Jump to content

Årets første "nestenmotorhavari"


SveinHa

Recommended Posts

Så var årets første nestenmotorhavari et faktum. En så dum sak som svimanet i sjøvannsinntaket blokkerte sjøvannstilførselen helt. Har et standard 1 1/2" inntak med sil. Tydeligvis hadde "manetkjøttet" satt seg skikkelig fast i silen. Tok av slangen og spylte "baklengs" og blåste med trykkluft mange ganger før svineriet endelig løsnet. Maneten satte seg i silen under forhaling mellom 2 båtplasser og det ble oppdaget umiddelbart. Regner med at dette ikke kunne skjedd i marsjfart men det var en litt utrivelig opplevelse likevel. Har alltid tenkt at dette her er omtrent som å spise gele med sugerør (tar litt tid men geleen kommer gjennom til slutt) men svimaneter er der nok mer "kjøtt" i. Ved neste slipping skal silen vekk og innvendig sjøvannsfilter monteres!!!!!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan skrive under på det at det er noe dritt.  Har opplevd det samme.  Jeg hadde filter innvendig, og de delene av maneten som kom igjennom risten ute ble stoppet i filteret.  Hadde jeg ikke hatt risten ute, er jeg ikke så sikker på hvordan det hadde gått.  Jeg antar at maneten hadde blitt dratt inn gjenom vannslangen og stoppet opp i filteret. Med den manetstørrelsen som ble fjernet hadde filteret vært tett, og halve røret inn til filteret hadde vel også vært fyllt opp.  Hvordan det hadde gått med vannpumpen (sto før filteret, Volvo) vet jeg ikke, men jeg vet at jeg ikke ville fjernet risten over vanninntaket.

 

For å sikre deg mot slike ting i fremtiden, kan jeg anbefale deg å montere ett vannintak på den andre siden av båten, og forbinde disse med en "Y" - koblig.  Da blir ikke suget på hver av inntakene større enn at manetene ikke blir sittende fast, og om så galt skulle skje, så kan du bare kjøre den  løs.  Du har jo da kjøling gjennom det andre inntaket. Muligheten for at begge inntakene tettes er mikroskopisk.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Manet i kjølevannsinntaket er et særdeles vanlig problem for oss som farter mye i sverige.

Det er ikke uvanlig at dette skjer et par ganger per sesong.

 

Løsningen er å ha arbeidshansker, en stiv børste på et langt godt håndtak og en dykkemaske.

Problemet forekommer kun når båten ligger "stille".

 

Ta av slangen på sugesiden av pumpa eller steng bunnventilen slik at vakumet opphører så, ta en tur under båten og riv løs driten.

 

Ingen hyggelig jobb men det må gjøres.

Vi har også klart å blåse den løs med pumpa til gummibåten, men det er sjelden det går.

 

Så det er blitt vanlig prosedyre å ta en titt på kjølevannet etter at dreggen er ombord og før man setter seg for å kjøre.

 

Problemet eksisterer ikke lenger for meg da jeg nå har drev, nå er det plastposer i vannet som er den store skrekken og det kan like gjerne skje i 25 knop.

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Jag har oxo haft samme problem, för ca 10 år sedan!

 

En dj....  brännmanet som sögs igenom risten och proppa igen sjövattenfiltret,

stoppade kylningen helt, men jag såg det på tempmätaren, så jag hade tur!

 

Då hade jag en MD11C,   händer det även på större motorer, eller följer

maneterna med runt då?

 

Jag tror också att det är som  jat  skriver, det hender när man ligger still

o du har en manet precis utanför risten när du starter motorn!

 

har aldrig upplevt det varken förr eller senare, o aldrig till sjöss!

 

Jag skulle aldrig fjerne risten, det er mkt annet som den hindrer från

att följa med in i kylsystemet !

 

smart ide' med dubbla intag - Pirus  !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

For å sikre deg mot slike ting i fremtiden, kan jeg anbefale deg å montere ett vannintak på den andre siden av båten, og forbinde disse med en "Y" - koblig.

Jeg har allerede 2 inntak men det ene er ikke tilkoblet da det er for lite (passet til en tidligere motor). Kommer til å oppgradere og ta det i bruk etterhvert. Takker for alle innspill og erfaringer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...