Jump to content

Garmin GPSMap 298C Sounder/Chartplotter


ET

Recommended Posts

Vurderer sterkt en kartplotter/fishfinder i en snekke, men vet ingenting om dette :crazy: . Har lest litt av det som er sagt tidligere her om dette temaet, men det er så mye info at jeg spør likevel:

 

Har funnet denne kombinert plotter/fishfinder som jeg tror kan gjøre nytten, Garmin GPSMap 298C Sounder/Chartplotter. Er det noen som har erfaring med slike kombinasjonsmodeller, og da spesielt en 298? Den er ganske ny på markedet, slik jeg forstår det.

 

Etpar tilleggsspørsmål som jeg håper noen kan svare på:

 

GPS er innebygget, og jeg trenger ikke flere komponenter enn denne, (håndholdt GPS)?

Hva er best, innvendig eller utvendig GPS antenne?

Hva er best, innvendig eller utvendig svinger, i en plastsnekke?

Er det noen som kan anbefale en god nettbutikk i USA?

 

ET :cheers:

Redigert av ET (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderer sterkt en kartplotter/fishfinder i en snekke, men vet ingenting om dette :crazy: . Har lest litt av det som er sagt tidligere her om dette temaet, men det er så mye info at jeg spør likevel:

 

Har funnet denne kombinert plotter/fishfinder som jeg tror kan gjøre nytten, Garmin GPSMap 298C Sounder/Chartplotter. Er det noen som har erfaring med slike kombinasjonsmodeller, og da spesielt en 298? Den er ganske ny på markedet, slik jeg forstår det.

 

Etpar tilleggsspørsmål som jeg håper noen kan svare på:

 

GPS er innebygget, og jeg trenger ikke flere komponenter enn denne, (håndholdt GPS)?

Hva er best, innvendig eller utvendig GPS antenne?

Hva er best, innvendig eller utvendig svinger, i en plastsnekke?

Er det noen som kan anbefale en god nettbutikk i USA?

 

ET :cheers:

Jeg har en Garmin 178C, kombi plotter/ekkolodd. Det er greit nok å ha det som kombinasjon, du kan velge plotter, ekkolodd eller begge på skjermen (bredden på hver kan du selv bestemme).

 

Gps mottaker er innebygget i 298C.

 

Om du har innvendig eller utvendig antanne spiller ikke allverdens rolle i en snekke, om det bare er rimelig grad av fri sikt til himmelen fra der mottakeren står. NB de nye modellene har mye større følsomhet enn de gamle...

 

Jeg har selv utvendig svinger i min plastbåt. Det er litt smak og behag, utvendig gir vel ørllite bedre signal men det er ikke stor forskjell. Det enkleste monteringsmessig er innvendig.

 

NB! Jeg ser at Garmin nå har kommet med nye kartformat, Bluechart g2

Dettee ser ut til å ha bl.a. 3D støtte. Så vidt jeg kan se kan 298C bruke dette formatet. Jeg ville ikke kjøpt en ny plotter som ikke kan bruke de nye g2 kartene (kjøpte min i fjor vår og så er den altså allerede 'foreldet' :cryin:)

Link to post
Share on other sites

Andy,

 

takker for svar, jeg tror jeg går for denne 298C. Fant den til en meget god pris over there, såpass mye rimeligere at jeg bryter mitt lille "prinsipp" om å helst støtte lokalt næringsliv.

 

Er det ikke et sted her på baatplassen med anbefalinger av gode nettsteder? Kjøper ikke hvor som helst.

 

ET

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...