seilbåt Startet 26.Mars.2006 Del på Facebook Startet 26.Mars.2006 Da er den nye Bavaria 30 cruiser'en fortøyd ved bryggen min, det er gøy når det er nytt. Nå kan ikke våren komme fort nokkkk...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
seilbåt Svart 26.Mars.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 NB. Bilde er fra brosjyre, har ikke tatt egene bilder enda..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 gratulerer med flott båt!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baywatch Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Grattis med flott båt! Cand. noe, som også har seilbåtplaner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Grattis, her har du fått en flott båt. Vi skal hente vår Bav i pinsen, kun hvis isen er gått. Hentet du den i Danmark, eller fikk du den levert til Norge Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Gratulerer, og jeg støtter opp om alle vårønsker (ettersom min egen nye båt er kommet til landet og snart lager hull i vannet). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Gratulerer med flott båt! PS Våren kommer snart - her snør det Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
CB. Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Gratulerer med ny flott båt. Hvor snør det nå ??? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post Share on other sites More sharing options...
Caluna Svart 26.Mars.2006 Del på Facebook Svart 26.Mars.2006 Det snør i hverfall her - rett vest for Oslo Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Er det lov å spørre hvor mye du måtte gi for å få båten levert og seilingsklar her i Norge? Hører at noen sier at man må legge på ca. 50%... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Er det lov å spørre hvor mye du måtte gi for å få båten levert og seilingsklar her i Norge? Hører at noen sier at man må legge på ca. 50%...Det avhenger av både båttype og hva man definerer som seilingsklar. Det var en artikkel om dette temaet i forrige utgave av det svenske bladet Segling. Det kan også være viktig å få med seg hva som er prispåslaget for å komme seg fra prisliste til seilingsklar båt fra verftet, og prispåslag for seilingsklar båt fra forhandler i Norge. I mitt tilfelle kostet klargjøring, rigging og stoffing like omtrent like mye hos forhandler som på verftet, og den største forskjellen var differansen mellom trailertransport og hva henting ville kostet i flybilletter og hotell. Fordi norske båtverksteder ikke har for mye å gjøre om vinteren var det også mulig å få litt rabatt, og dermed havnet vel merkostnaden på 10-12 tusen. En liten fordel med å få båten levert i Norge er at det er enklere å få gjort en del små tilpasninger. Når det er sagt så kostet det langt mer å heve standarden fra en grunnpakke til den standarden jeg ønsket meg. Båtprodusenter som arbeider etter samlebåndprinsippet tar ekstra godt betalt for verftsmontert utstyr. Det verste eksempelet er varmeapparat som verftet raskt monterer før de monterer innredningen, men hvor prisen tar høyde for at jeg må rive ut "halve innredningen" for å gjøre jobben selv. Det er ikke noe problem å bruke mye penger på utstyr til båten. (Om noen lurer så er det ikke Bavaria jeg har kjøpt, og jeg har dermed ikke noe forhold til forskjellen mellom annonsert pris og faktisk pris for det båtmerket.) Redigert 27.Mars.2006 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hos Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Da er den nye Bavaria 30 cruiser'en fortøyd ved bryggen min, det er gøy når det er nytt. Nå kan ikke våren komme fort nokkkk...... Gratulerer med ny flott båt Jeg skjønner godt at det er morsomt med noe som er helt nytt! Ellers må jeg si at Norge for tiden er et kaldt land. Vi kom fra vel 25 grader og strålende sol syd på Gran Canaria til minus 7 på Gardermoen lørdag kveld - og nå snør det i tillegg Sitér dette innlegget Hilsen hos Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Når det er sagt så kostet det langt mer å heve standarden fra en grunnpakke til den standarden jeg ønsket meg. Båtprodusenter som arbeider etter samlebåndprinsippet tar ekstra godt betalt for verftsmontert utstyr. Min erfaring er at man gjerne må ha et påslag på 15 - 25 % av båtens ordinære listepris som grunnmodell for å få den standard man ønsker. Passer dette med erfaringen til Sjøtummel og andre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Karavoli Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Gratulerer med ny båt! Sommeren er like om hjørnet!!! (optimist) Redigert 27.Mars.2006 av måsinj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Min erfaring er at man gjerne må ha et påslag på 15 - 25 % av båtens ordinære listepris som grunnmodell for å få den standard man ønsker.Jeg tror folk har ganske forskjellige ønsker. Varmeapparat er nok noe de fleste norske kjøpere vil ha, men hvem som eventuelt ønsker forskjellig ekstrautstyr teakdekk, elektriske fallvinsjer, ankervinsj, autopilot og annet som kan dra opp prisen er nok individuelt. For min egen del regner jeg med at nye seil og evt ekstra vinsjer er noe som kan dra opp prisen nesten 10 prosent, men dette er utstyr som jeg ikke bestiller før jeg har prøvd båten ordentlig. På den annen side bruker jeg ikke penger på teakdekk. Likevel tror jeg 15 - 25 prosent høres ut som et fornuftig anslag, selv om jeg kjenner flere eksempler på at noen krysser av opsjoner og ekstrautstyr for 40 - 50 prosent. Dem om det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
UnnaMed Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Gratulerer med ny Bavaria! Da vi kjøpte vår Bavaria 39 Cr i fjor, måtte vi legge til ca 65 båtkroner for å få båt med rigg i vannet i Danmark. Ca 85 båtkr gikk til varmer, kalesje, ankervinsj og mindre ting slik at Lunde båt fikk 15% i tillegg til prisen som sto i reklamen. Så kommer en mengde andre utgifter - jolle med motor, priming/stoffing, kartplotter med kart, større båtplass, utstyr til vinteropplag, etc. - jeg trodde vi hadde vært forsiktige, men det ble nok 25% tillegg til listepris. hilsen Håkon Redigert 27.Mars.2006 av UnnaMed (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hebbe Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Gratulerer en masse... Var å kikket på en slik en på messa i helga, fin båt....... ;-)) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Helt enig med Unnamed. Vår Bav 42 Cruiser blir ca 25-30% høyere i pris enn annonsert. Husk Autopilot, Winch, varmer, bauprop, cockbittelt kartplotter drar fort penger. Valget er om man skal ettermontere eller få det levert fra lev. Vi valgte det siste. Uansett, det er penger å spare, hvis man kjøper MÅ HA utstyr, og dropper NICE TO HAVE. Men når kona er enig, da tråkker vi litt ekstra til. Redigert 27.Mars.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Raggi_Thor Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 En morsom vinkling i det svenske bladet var at det er bedre å betale to millioner for en svensk båt enn en million eller mindre for en fransk eller tysk båt fordi da var for det første mer utstyr inkludert og for det andre så ble prisen for ekstrautstyr PROSENTVIS lavere :-) :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
wave Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Siste nummer av Segling har retttet opp en del feil i sin tabell (som ikke Seilas har fått med seg). Forskjell i pris på tilleggsutstyret/tjenester til de ulike modellene er ikke bare prosentvis lavere på HR og Najad i forhold til konkurrentene, men betydelig lavere i kroner og øre. Hvilket ikke er uventet. For det bladet definerer som en ferieklar Najad 332 må man ut med 27.179 sv.kr i tillegg utover basispris. For HR 342 kr. 85.350. Til sammenlikning vel 261.000 for Finngulf 33, over 200.000 for Maxi 1050, 179.000 for Impression 344 og 169.000 for Bavaria 33. For fullutrustede modeller blir forskjellene til dels vesentlig større. Tabellen viser hvor viktig det er å studere pris- og utstyrslistene nøye når man vurderer modellene opp mot hverandre. Uansett utstyrsnivå så går det et markert skille i sluttpris mellom skandinaviskbygde båter og modeller fra storprodusentene i Tyskland og Frankrike. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 ... varmer, kalesje, ankervinsj og mindre ting ... jolle med motor, priming/stoffing, kartplotter med kart, større båtplass, utstyr til vinteropplag, etc. ... Autopilot, Winch, varmer, bauprop, cockbittelt kartplotter ...Som sagt, det prioriteres forskjellig rundt omkring. Jeg har ikke kjøpt baugpropell eller plotter, men bruker nok et tilsvarende beløp i seil. Jeg er ikke helt enig med utstyrslistene i testen til Segling, men det er viktig å ikke henge seg for mye opp i forhandlerens "minstepris" og sette opp eget utstyrsbudsjett. Finn ut hva "din båt" koster fra de forskjellige produsentene. Det er den sammenligningen som er interessant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Som sagt, det prioriteres forskjellig rundt omkring. Jeg har ikke kjøpt baugpropell eller plotter, men bruker nok et tilsvarende beløp i seil. Det kan jo tenkes det sjøtummel at det finnes andre som har gjordt det. Jeg har bestilt High-Tech seil, men man trenger ikke nevne opp alt. Men dette er eks på HVA som kan trekke opp prisen. Men at du har kjøpt kostbare seil er kjempefint, men Bav kjøper så store prod at High-tech seilene ikke blir den største utgiften. Faktiske undersøkte jeg med seilmakere i Norge og Sverige, men de trakk på skuldrene da de hørte prisen fra Lunde Båt Ship o`hoi Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtummel Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Det kan jo tenkes det sjøtummel at det finnes andre som har gjordt det.Jeg tviler ikke, og poenget var ikke hvem på båtplassen som har kjøpt hva - bare at folk prioriterer forskjellig. Diskusjoner om valg av seil kan kanskje avgjøres med regatta og ikke argumenter om pris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hymer Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Siste nummer av Segling har retttet opp en del feil i sin tabell ( Det var vel ikke mere å vente, artikkelforfatteren er den samme som har skrevet de berømte (beryktede?) bøkene 300- og "500 segelbåtar i test", Curt Gelin. Det positive med det hele er dog at rettelsen er lagt ut på internett, og kan leses her Redigert 27.Mars.2006 av hymer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nefertiti Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Takk for den linken, jeg grublet litt på tabellen i i bladet. Dvs.skjønte ikke barnetv av hvordan semesterklar ble mindre enn sjøklar på noen av båtene... Men siden det er "finn fem feil" artikkelforfatteren som står bak burde jeg jo tenkt meg litt om... (Står vitterlig Yanmar i de fleste Omega 34en jeg har sett...) Men grattis med ny båt! Håper vi ser noen av alle de nye Bavariaene som er solgt også i regattaer rundt om i landet. Jeg er iallefall nysgjerrig på hvor godt Cruiserne faktisk seiler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.