Jump to content

Katamarantegninger


pettergutt

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har bygget en flåte i år som begynte med en idè fra ifjor sommer om at man måtte da komme seg på sjøen uten å betale mange titusner av kroner. Jeg bygde en katamaran bestående av ti tohundreliters tønner og en dekk på 20m2.

 

Nå har jeg fått litt dilla og vil lage en bedre løsning til neste år. Nemlig å støpe to katamaranskrog i glassfiber for å øke farten, og få tingene til å se litt bedre ut enn en tønneflåte.

I den anledning leter jeg etter tegninger til skrogene. Det må være tegninger til spant og mål på lengder osv. Skrogene har jeg tenkt skulle være ca. 6 meter og fortrenge omtrent 1000-1500 liter per skrog.

 

Jeg har lett litt rundt på nettet, men finner stort sett skrog til store seilkatamaraner på 40-50 fot, og det blir litt i største laget for meg.

 

Er det forresten noen som har laget noe flåtelignende greier her på forumet?

 

 

Noen bilder fra prosessen av årets flåte ligger på www.petter.no/flate.htm(hvis noen vil kikke) men jeg har ikke fått lagt ut bilder fra når den er ferdig

Link to post
Share on other sites

Ta et søk etter "James Wharram" så finner du et utall av katamaraner for selvbygging. De aller fleste er seilkatter men tegningene kan nok brukes som utgangspunkt til andre ting også. James Wharram har putlet med slike saker i en god del tiår......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...