Jump to content

Opplag i ishavn


Jawik

Recommended Posts

Da jeg har tenkt å ta båten - trebåt ca. 11 tonn - hjem til Vanylven og benytte egen havn til "opplag" har jeg følgende problem:

 

- Fjorden er isbelagt enkelte år med tykk is. Som oftest er isen som knivblad.

- Har tenkt å grave ut en dyp renne på ca. 2m, slik at båten kan gli inn ved høyvann.

- Båten skal støttes opp på sidene og vil bli liggende / stående på fast grunn ved lavvann.

- Rennen skal fores med plank o.l.

- Høyvann / Lavvann er ca. 1m på det høyeste i fjorden.

- Har vurdert muligheten for å heve båten ved hjelp av høyvann når dette inntreffer. Også i flere omganger inntiltil båten står tørt.

- Hele opperasjonen skal helst kunne utføres av en person alene.

- Også viktig, er at opplegget ikke skal koste oss hele skippskassen.

- Har taljer av forskjellige typer som kan anvendes.

 

Noen som har gjort noe lignende her i landet ?

Noen som ser noe betenkelig ved dette opplegg ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Har også vurdert dette, men synes det ikke hører hjemme på en "Clasikker". Slik båten er i dag kan den nok fryse inne uten noe ishud - tror jeg.

 

Den dype rennen var også ment å kunne fungere som "havn" det meste av året når arbeid foretas på båten. Mulighet for å heve den opp fra isen blir vurdert som et ekstra pluss. Dog viktig når fjorden islegges. Men det er ikke ofte det skjer i løpet av vinteren. Kommer og går hele tiden. Rolig vann ? Nei åpen fjord som kan være værhard.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...