Jump to content

Olje og lakk,  eller ??


Windy37GM

Recommended Posts

Jeg har nå kjøpt inn min første plate med 6mm teakfiner for å legge dørk i båten.  Så kommer 1000 kroners spørsmålet:    Jeg har oljet først (5 strøk Clipper I) og så lakket (7 strøk Cliper II) et teakbord og det ble veldig pent.  Jeg har fått tips om at Epifanes lakk er bedre enn Clipper II på gulv siden den er hardere/mer slitesterk.  Men det jeg lurer på er om jeg kan/bør olje først med Clipper I, for så å lakke med Epifanes lakk?  

 

Skal jeg olje før jeg lakker? Er det nødvendig å olje først før lakking?

 

Hmm....  Ikke lett det her :-)

 

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se noe poeng med å bruke olje på flater som allerede er lakkert. Da har lakken laget en tett hinne og oljen ville bare bli liggende mer eller mindre "løs" oppå lakken  -  uten mulighet for å "trenge inn" i treverket slik som oljen ideelt sett skal gjøre.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tenkte olje før lakk :-)  Olje for å få frem fargedybde m.m  Lakk for å få slite sterk hinne.  Jeg skal prøve begge deler i kveld/imorgen på hver sin bit.

 

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Bruk oljen til å tynne første strøken med lakk, start med 50/50 og øk gradvis til det er trestrøk. fjerde strøket er ren lakk, legg på 4 strøk til med ren lakk. Det har vel lite for seg å prøve med olje på fineren da det er begrenset hva den trenger

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå oljet et strøk og så lakket.  Rett ved siden av på samme planken har jeg bare lakket.  Og hverken jeg eller fruen klarte å se forskjell.  Så den riktige som vi skal bruke platen blir lakket, lakket og atter lakket.

1 strøk med 1/2 tynne / 1/2 lakk osv, osv...

 

 

Hilsen Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...