Jump to content

Ville du ha satt en el-motor på slepejolla?


Akira Maru

Recommended Posts

Valg av påhenger til slepejolla!

 

Minn Kota se http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=2161&c1=2161 er et interessant alternativ til den tradisjonelle påhengeren.

 

Ville du satt en el-motor på gummibåten din? Hva med driftstid og hastighet?

Redigert av Akira Maru (see edit history)

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Stusser litt på dette utsagnet :

Effekten på motoren er utrolig bra, sjøl om det i hestekrefter ikke utgjør mer enn 1,5 – 2 hK. Denne motoren er beregnet på vekt inntil ca. 800 kg – og koster i underkant av 3000,- + batteri.

 

Effekt = HK. Men her virker det litt som om "elektriske" hestekrefter skal yte noe mer ? :nonod:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes den omtalte Maximizer-teknologien lyder interessant.

 

Jeg vil tro at det er hensiktsmessig å ha et relativt stort batteri (100 A) og tilgang på regelmessig oppladning.

 

Det må være hyggelig å kjøre omkring i uthavner eller andre havner helt lydløst uten å skape irritasjon med bensindrevet 2-takter.

 

Jeg savner informasjon om hvor lenge maximizer-motoren går, dvs strømforbruk under forskjellige turtall.

Link to post
Share on other sites

Hei Andeas. Før du sletter. Du skriver :

I posting 2 ber medlem B at medlem A retter opp feilen i posting 1

Om da A bare retter opp feilen og kanskje sløyfer posting 3 så kan B når han ser at posting 1 er rettet fjerne også sin egen posting (nr 2). Og vi sitter igjen med bare en posting som er riktig.

 

Hvordan fjerner man sin egen posting ? Trodde at man kun kunne redigere sine postinger ? Tror jeg har gått glipp av noe her.... :crazy:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei Andeas. Før du sletter. Du skriver :

I posting 2 ber medlem B at medlem A retter opp feilen i posting 1

Om da A bare retter opp feilen og kanskje sløyfer posting 3 så kan B når han ser at posting 1 er rettet fjerne også sin egen posting (nr 2). Og vi sitter igjen med bare en posting som er riktig.

 

Hvordan fjerner man sin egen posting ? Trodde at man kun kunne redigere sine postinger ? Tror jeg har gått glipp av noe her.... :crazy:

Du har rett. Mens du skrev innlegget la jeg til en setning om akkurat dette i den tråden som du siterer fra: i Invision kan du ikke lenger slette, før i YaBB kunne du. Derfor er det også JEG som sletter disse innleggene.

Link to post
Share on other sites

Jeg fant denne linken i Danmark som er informativ ift. strømforbruk. Se http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...dc7e5ba9413696f

 

Forbruk skal ligge på 30 amp på full fart og ca. 7,5 ved halv fart. Da er det vel noen timer på et 100 A batteri?

Med et 100 A batteri som vi grovt sett tar ut 50 % Ah vil dette gi en kjøretid i rolig fart (7.5 A) på over 6 timer.

 

Det må da være mer enn nok til kveldsturer eller andre småbåtturer.

 

Jeg vurderer selv å anskaffe slik el-motor. Den er liten og lett og kan være et greit supplement til bensin-motoren

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at en av de store fordelene er at du kan 'slenge' motoren et sted uten å tenke på bensinsøl og at motordelen skal ligge høyere enn girhuset.

 

Klart at du ikke får noen jolle opp i plan med den og ladingen kan være et problem særlig på lengre turer hvor du kanskje er nødt til å lade underveis.

 

Forøvrig leste jeg nettopp i brosjyren og la merke til at de har utgaver som er korrosjonsmessig spesialtilpasset til saltvann. På den andre siden har jeg aldri lagt merke til denne spesielle typebetegnelsen i butikkene og kataloger. Betyr det kanskje at norske forhandlere i all hovedsak selger motorer som korrosjonsbeskyttelsesmessig er tenkt til ferskvannsbruk?

Link to post
Share on other sites

Vurderer selv å anskaffe el-motor. Men, er usikker på merke og erfaringer, spesielt strømforbruk.

 

Fordelene er åpenbart mange. Støysvak, så og si vedlikeholdsfri og ikke minst lett.

 

Forstår det slik at Minn Kota skryter av å ha lavest strømforbruk. Det finnes et annet merke som heter Rhino, men finner lite om denne på nettet.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet blir hvilket bruksområde du har tenkt deg. Max. strøm på 30A (12v) er 0,5hk, fartsresursene må da bli noe begrenset. Avhengig av bruken er det lading som kan bli en utfordring. Normalt vil batteriet bli fraktet til ladesatsjon. "Bensintanken" til denne motoren blir ikke lettere å flytte selv om den er tom. Har du tilgang på landstrøm og lader er "tanking" grei. Må du koble det til moderskipets vil et nedtappet batteri vil kreve en del motorkjøring for å bli fylt opp. Alternativt må et aggregat startes. Fordelene har andre allerede belyst. :wink:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Motorguide 46 i fjor og er så langt fornøyd (betalte 4000- med batteri).

Motoren henger på en Quicksilver 230 og kjører ca 4 t. på et 88ah batteri.

Jeg la først og fremst vekt på støy, lite vedlikehold og den gir en grei fart for barn.

Videre var også bensinsøl, vekt og oppbevaring ombord et moment.

På lillestrøm var det messetilbud på Motorguide 30 og 54 (1499.-/2999.-).

Var på Clas Ohlson nylig og der hadde de Minn Cota til ca.1800.-.

Redigert av Geir_M. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...