Capella Startet 27.Mars.2006 Del på Facebook Startet 27.Mars.2006 Er det noen som kjenner til om det finnes program/maler for dekksdagbok eller loggbok for PC? Capella. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 En loggbok er integrert i Maptechs Offshore Navigator hvor du kan bestemme hvilke opplysninger du vil skrive inn. Selve programmet viser forhåndsbestemte opplysninger som posisjon, fart og annet. Et flott program. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Til roaldbj: Finnes den i noen gratisversjon og da som en egen selvstendig "modul"? Siden laptopen bestandig er med på turene som kartplotter (SOBvMAX)og ellers brukes til alle andre gjøremål, som bl.a. epost, Internettsurfing, visning av DVD-filmer og annet forefallende kontorarbeid i Office/Outlook,- så ser jeg behovet for et ferdig mal/program som kan brukes som båtens logg. Hvis det ikke finnes noe ferdig, så kanskje noen er kompetent til å lage noe i excel eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 MaxSea har integrert loggbok. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Compromise Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Hvis du vil benytte Excel så kan du kanskje bruke denne som et utgangspunkt (velg å lagre). Redigert 27.Mars.2006 av Skipet 3 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
Seastar Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 (redigert) Hei Skipet 3! Akkurat midt i blinken, til mitt formål! Kan brukes selvstendig, og i tillegg utvides/tilpasses! TUSEN TAKK, Skipet 3 Ship'O'Hoi! NB! Har allerede begynt å "føre etter" for å komme meg ajour før "hardkjøret" begynner. Redigert 27.Mars.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 27.Mars.2006 Del på Facebook Svart 27.Mars.2006 Bare hyggelig at fler enn jeg bruker den! Den duger i hvertfall til å føre opp motortimer ol. Men når når man skal legge inn mye beskrivelse så er det best med en vanlig loggbok, det synes i alle fall jeg. Si i fra om dere synes at noe bør forandres eller rettes på. Sitér dette innlegget /per Link to post
pontus Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Si i fra om dere synes at noe bør forandres eller rettes på Ser fin ut den der excelfila, kan ta den med på PDAen også. Mulig det er meg (som er kløne på Excel) eller min versjon av Excel som ikke funker helt. Men jeg må legge inn full dato og klokkeslett i feltene "fra kl" og "til kl". Hvis jeg legger inn f.eks: 12:00 så kommer 00:00 opp i feltet. Sitér dette innlegget Link to post
Pee49 Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Jeg har også lasta ned exelfila. den ser veldig grei ut. Takk skal du ha Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Skipper Worse Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Tok en titt på den, jeg også, selv om det er imot min religiøse overbevisning å benytte Microsnot-produkter når det finnes gode alternativer (Quatto Pro). Opplegget er jo meget bra, det!! Den eneste måten å gjøre det enklere på, måte være å bygge en relasjonell database i f. eks. FileMaker, med forskjellige input-skjemaer for forskjelige typer data. Og forskjellige rapportdefinisjoner alt etter hva man vil vise -- en dags tur, en periode, drivstoff- eller smøreoljeregnskap etc. Hmm. Mulig at jeg skal en tur i tankeboksen ang. dette. Plutselig kom det over meg et anfall av arbeids-og innovasjonslyst. Får vel sette meg til og ventepå at det går over. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Compromise Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 (redigert) Ser fin ut den der excelfila, kan ta den med på PDAen også. Mulig det er meg (som er kløne på Excel) eller min versjon av Excel som ikke funker helt. Men jeg må legge inn full dato og klokkeslett i feltene "fra kl" og "til kl". Hvis jeg legger inn f.eks: 12:00 så kommer 00:00 opp i feltet. Hei! Disse cellen er fomatert som klokkeslett i formatet HH:MM. Det kan være at din versjon av Excel ikke "ser" formatet slik. Merk en celle og velg "Formater celler" da ser du hvordan cellene er formatert. Jeg ser at det er noen av arkene som har feil formatering i "Timer" kolonnen. Jeg holder på å rette dette nå, og jeg legger ut oppdatert versjon når jeg er klar. Rettet versjon Redigert 28.Mars.2006 av Skipet 3 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
roaldbj Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Bare hyggelig at fler enn jeg bruker den! Den duger i hvertfall til å føre opp motortimer ol. Men når når man skal legge inn mye beskrivelse så er det best med en vanlig loggbok, det synes i alle fall jeg. Si i fra om dere synes at noe bør forandres eller rettes på. Jeg synes det er et bra initiativ du og/eller båtforeningen har tatt. Flott at småbåteiere stimuleres til å systematisere båterfaringene sine. Jeg tror dette bidrar til å gi rikere båtglede. I den utstrekning jeg skal komme med en kommentar er den preget av erfaringer med Offshore Navigator: Jeg vet ikke hvor mange som har aktivisert loggen i dette programmet, men det er utrolig interessant å se hvorledes posisjoner, fart og andre opplysninger logges automatisk. Dette vil dere sannsynligvis ikke få til med det konsept dere har valgt. I USA er det mulig å legge inn havnebilder i programmet. Det ville være interessant om du/dere kunne integrere digitale bilder i loggen: Mange tar digitale bilder under veis og det ville være greit å kunne integrere disse i programmet dere har laget. Dette vil sannsynsligvis kreve noe/mye ekstra arbeid og ta mye større plass, men programmet kan da deles av flere som ønsker å prege turen med visuelle inntrykk. Jeg har noen ganger forsøkt å strukturere fotografering for å få med liv i havner, værforhold, ankringsforhold, andre båttyper, tekniske løsninger i andre båter o.a., men savner et system for å integrere disse bildene i en loggbok. Forøvrig var det en helt grei tradisjonell løsning dere har valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 (redigert) Det å lagre bilder osv i loggboken hadde jo vært flott, men da blir nok løsningen en database slik Worse nevner. Jeg har dessverre ikke holdt noe særlig på med relasjonsdatabaser (kun Lotus Notes baser). Vi får håpe Worse ikke klarer å stagge arbeidslysten sin, og kan komme med en løsning til oss :) Redigert 28.Mars.2006 av Skipet 3 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
pontus Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Disse cellen er fomatert som klokkeslett i formatet HH:MM. Det kan være at din versjon av Excel ikke "ser" formatet slik. Merk en celle og velg "Formater celler" da ser du hvordan cellene er formatert. Stemmer at det var HH:MM. Det var bare jeg som kløna det til ved å skrive 1200 i stedet for 12:00... Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Hei Skipet 3! Den nye versjonen,- hvor ble det av : Utbedringer-valget? Ellers så bruker jeg båten hele året, så det er noen måneder som mangler for oss vestlendinger med "lukket båt", men regner med at det er en del jobb å føye til. Så jeg kan jo bare samle alt fra oktober og ut året i det samme arket, likeså fra nyåret og fremover i den første for april. NB! Med tid og stunder så må jeg sette meg inn i dette, for meg helt blanke felt,- altså mulighetene i programmet Excel, men alt kan vel læres selv for en 54 åring,- eller? Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Hei Skipet 3! Den nye versjonen,- hvor ble det av : Utbedringer-valget? Ellers så bruker jeg båten hele året, så det er noen måneder som mangler for oss vestlendinger med "lukket båt", men regner med at det er en del jobb å føye til. Så jeg kan jo bare samle alt fra oktober og ut året i det samme arket, likeså fra nyåret og fremover i den første for april. NB! Med tid og stunder så må jeg sette meg inn i dette, for meg helt blanke felt,- altså mulighetene i programmet Excel, men alt kan vel læres selv for en 54 åring,- eller? Oppdatert boka slik at vestlendinger også kan bruke den (hele året) Sitér dette innlegget /per Link to post
Astor Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Bilder hadde vært topp. Men den nye versjonen var også god. Tror jeg skal prøve denne i påsken. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sofaseileren Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 (redigert) ......... imot min religiøse overbevisning å benytte Microsnot-produkter når det finnes gode alternativer ........... relasjonell database i f. eks. FileMaker, med forskjellige input-skjemaer for forskjelige typer data. ........... Høres ut som en glimrende ide, men..... En ting er å unngå Microsoft, en annen ting er at ellers sympatiske og brukervennlige Filemaker ikke er tilgjengelig for de fleste her, i tillegg til at de har en ganske arrogant oppgraderingspolitikk. ( Jeg har hoppet over en oppgradering, og må dermed betale fullpris for ny versjon... ) Drømmen hadde jo vært om noen her tok utfordringen og lagde noe slikt i en gratis åpen-kildekode database. Finnes det noen båtfolk med programeringserfaring som holder på å gå på veggen av å vente på våren? Redigert 28.Mars.2006 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Oppdatert boka slik at vestlendinger også kan bruke den (hele året) Dette var kjapt utført! Flere har fortalt meg at du kan stole på folk som bor i Enebakk. Spennende å se innslag fra havna Flateby Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 (redigert) Har også laget meg en Excel-logg som inneholder dato, avkrysning for vær (sol, overskyet, regn osv), vindstyrke og vindretning, temperatur, antall passaserer, timer, havn osv. Regnearket summer opp slik at en kan lese av antall dager med sol, med ulike vindretninger, gjennomsnitts vindstyrke, gjennomsnittslengde på hver tur, totalt antall dager, timer osv. Det kan jo tilpasses og utvikles slik en ønsker. Noen som er interessert så send meg en IM Redigert 28.Mars.2006 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 (redigert) Takk igjen, Skipet 3, for oppdateringen! Baatplassens medlemmer fornekter seg ikke,- er glad for denne responsen/hjelpa! Jeg har nå ajourført det jeg husker av hendelser og turer, bunkring o.l. frem til dags dato......., veldig kjekk oversikt på driftstimer, overnattinger og antall liter bunkret diesel o.l. - og med summering automatisk etterhvert i måneden og totalen fortløpende utover året. Mere skulle det ikke til for at kvelden ble litt ekstra trivelig Redigert 28.Mars.2006 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Medusa Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Tok en titt på den, jeg også, selv om det er imot min religiøse overbevisning å benytte Microsnot-produkter når det finnes gode alternativer (Quatto Pro). Så så, ingen grunn til å leke "jeg hater Microsoft fordi jeg kjenner noen IT-folk som gjør det" leken. Microsoft lager flotte programmer med meget gode grensesnitt. Men så lenge det er din "religiøse" overbevisning som du skjuler deg bak, kan vi selvsagt ikke diskutere dette her. Det blir litt skjegg/turban/politikk/fotball/troll osv. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Filemaker ikke er tilgjengelig for de fleste her, i tillegg til at de har en ganske arrogant oppgraderingspolitikk. Jeg bruker fortsatt FileMaker Pro 3.0 fra 1997 når behovet for å katalogisere, strukturere og analysere tar helt overhånd. Har i grunnen ikke sett poenget med å oppgradere. Men til det daglige går det i rykende ferske WordPerfect Office X3 ... bl. a. Quattro Pro til regneark og den slags + full Acrobat integrasjon. Er man troende, så er man troende! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Frøken Fryd Svart 28.Mars.2006 Del på Facebook Svart 28.Mars.2006 Ingen programmer slår notepad i brukergrensesnitt, her kan du både klippe og lime! Det er åpnet opp før musetasten er sluppet og krever ikke så mye som en promille av cpuen, sa jeg at størrelsen på filen gjerne ble 1kb? På min pc er notepad det mest brukte programmer når en skal rable ned ett notat. En snarvei på quicklunch menyen til notepad og du har penn og papir klart hele tiden... Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 29.Mars.2006 Del på Facebook Svart 29.Mars.2006 Microsoft lager flotte programmer med meget gode grensesnitt.Det er riktig - bare prøv å bruke Anus Notes (Lotus Notes). Forferdelig. Når det er sagt, oppfører Microsoft seg som et kvinnfolk - når du har gitt de lillefingen, vil de ha hele hånden og armen med. De liker IKKE konkurranse, og lager sine program slik at man skal KUN kjøre Micro$oft-produkter. -Noe jeg ikke vil. Jeg vil velge selv. Derfor prøver jeg å redusere mitt omfang av deres produkter, slik at jeg alltid leter etter alternativer først... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.