sigmundh Startet 26.Mars.2006 Del på Facebook Startet 26.Mars.2006 Jeg er ny her på forumet. Ser at mange deler erfaringer fra sine prosjekter her på forumet. Tenkte jeg kunne dele mitt vinterprosjekt med forumets medlemmer. Jeg har en Nordan Family 27 fra 1988. I den har det de siste 12 årene sittet en Bedford 466 cub. inch på 146 hk. En klumpe av en seksylindret motor som ikke ikke holdt tett siden jeg satte den inn. Det har lekket både her og der. I år bestemte jeg meg for å gjøre noe med det. Nå er den gamle Bedforden byttet ut med en Yanmar på 120 hester. Jeg hadde egentlig tenkt å ta jobben selv. Men da jeg ble klar over at jeg måtte til med helt ny bedding og muligens støpe inn akslingen på nytt, valgte jeg å sette bort jobben. Mest fordi jeg manglet et sted og stå, men også fordi det er tidkrevende. Nå sitter den nye maskinen i, og båten har gjennomgått en nærmest totalt teknisk oppgradering. Nå venter vi i spenning på å sette skuta på vannet og få prøvd den nye maskinen. Her kommer et par før og etter bilder. Før: Etter: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Dette var imponerende. Og du kan glede deg til en tett motor som går time etter time. Er det tillatt å spørre hva hele ombyggingen inkludert deler og alt annet kom på i kostnad? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Sitter ikke med regningen i hånda ennå, men er garantert at prisen med jobb og deler ikke vil overstige 190 000. Det vil si motor med propellanlegg. I tillegg har det blitt baugpropell også. Og selvfølglelig en del andre deler. Blant annet har jeg byttet det elektriske anlegget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Dette var imponerende. har samme båt - men en annen ford- kloss. på bildene så jo motorrommet ganske romslig ut..... virkelig bra! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Sitter ikke med regningen i hånda ennå, men er garantert at prisen med jobb og deler ikke vil overstige 190 000. Det vil si motor med propellanlegg. I tillegg har det blitt baugpropell også. Og selvfølglelig en del andre deler. Blant annet har jeg byttet det elektriske anlegget. Jeg antar at investeringsstørrelsen gjenspeiler at du er glad i båten og ikke ønsker å bytte i annen båt i nærmeste fremtid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 (redigert) Ja, det har blitt romslig i motor-rommet. Investeringen gjenspeiler at jeg har et fem-års perspektiv på eierskap av båten. Jeg får ikke tilbake denne investeringen hvis jeg avhengder den nå. Men båten var heller ikke særlig salgbar med den motoren som satt i. Redigert 26.Mars.2006 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Speedy Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Ser du har samme båt som meg.... Med skifte av motor - hvilken hastighet vil du få med båten nå? Reduksjon av hk = redusert hastighet??? Ny motor - lettere vekt = hastighetsøkning??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Investeringen gjenspeiler at jeg har et fem-års perspektiv på eierskap av båten. Akkurat samme som jeg kom frem til det ble byttet motor i Slagskibet. Dvs. egenetlig bør en vel se på et 10 års perspektiv med "break even" på 5 år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Ser du har samme båt som meg.... Med skifte av motor - hvilken hastighet vil du få med båten nå? Reduksjon av hk = redusert hastighet??? Ny motor - lettere vekt = hastighetsøkning??? HeiFin båt du har. Vi har hatt vår siden 1994 og er storfornøyd. Til det med fart. Det er spennende det da. Jeg vet jo ikke, men de som har skiftet motoren satte en 96 hk yanmar i samme skoget med et KMW-overbygg. Den gikk 14 knop på full fart. Jeg håper da at jeg marsjer det samme med min. Den gamle orket på sitt beste rundt det samme på full fart. Jeg har en kamerat med en VP 124 HK i samme type båt. Den har toppet på 17. Jeg tror vekt er avgjørende her. Den gamle med gir veide trolig et sted mellom 6 og 700 kilo. Den nye veier tørr 260. Hva slags maskin og fart er det i din, Speedy? Redigert 27.Mars.2006 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Akkurat samme som jeg kom frem til det ble byttet motor i Slagskibet. Dvs. egenetlig bør en vel se på et 10 års perspektiv med "break even" på 5 år.Hadde jeg hatt salgplaner hadde jeg aldri gjort denne oppgraderingen. Jeg er enig med deg thor i at det nok er mest fornuftig å se på det i et 10 års perspektiv. Men vi følte oss ikke trygge på den gamle maskinen lenger og det ødela mye av båtgleden. Sikkerhet er viktig. Nå er alt det tekniske nytt og det gir trygghet selv om nye ting også kan gå i stykker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Håper du blir like fornøyd som jeg har blitt ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jorhei Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Det ble jo mye bedre. Får håpe du blir fornøyd med den nye motoren. Jeg fikk hvertfall "ny" båt etter motobytte Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 interessant å se på hvilket tidsperspektiv dere har på de forskjellige invisteringene. Er det slik at hvis man kjøper en populær båttype så har man verdiøkning hvis man holder båten i samme stand, men vil ikke få igjen inveseringene hvis man skifter motor eller elektronikk? Jeg ser bort fra bruksperspektivet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Jeg hører bare fra fagpersoner at du kan kun regne med å få tilbake en mindre del av det du investerer i motor. Jeg synes egentlig det er merkelig. Om jeg hadde vært på båtjakt i dag, med de erfaringer jeg har fra et par mindre heldige investeringer, ville jeg lagt vesentlig vekt på, og gjerne betalt litt ekstra for en nyere maskin. Redigert 27.Mars.2006 av sigmundh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ficher Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hei. Her øker du båtgleden , og båtens verdi. Jeg byttet motor i min Viksund 25 combi, ( alt ca 100 000 kr) .....solget båten året etter og gikk i pluss med 20 000 kr. Så jeg må si det er et STORT pluss og selge båt med ny motor. ( men, hvorfor tenke salg nå ? ) Du får sikker et problem fritt båtliv fremover, og bare det er verdt pengene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Høvdingen Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hei. Her øker du båtgleden , og båtens verdi. Jeg byttet motor i min Viksund 25 combi, ( alt ca 100 000 kr) .....solget båten året etter og gikk i pluss med 20 000 kr. Så jeg må si det er et STORT pluss og selge båt med ny motor. ( men, hvorfor tenke salg nå ? ) Du får sikker et problem fritt båtliv fremover, og bare det er verdt pengene Er enig med båtgleden osv , men kjøpte du båten- satte i ny motor og solgte etter et år med 20 i fortjeneste? Hva ville du ha tjent om du ikke hadde satt i ny motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ficher Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hei. Vanskelig og si, kjøpte båten for markedspris .Dvs en 1977 eller 79 mod. ( husker ikke) for 75 000 kr med en eldre Volvo Penta saltvannkjølt..... satt i ny motor ++ for ca 100 000 kr, solgte båten for 195 000 kr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Speedy Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hva slags maskin og fart er det i din, Speedy? Hei. Jeg har en båtmodell fra 1987 (-86) med motor av samme årgang. Jeg har en Ford Kings 2725E uten turbo. Ergo har jeg da kun 127 hk som gir meg en marsjfart på ca 12 knop. Har testet maks og kommer da i ca 15 knop. Bør vel være fornøyd med det. Hører om de som har hatt 180 hk i denne båttypen.... de får bedre drivstofføkonomi med ferielastet båt, men ulempen med stor motor er at båten begynner å "rir på kjølen" over 16 knop. Skroget er jo heller ikke utformet for å gi den utrolig store fartsopplevelsen Har selv hatt båten siden oktober i fjor og således ikke fått prøvd den ut skikkelig enda. Men det er jo dette med magefølelse... alt stemmer i forhold til forventninger - lite å fikse..... her er det bare å vente på litt bedre vær så er vi i gang. Båten ligger på sjøen og er faktisk klargjort for årets båtsesong Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hei Det stemmer at den rir på kjølen. Jeg vurderte lenge å sette i en større maskin, men kom til at det var liten vits. Marsjer den rundt 14 er jeg fornøyd. Oftest kjører vi mye saktere. Er på sjøen for å kose oss. Dessuten holder vi til på innsjøer for det meste. Lysten på å velte kanotister og andre med store hekkbølger i trange farvann har jeg ikke. Gleder meg til ny sesong, men kommer nok til å savne lyden fra rekkesekseren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Slagskibet Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Jeg hører bare fra fagpersoner at du kan kun regne med å få tilbake en mindre del av det du investerer i motor. Jeg synes egentlig det er merkelig. Om jeg hadde vært på båtjakt i dag, med de erfaringer jeg har fra et par mindre heldige investeringer, ville jeg lagt vesentlig vekt på, og gjerne betalt litt ekstra for en nyere maskin. Tiltredes. Men verdien øker ikke med samme beløp som du har investert på kort sikt. Men den nye motoren burde gjøre båten mere attraktiv og lettsolgt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Kan noen beskrive hvordan en båt som "rir på kjølen" oppfører seg? Har hørt utrykket men hvordan oppfører en halvplaner seg når den får så stor fart at den "rir på kjølen"? Redigert 27.Mars.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Hei Disse skrogene har nærmest en stor "kano" til kjøl. Når skroget kommer tilstrekkelig høyt i sjøen begynner båten å balansere på kjølen slik at den styrer fra side til side. Ikke enkelt å forklare, men et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Forstod forklaringen din jeg!! Det vil jo hjelpe med trimflaps, og ev. side steps(stållister) i bakkant på sidene da? Redigert 27.Mars.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sigmundh Svart 27.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 På min er det montert forholdsvis store trimflaps, uten de når du aldri opp i den farten som vi her snakker om. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Ergo har jeg da kun 127 hk som gir meg en marsjfart på ca 12 knop. Har testet maks og kommer da i ca 15 knop. Bør vel være fornøyd med det. Fornøyd? Ja - det er jo ingen fartsbåt i utgangspunktet. I min Nordan Family er det en 150 HK Ford 2704 ET. Den er jo også ganske tung. Oppnår nok ikke mer enn omlag 16 knop - mulig litt mer med helt lett båt. Utfra det som er beskrevet over så høres det ut som er mye å hente på lettere motor - på den annen side synes jeg det er desidert best med full vanntank som legger den litt godt i sjøen, så hvor mye bedre sjø/farts egenskapene blir med lettere båt er jo interessant. Håper vi får en oppdatering når dette er prøvet. Har ikke opplevet at den rir på sjølen i den farten min båt gir, mulig en må ha enda større fart. Synes den oppfører seg ganske OK. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.