Jump to content

Ny Båt, Bavaria 30


seilbåt

Recommended Posts

Er det lov å spørre hvor mye du måtte gi for å få båten levert og seilingsklar her i Norge? Hører at noen sier at man må legge på ca. 50%...

Det avhenger av både båttype og hva man definerer som seilingsklar. Det var en artikkel om dette temaet i forrige utgave av det svenske bladet Segling. Det kan også være viktig å få med seg hva som er prispåslaget for å komme seg fra prisliste til seilingsklar båt fra verftet, og prispåslag for seilingsklar båt fra forhandler i Norge.

 

I mitt tilfelle kostet klargjøring, rigging og stoffing like omtrent like mye hos forhandler som på verftet, og den største forskjellen var differansen mellom trailertransport og hva henting ville kostet i flybilletter og hotell. Fordi norske båtverksteder ikke har for mye å gjøre om vinteren var det også mulig å få litt rabatt, og dermed havnet vel merkostnaden på 10-12 tusen. En liten fordel med å få båten levert i Norge er at det er enklere å få gjort en del små tilpasninger.

 

Når det er sagt så kostet det langt mer å heve standarden fra en grunnpakke til den standarden jeg ønsket meg. Båtprodusenter som arbeider etter samlebåndprinsippet tar ekstra godt betalt for verftsmontert utstyr. Det verste eksempelet er varmeapparat som verftet raskt monterer før de monterer innredningen, men hvor prisen tar høyde for at jeg må rive ut "halve innredningen" for å gjøre jobben selv.

 

Det er ikke noe problem å bruke mye penger på utstyr til båten. :lol:

 

(Om noen lurer så er det ikke Bavaria jeg har kjøpt, og jeg har dermed ikke noe forhold til forskjellen mellom annonsert pris og faktisk pris for det båtmerket.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Da er den nye Bavaria 30 cruiser'en fortøyd ved bryggen min, det er gøy når det er nytt.

Nå kan ikke våren komme fort nokkkk...... :cheers::cheers:

Gratulerer med ny flott båt :flag:

Jeg skjønner godt at det er morsomt med noe som er helt nytt!

 

Ellers må jeg si at Norge for tiden er et kaldt land. Vi kom fra vel 25 grader og strålende

sol syd på Gran Canaria til minus 7 på Gardermoen lørdag kveld - og nå snør det i tillegg :nonod:

Hilsen hos

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt så kostet det langt mer å heve standarden fra en grunnpakke til den standarden jeg ønsket meg. Båtprodusenter som arbeider etter samlebåndprinsippet tar ekstra godt betalt for verftsmontert utstyr.

Min erfaring er at man gjerne må ha et påslag på 15 - 25 % av båtens ordinære listepris som grunnmodell for å få den standard man ønsker.

 

Passer dette med erfaringen til Sjøtummel og andre ?

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at man gjerne må ha et påslag på 15 - 25 % av båtens ordinære listepris som grunnmodell for å få den standard man ønsker.

Jeg tror folk har ganske forskjellige ønsker. Varmeapparat er nok noe de fleste norske kjøpere vil ha, men hvem som eventuelt ønsker forskjellig ekstrautstyr teakdekk, elektriske fallvinsjer, ankervinsj, autopilot og annet som kan dra opp prisen er nok individuelt. For min egen del regner jeg med at nye seil og evt ekstra vinsjer er noe som kan dra opp prisen nesten 10 prosent, men dette er utstyr som jeg ikke bestiller før jeg har prøvd båten ordentlig. På den annen side bruker jeg ikke penger på teakdekk. :wink:

 

Likevel tror jeg 15 - 25 prosent høres ut som et fornuftig anslag, selv om jeg kjenner flere eksempler på at noen krysser av opsjoner og ekstrautstyr for 40 - 50 prosent. Dem om det. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny Bavaria!

:flag:

 

Da vi kjøpte vår Bavaria 39 Cr i fjor, måtte vi legge til ca 65 båtkroner for å få båt med rigg i vannet i Danmark. Ca 85 båtkr gikk til varmer, kalesje, ankervinsj og mindre ting slik at Lunde båt fikk 15% i tillegg til prisen som sto i reklamen. Så kommer en mengde andre utgifter - jolle med motor, priming/stoffing, kartplotter med kart, større båtplass, utstyr til vinteropplag, etc. - jeg trodde vi hadde vært forsiktige, men det ble nok 25% tillegg til listepris.

 

hilsen Håkon

Redigert av UnnaMed (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt enig med Unnamed.

 

Vår Bav 42 Cruiser blir ca 25-30% høyere i pris enn annonsert.

 

Husk

 

Autopilot, Winch, varmer, bauprop, cockbittelt kartplotter drar fort penger. Valget er om man

skal ettermontere eller få det levert fra lev. Vi valgte det siste. Uansett, det er penger å spare,

hvis man kjøper MÅ HA utstyr, og dropper NICE TO HAVE. Men når kona er enig, da tråkker vi litt ekstra til. :lol::lol:

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

En morsom vinkling i det svenske bladet var at det er bedre å betale to millioner for en svensk båt enn en million eller mindre for en fransk eller tysk båt fordi da var for det første mer utstyr inkludert og for det andre så ble prisen for ekstrautstyr PROSENTVIS lavere :-) :-)

Link to post
Share on other sites

Siste nummer av Segling har retttet opp en del feil i sin tabell (som ikke Seilas har fått med seg).

 

Forskjell i pris på tilleggsutstyret/tjenester til de ulike modellene er ikke bare prosentvis lavere på HR og Najad i forhold til konkurrentene, men betydelig lavere i kroner og øre. Hvilket ikke er uventet.

 

For det bladet definerer som en ferieklar Najad 332 må man ut med 27.179 sv.kr i tillegg utover basispris. For HR 342 kr. 85.350.

Til sammenlikning vel 261.000 for Finngulf 33, over 200.000 for Maxi 1050, 179.000 for Impression 344 og 169.000 for Bavaria 33.

 

For fullutrustede modeller blir forskjellene til dels vesentlig større.

 

Tabellen viser hvor viktig det er å studere pris- og utstyrslistene nøye når man vurderer modellene opp mot hverandre.

 

Uansett utstyrsnivå så går det et markert skille i sluttpris mellom skandinaviskbygde båter og modeller fra storprodusentene i Tyskland og Frankrike.

Link to post
Share on other sites

... varmer, kalesje, ankervinsj og mindre ting ... jolle med motor, priming/stoffing, kartplotter med kart, større båtplass, utstyr til vinteropplag, etc. ...

Autopilot, Winch, varmer, bauprop, cockbittelt kartplotter ...

Som sagt, det prioriteres forskjellig rundt omkring. Jeg har ikke kjøpt baugpropell eller plotter, men bruker nok et tilsvarende beløp i seil. :rolleyes:

 

Jeg er ikke helt enig med utstyrslistene i testen til Segling, men det er viktig å ikke henge seg for mye opp i forhandlerens "minstepris" og sette opp eget utstyrsbudsjett. Finn ut hva "din båt" koster fra de forskjellige produsentene. Det er den sammenligningen som er interessant.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, det prioriteres forskjellig rundt omkring. Jeg har ikke kjøpt baugpropell eller plotter, men bruker nok et tilsvarende beløp i seil. :rolleyes:

Det kan jo tenkes det sjøtummel at det finnes andre som har gjordt det. Jeg har bestilt High-Tech

seil, men man trenger ikke nevne opp alt. Men dette er eks på HVA som kan trekke opp prisen.

Men at du har kjøpt kostbare seil er kjempefint, men Bav kjøper så store prod at High-tech seilene

ikke blir den største utgiften. Faktiske undersøkte jeg med seilmakere i Norge og Sverige, men

de trakk på skuldrene da de hørte prisen fra Lunde Båt

 

Ship o`hoi :flag:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes det sjøtummel at det finnes andre som har gjordt det.

Jeg tviler ikke, og poenget var ikke hvem på båtplassen som har kjøpt hva - bare at folk prioriterer forskjellig. Diskusjoner om valg av seil kan kanskje avgjøres med regatta og ikke argumenter om pris. :wink:
Link to post
Share on other sites

Siste nummer av Segling har retttet opp en del feil i sin tabell (

 

Det var vel ikke mere å vente, artikkelforfatteren er den samme som har skrevet de berømte (beryktede?) bøkene 300- og "500 segelbåtar i test", Curt Gelin.

 

Det positive med det hele er dog at rettelsen er lagt ut på internett, og kan leses her

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den linken, jeg grublet litt på tabellen i i bladet. Dvs.skjønte ikke barnetv av hvordan semesterklar ble mindre enn sjøklar på noen av båtene...

 

Men siden det er "finn fem feil" artikkelforfatteren som står bak burde jeg jo tenkt meg litt om...

(Står vitterlig Yanmar i de fleste Omega 34en jeg har sett...)

 

Men grattis med ny båt! Håper vi ser noen av alle de nye Bavariaene som er solgt også i regattaer rundt om i landet. Jeg er iallefall nysgjerrig på hvor godt Cruiserne faktisk seiler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...