

3 Bytte oljefilter.

4 Bytte olje på gear/drev - Drev bør lagres innendørs.

5 Kontroll av kjøleveskenivå, kuldebestandighet i antall grader. En lyspære under motorkassa i vinterhalvåret kan være nok til å holde frost og fuktighet unna.

6 Kontroll av termostat.

7Kontroll av vakumventil.

8 Kontroll og justering av drivreimer.

9 Kontroll av batteries tilstand - Syrevekt. Med en fluke kan du lett kontollere/måle ladespenningen på batteriet. Batteriet bør lagres innendørs og da under vedlikeholdslading.

10 Kompresjonstest - Bensinmotorer.

11 Kontrollere stifter og plugger - Eventuelt foreta justering/skifte.

12 Kontrollere/justere tomgangsturtallet.

13 Skifte dieselfilter(e).

14 Konservering av saltvannskjølesystem.

15 Se etter olje-/vannlekasjer.

16 Tømme vannskiller(e) for vann - Bør også kontrolleres flere ganger i løpet av sesongen. Båten bør vinterlagres med full drivstofftank(er) for å hindre kondens.

17 Kontoller at motoren går lett inn/ut av gir. Fungerer eventuelt tilt mekanismen tilfredstillende - Få en venn til å se etter lekkasjer når denne kjøres opp/ned.

18 Bytte eventuelt zinkanoder på kjølesystem/gear/drev/propellaksel.

19 Puter, redningsvester, kallesje og annet som kan få jordslag lagres innendørs.

20 Rengjøre båten innvendig/utvendig.

21 Bunnkran stenges, men vær obs. på at kondens kan medføre mange liter vann.

Pakk ikke inn båt/utenbordsmotor hermetisk i plast, men la det være igjen en åpning for så å unngå kondens.

22 Tøm ferskvannstank(er) for vann og dersom du i denne forbindelse åpner vannkranen i vasken slippes det luft til og du får også ut vannet som ligger i slanger, koblinger og pumpe.

 

Ble en lang liste...Jankospeed

2007-Uttern C56 Mercury F50 ELPT EFI

2004 -Shetland Family Four 18fot Mercury 135 ELPTO

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...