Jump to content

avstander sjøveien


skibsplast ohoi

Recommended Posts

Hei

Jeg kunne tenke meg en tabell som viste avstanden mellom ulike havner langs hele norskekysten.

Jeg planlegger en tur langs kysten i sommer, og en slik tabell hadde etter min mening hvert kjekk under grovplanleggingen. Dagsetapper avstikkere osv

 

Er det noen har som har dette, eller som kan være med å bidra med opplysninger?

 

 

Det er mulig at noe tilsvarende finnes allerede på dette forumet, uten at jeg her greid å finne den. I så fall ber jeg om unskyldning for mine manglende kunnskaper, samt en link til hvor jeg finner den :rolleyes:

 

Søkte litt på nettet, og fant denne, med utgangspungt bodø havn

 

Destinasjon N mil

Hammerfest 318

Tromsø 196

Svolvær (Lofoten) 60

Ålesund 387

Stavanger 612

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kunne tenke meg en tabell som viste avstanden mellom ulike havner langs hele norskekysten.

Jeg planlegger en tur langs kysten i sommer, og en slik tabell hadde etter min mening hvert kjekk under grovplanleggingen. Dagsetapper avstikkere osv

Jeg kjenner ikke til tabeller for avstander utover det som står i Båteierboka og Distansetabell Norskekysten.

 

Det er imidlertid veldig raskt og lærerikt å utarbeide avstandsliste selv dersom du har kartdatabasen din tilgjengelig på PC.

 

Jeg vet ikke hvilke kartsystem du skal bruke på din seilas til sommeren. Jeg ser at Maptechs kart ikke går lenger nord enn til Ålesund - ellers kunne du benyttet Offshore Navigator på PC til hurtigplanlegging.

 

Dersom du bruker C-map og har plotter som håndterer max-kartene har du en brikke som dekker området Trondheim til Kirkenes. Ved å bruke PcPlanner og denne brikken planlegger du i løpet av en times tid alle aktuelle avstander du kan tenkes å seile i løpet av sommeren.

 

Jeg er svært glad i PcPlanner og den gjør alt du normalt trenger for både grov og finplanlegging. Programmet gjør at du kan lage et stort antall ruter som du senere kan overføre til kartplotteren i båten med minnebrikker.

 

Nå er det mulig at du skal seile etter papirkart og ikke disponeer elektroniske kartsystemer. I så fall vil jeg anta at medlemmer her på BP i ditt lokalmiljø er behjelpelig med planleggingsarbeidet.

 

Planlegging av seilas er for mange en vesentlig del av båtgleden.

Link to post
Share on other sites

Om du laster ned dette programmet, får du avstander for havner over hele verden.

Programmet er basert på handelsflåten, jeg har brukt dette en stund i forbindelse med delivery oppdrag og synes det fungerer utmerket.

Legger du inn fart-så får du også estimert ankomsttid.

 

www.netpas.net

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...