Jump to content

Hvilken epoxyprimer?


Avmønstret4

Recommended Posts

Vårens store spørsmål?

Alt ligger til rette for epoxyprimer, men hva skal en velge?

 

Primer:Star MPS uretanepoxyprimer 199,- pr liter Bunnstoff: MPS selvpolerende 199,- pr liter (Starsenteret)

 

Primer: Biltema uretanepoxyprimer 149,- pr liter Bunnstoff: kobberbasert bunnstoff 159,- pr liter (Biltema)

 

Primer: Jotun Antipest 138,- pr 0,75 liter Bunnstoff: Penguin Nonstopp 249,- pr liter (Maritim)

 

Primer:Hempel light primer 183,- pr 0,75 liter Bunstoff: Hempel mille ultimat 254,- pr 0,75 liter (Maritim)

 

Har selv erfaring med både Jotun og Star og Star sin epoxyprimer virker mye tykkere enn Jotun sin, så ville valgt det igjen av de to men er meget nyskjerrig på Biltema`s produkt?

 

Hva mener dere gentlemen :wink:

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1) TO-KOMPONENT, det er det desidert viktigste.

 

2) Ordentlig nedpussing og uttørking av skroget. Rengjøring med aceton før du begynner.

 

3) Gjerne mal med to forskjellige farger (de anerkjente har det), da ser du visuelt at du dekker ordentlig på hvert strøk.

 

4) Mal 4-6 strøk. Selv har jeg pleid å flekke litt på de mest utsatte stedene først, deretter 4 strøk. Tynn godt ut på det første strøket.

 

Selv har jeg god erfaring med epoxy-primerne til International og Hempel. Husker ikke betegnelsen, men velg de dyreste. Jeg personlig sparer på mye, men ikke ved valg primer. En skikkelig utført primings jobb sikrer båten din mot plastpest i årevis.

 

Lykke til.

 

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har lagt 5 strøk på båten (5 år siden) med International- Gelshield, tror jeg den het. (epoxyprimer)

Fordelen med den var at man kunne få den i grå og grønn, Kjøpte begge farger og malte annenhver gang, da ser man hvor man har vært. Den store jobben var å skrape og pusse vekk absolutt ALT gammelt bunnstoff..

Nå legger jeg bare på etter behov med selvpolerende bunnstoff, aldri mer skraping det er en god følelse at båten nå ikke skal trekke vann, plastbåter gjør jo det.

Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Dette er å betrakte mer som et spørsmål enn en ren anbefaling:

Har tidligere blitt anbefalt å unngå vanlige epoxyprimere, og gå for "ren" epoxy. Grunnen skal være at epoxyprimer inneholder såpass mye løsemiddler at epoxyen dermed ikke oppnår optimal tetthet. "Ren" epoxy er seigere å stryke ut men vissnok langt tettere. Jeg har behandlet egen båt med ren epoxy (universalepoxy, sp 106 tror jeg den het...) og kan skrive under på at den var seig å stryke ut.

Siden jeg hadde mye annen epoxyjobb å utføre, og kjøpte mye epoxy falt dette i alle fall langt billigere ut en vanlig epoxyprimer.

Hva menes om dette? Har selv ikke peiling nok på kjemi til å kunne si om dette er riktig.

Link to post
Share on other sites

Biltema sitt bunnstoff virker ikke i det hele tatt, da kan du like godt sjøsette båten uten noe som helst.

Åjoda. Det gjør det.

Nå har jeg hatt båt en stund og blitt lurt til å kjøpe mye svindyrt oppskrytt bunnstoff.

Nå bruker jeg kun Biltema. Det er like bra (dårlig) som alt annet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Biltema sitt bunnstoff virker ikke i det hele tatt, da kan du like godt sjøsette båten uten noe som helst.

Ikke enig der, jeg har knapt hatt noe bedre. Iallefall ikke siden nye miljøkrav kom tidlig på 1990-tallet.

Jeg begynte med Biltema bunnstoff fordi jeg så formannen i Asker Seilforening stod og malte det på sin båt. Og han var kjempefornøyd, det er jeg også etter 2 sesonger.

 

Men primer kjøper jeg ikke på Biltema, iallefall ikke før noen har prøvd det i en del år med godt resultat.

 

mvh

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Biltema sitt bunnstoff virker ikke i det hele tatt, da kan du like godt sjøsette båten uten noe som helst.

Der har jeg en svææært avvikende erfaring; hadde en Maxi 77 liggende 2 år med biltema sitt (blå) bunnstoff, ingen av sesongene var det en eneste skjellrue på og bare minimalt med groe i vannlinja. Bytta båt og bunnstoff (Seajet); måtte dykke to ganger for å fjerne store mengder med skjellrue og groe i vannlinja.

 

Der er en del parametre man ikke har kontroll på: Hvor lenge ligger båten på vannet med det aktuelle bunnstoff, vannforhold der båten ligger, vanntemp og sikkert andre ting også. For min egen del kan jeg bare si at båtene lå på samme plass og med ca like lang sesong, tempen har jeg ingen formening om men det var god vanntemp ganske lenge i fjor så det kan ha vært en medvirkende årsak.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kun god erfaring med Star sin to-komp primer. Jeg tror den har omtrent samme formelen som International sin. Det absolutte minimum under vann er tre strøk. Jeg bruker 4 og gjerne 5 om jeg får tid.

Derimot virker ikke Star sitt selvpolerende bunnstoff bra for meg. Bytta til SeaJet 033 Shogun for noen år siden og har omtrent ikke hatt groe siden. Relativt lang sesong i ytre Oslofjord vest fra før påske til november. Det er godt mulig de noe billigere bunnstoffene fra for eksempel Star og Biltema funker greit litt lengre inn i fjorden og med ditt bruksmønster. Det er alt for mange variabler til at en bastant kan si at noe virker bedre enn annet.

 

Ett triks som jeg vet funker bra; Lån deg en plass oppe i elva ei ukes tid litt ute i sesongen, og ta med båten hjem. Det er som regel alltid en plass ledig på Muusøya på den tida. Alternativt ligger du gratis på Skutebrygga. Udyra stryker med, mister noe av festet og du kjører dem av på vei ut fjorden igjen.

Link to post
Share on other sites

Helt sikkert smart det Sofaseileren, produsentene av epoxyprimer "vanner" nok ut epoxyen på en måte :smiley: Jeg bør vel strengt tatt ikke en gang nevne ordet ep.. :wink:

Mulig litt på siden av tråden, men: Er det mulig at "utvannede" epoxyprodukter er mindre skadelige enn ren epoxy? Om dette med økt tetthet i ren epoxy stemmer, er det jo sikkert lurt å vurdere sikkerhetsaspektene ved bruk av ren epoxy kontra epoxyprimer.

 

En annen sak: Skulle jeg gjøre jobben en gang med ren epoxy til ville jeg blandet fargestoff i annet hvert strøk.

Link to post
Share on other sites

men det er ett hardt bunnstoff (ikke selvpolerende).

Så PT er konklusjonen er nå at det er et hardt bunnstoff ? Vi har jo diskutert dette X ggr, og jeg mener det ble stilet spm. om dette til Biltema sin kundeservice i sin tid også.

Dessuten står det jo " Slipefritt " både på boksen og i katalogen. Neppe forenelig med at det er et hardt bunnstoff....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

har brukt star sitt bunnstoff i 5 år og aldri hatt en eneste groe....båten har ligget i holmestrand og ikke vært brukt på en måned enkelte ganger.. dette har fungert over all forventning...faren til en kammerat bruker star på tjøme og sønnen seajet båtene lå i samme marina 5 plasser unna og sønnen måtte slite mens faren mobbet ham for dyrt bunnstoff...seajet funket ikke særlig der.. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Barsk ll, men jag har gjort prosessen på 4 båter før så spørsmålet er heller hvilken fabrikat en skal velge. :wink:

 

Biltemas primer er en-komponent og derfor uegnet hvis formålet er å hindre vanninntrengning (plastpest).

Bunnstoffet deres er ok, men det er ett hardt bunnstoff (ikke selvpolerende).

Der tror jeg nok du tar feil :wink: se bare her

Bilde

Og denne primeren til Biltema har samme basis som Star primer og virker derfor meget interresant

Når det gjelder antall strøk anbefales det stort sett 4-6 strøk, og det forstår jeg med Jotun og Hempelsine produkter, men når det gjelder Star sin primer er den mye tykkere i konsistensen og blir derfor mye tykkere på (i my) så på min forrige båt en Scand classic, rullet jeg på 3 strøk mens jeg brukte 5 strøk av jotun antipest på min Alicraft.

3 strøk Star 2-komponent primer virket mye tykkere enn Jotun antipest 5 strøk.

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...seajet funket ikke særlig der.. :cryin:

Hadde det bare vært så enkelt..men det er nok desverre ikke tilfelle. Jeg ligger også på Tjøme. Det gror som bare juling med Star, men ikke på Seajet. Far min ligger bare noen meter unna med Star bunnstoff som funker bra på hans seilbåt. Kan vi dra noen konklusjoner av det? Neppe annet enn at enhver må bruke det som fungerer best for en selv, og variablene som spiller inn kan sikkert fylle ei hel bok.
Link to post
Share on other sites

Er det noen vits i å bruke 2-komp. epoxy-primer på en trebåt? Forstår at det er Alpha & Omega på en glassfiberbåt (som er et "dødt" material) for å danne en diffusjonstett hinne mellom skroget og bunnstoffet. Men til en trebåt??? Man får vel neppe en tett hinne på en trebåt?

 

Når det gjelder Biltema sitt bunnstoff (blå type), så har jeg bare gode erfaringer med det. Hadde min gamle Sjømann_22 på vannet i nesten 2 år. Ved opptak (salg) var det kun litt grønn slim på noen steder. Ingen groe (rur / skjæl) som helst! :o)

 

På sjarken min (trebåt) stoffet jeg med SeaJet 033 Shogun i fjor august. Løftet båten opp forrige tirsdag for en rask lekkasje-reparasjon. Skroget var helt topp! Kun en anelse grønske ved vannlinjen foran ved baugen og litt på selve rorbladet (loddrett i forhold til solen / lyset). Ellers var skroget helt rent, etter 8 mnd i sjøen. Også propellen har holdt seg forbausende ren - Innsatt med Owatrol Olje - i motsetning til 2005, hvor jeg ved påsketider måtte til med stålbørste i enden av båtshaken for å skrape skjæl-huer.......

Bilde

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Se det, dette er en nyhet, tidligere har de bare hatt enkomponent.

De kaller det uretanepoksymaling. Hva kan dette være...?

 

De har nå også fått topcoat.

Ja er det ikke flott :wink:

Uretanepoxy virker som er basert på aluminium, så hvorfor skulle ikke Biltema produktet fungere som Star sitt produkt :confused:

 

Ja Walter jeg er helt enig!

Epoxyprimer på trebåt er vel like dumt som å plaste.

Det er vel den raskeste måten å få trebåter til å råtne på?

Redigert av Keiko ll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...