Jump to content

Forskjell mellom salt- og ferskvannskjøling


Rogy

Recommended Posts

Jeg ser rundt på båtannonser på internett. Jeg har lagt merke til at det står oppført en kategori som heter kjøling som er underkategori av båtens motor. Her står det enten ferskvann, eller saltvann. Hva vil det egenltig si? Hvis du har en motor som du skal bruke i saltvann, men må ha ferskvann som kjøling.. Ble litt forvirret, noen som vet bedre?

Link to post
Share on other sites

Ved ferskvannskjøling har du en egen kjølekrets som i bilen. I stedenfor radiator har du en varmeveksler der du tar inn (sjø)vann gjennom en skroggjennomføring. Saltvannet er dermed ikke i direkte kontakt med motorblokka etc. Med saltvannskjøling går saltvannet direkte til motoren.

Link to post
Share on other sites

Når motoren har saltvannskjøling brukes sjøvannet som kjølemedium rundt i motoren. Dette er en billigere løsning men gir motorens kortere levetid da korrosjon forekommer i selve motorblokken. Det kan også forekomme avleiringer i systemet som kan forårsake strupning og dermed dårligere kjøling.

 

Ved ferskvannskjøling finnes det en varmeveksler (kall det gjerne en radiator) der sjøvannet kjøler ned en lukket krets med ferskvann/frostvæske som sirkulerer og kjøler motoren.

Link to post
Share on other sites

Alle vannavkjølte motorer blir avkjølt av saltvann. Forskjellen er at på saltvannskjølte motorer sirkulerer salvannet inne i motoren. Det er en uheldig løsning på sikt.

 

På fersvannskjølte motorer kjøler saltvannet fersvannet i en egen enhet( varmeveksler tilsvarer radiator på bil) og saltvannet kommer ikke i berøring med metallene i motoren.Dette er en langt bedre løsning

Link to post
Share on other sites

Hvis man har båten i Mjøsa må man ha med eget salt og hvor mye??? :lol:

 

QUOTE((-- reference to evil site removed --) @ 27.03.06 20:45)

Alle vannavkjølte motorer blir avkjølt av saltvann.

HAHAHA!

Ovennevnte må vel være dagens humoristiske :lol: ...

Om det finnes en topp 10 rangering bør den inn der spør du meg. :lol::lol::lol::lol:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...