Jump to content

turtall på VP MD21B (61hk)


alum

Recommended Posts

Vi har nettop kjøpt en Polar 25 1981 modell med en Volvo Penta MD21B. Den forrige eier sier han marsjet på 3000 - 3200 omdreininger. I instruksjonsboken står det derimot at marsjturtall kan ligge på 200 under maks turtall. I og med at jeg klarer å presse den opp i 4000 blir altså marsjturtall 3800, noe jeg synest høres høyt ut. Er det andre som har meninger om dette?

Link to post
Share on other sites

200 under max er alt for høyt på MD21 etter hva jeg har forstått. Ca 1000 under max er mer korrekt hvis man ikke vil ha problemer. Grunnen er at Volvo Penta har satt denne opp til et uforsvarlig høyt max turtall, noe motoren ikke tåler over tild. Derav disse motorenes dårlige rykte.

Men med et lavere turtall så fungerer disse motorene helt OK. Ta et søk her på siden på MD21 så kan du lese mer om denne problematikken.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvis du "bare" oppnår 4000 er enten propellen for tung eller motoren yter ikke det den skal. Turtallet skal være 4500 på maks pådrag.

 

Om det er skadelig er en annen sak. Jeg mener det har vært skrevet (på Båtbørsen?) at en bra løsning er å kjøre med en propell som er så tung at maks-turtallet blir rundt 3500.

 

Hvor mye den egentlig tåler blir vel spekulasjoner. Volvo's spesifikasjon på 4300 som kontinurlig belasting vil den iallfall ikke tåle.

Dette, sammen med at motoren krever regelmessig ettertrekking av toppen de første årene, tror jeg er bakgrunnen for dens rykte...

 

Jeg har kjørt min opp til 3600, dette later den til å tåle, men oljen blir betenkelig varm hvis man kjører på dette turtallet i lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...