Jump to content

Epoxy eller glassfiberarmert Polyester til rep ?


Som

Recommended Posts

Jeg har en gammel 12,5 fot Herwa med dobbel trimmaranbunn. Innvendig i ene kjølen er den sprukket litt opp og der tenkte jeg å forsterke. Kommer til fra innsiden og overflaten på stedet er grov polyester.

Har hørt at 2 komp. epoxy er sterkest, så jeg lurte på om jeg enkelt kunne sette opp en liten plate for å stoppe og så bare helle epoxyen ned i kjølen (selvsagt etter grundig sliping og rens først).

Ser for meg til slutt å ha en tykkelse på 3-4 cm.

Link to post
Share on other sites

jeg veit ikke helt hva West har, men SVAS der jeg handlet, har både noe de kaller bomullshakk, og glassfiberhakk til forsterkning i sånne tilfeller.

Husk at om du skal bruke glassfiber og epoxy i kombinasjon, må du bruke VEVD matte, og ikke emulsjonsbundet. Sistnevte inneholder et slags " lim " som polyesteren skal løse opp.

 

Skal du støpe MYE ( du nevner å helle neddi ) MÅ du gjøre det i fler omganger. Disse sakene blir _VARME_ ved herding, jeg kan godt fortelle om da plastbegeret jeg hadde blandet i, smeltet mellom fingrene på meg. På kjøkkenet.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Bruk nå for all del ikke microballonger da.

Suzuki

Det stemmer jo det Suzuki, :blush: har selv brukt det KUN til sparkel (skroget på prosjektet) , skjønner ikke hvor jeg var henne :diving::smiley: Garderte meg vel litt når jeg anbefalte å ta en kikk på West Systems sider Redigert av classic fiberglass (see edit history)

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Skal du støpe MYE ( du nevner å helle neddi ) MÅ du gjøre det i fler omganger. Disse sakene blir _VARME_ ved herding, jeg kan godt fortelle om da plastbegeret jeg hadde blandet i, smeltet mellom fingrene på meg. På kjøkkenet.....

 

Suzuki

 

Varmt ja, skulle reparer en skrogskade på With'en, skulle være smart og gjøre alt-i-ett og la tykt på, mange lag med matte. Under herdingen ble det så varmt at det begynte å ryke, måtte åpne opp og rive vekk alt sammen, ville nødig at hele båten tok fyr.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Dette går over alle støvleskaft.

Polyester og matte fra Biltema er mer enn godt nok til en sånn reparasjon.

Slip godt med grovt papir.

Vask der du skal laminere med Aceton eller Styren.

Sett bred tape over sprekken fra utsiden.

Riv (ikke klipp) til 300g. CSM slik at de overlapper 5 cm. utover hver vei over skadestedet.

Laminer opp til 7 lag.

Blir som nytt.

 

Husk:

Minst 18 grader.

Max. 60% fuktighet.

Ikkeno UV lys.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

..Minst 18 grader.

 

DET kan vel bli det vanskeligste kriteriet, spesielt i år.

Forøvrig føler jeg at Epoxy er mer "tilgivelig" å jobbe med, ettersom den er langt sterkere enn selve polyesterplasten, finnes større marginer. Mao. mer rom for " feil / slurv / ikke optimale forhold " men allikevel sterkt nok.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Sist jeg reparerte med epoxy handlet jeg hos West System i Oslo. Kjøpte 1m2 matte med flettet karbon kevlar duk- fantes ikke i mindre areal. Matten er svindyr (underkant av 500 kr.) men skal man ha det beste og sterkeste kan det vel ikke bli noe annet?

Har også sett denne duken også hos andre forhandlere.

Link to post
Share on other sites

Det holder lenge med 450g biaxial glassfibermatte. Den koster ikke mange kronene. Ikke bruk noe tykkere, da blir det vanskelig å væte ut matta skikkelig. Ofte kan det være en fordel med en tynnere matte, og legge flere lag, spesielt dersom du har skarpe profiler som du skal rundt, om du ikke vacumbagger da.

Link to post
Share on other sites

Er enig med "krapyl" jeg....

(bortsett fra at temp på minimum 15° mener jeg at det må være).

 

Fordel med glassfiber (vevd eller multiaksial) og polyester er at det er dette som er brukt opprinnlig, ved god vask, avfetting og sliping, så vil dette binde ekstremt bra til underlaget. Så kommer den største fordelen; Nemlig senere reparasjoner, samme gugga, ikkenoe plunder med om;"hva var det nå igjen under her for noe??" For dersom det er benyttet epoxy, så sliter du for å få dette til å binde ved senere etterpåfølgende polyesterjobber (dersonm du altså tror at det kan funke...). Kjøpte ei brukt jolle, hele innvendige dørken spratt rett opp, da kona traff ei bølge..... (ikke min rep. forresten, der var det mixet mellom epoxy og polyester på etterfølgende reparasjoner) Fikk ikke lov til å beholde den der saken lenge nei.... :lol:

 

Ja, også er jo polyester mye billigere enn epoxy da..... :wink:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Nei, nei, nei.

Dette tar helt av.

Epoksy, rettede fibre og bag.

Som skal ikke bygge en Open 60. Som skal fikse jolla si!

Polyester og glassfiber fra Biltema er mer enn godt nok.

Holder så lenge han gidder å beholde båten med god margin.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Bare pass på å få vekk alt av fuktighet, og "råtten glassfiber". Og husk på blandingsforholdet med herder og polyester. For mye herder er stort sett grunnen til att det blir for varmt. Og du får da en sprø legering. Glassfiber er mer en bra nokk i en rep på slike ting. Epoxy er litt mere overflate eller støping av forskjellige ting. Ellers har du feks. flytende plastikk(polyurethan plast) som er MEGET fint å bruke da det ikke lukter. Men dette koster mye mere og er ingen vits i en slik rep.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...