Jump to content

Vogn på bomvang sitter fast


Pim

Recommended Posts

Hei!

Jeg har et rullebom-system på min Rasmus som folder storseilet inn i selve bommen. Det er viktig med et slikt revesystem at bommens vinkel mot masten er helt korrekt satt. Bomvangens feste mot bommen er derfor en regulerbar aliminiumsvogn som går i et spor på bommen og kan flyttes utover og innover på bommen for å justere bommens vinkel mot masten. Problemet: Vognen står "bom" fast. Har forsøkt med crc og kakke i den fra begge sider men det nytter ikke. Resultatet er at jeg ikke får rullet seilet inn uten at det kommer skjevt og blir veldig tregt å få inn. Er det noen som har råd for hvordan jeg får løsnet vognen og får den til å gli?

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har også Hi-Low system fra John Mast. Kicken er festet til en vogn som skal kunne gli opp og nedd på bommen får å kunne heve og senke bommen. Det er jo denne kicken som holder bommen oppe. Vel min sitter helt fast. Mitt system er fra tidlig 90-tall. Mulig at de har gått bort fra dette nå. Er du forresten fornøyd med systemet?

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Hej Pim.

 

min kickstang er (beslaget) festet helt fast i mastenroten...däremot kan jag justere den i bommen...

der sitter den i ett beslag som sitter med en bult så jag kan losse o justere vinkeln på bommen!

 

bommens höjd og avstånd intill masten kan justeres i några olike hål.......

 

ja, jag er veldi nöjd med systemet........

 

en enda nackdel/bakdel er när jag 'bottenrever' då har jag för mycket buk i seglet !

en eller två rev er helt OK, men bottenrev då mister seglet för mycket form......

 

har luret på dette möjligen att sy i ett par konventionelle rev....men detta har jag ikke gjort enn..

 

tror jag skall ta en tlf til Danmark, Elvström eller Dansail o höre vad dom har för erfarenhet!

 

några fördeler

 

Lavere tyngdepunkt og lavere vægt end rullemast.

Stor sikkerhed, da sejlet altid kan bjærges.

Lavere pris end rullemast.

Længere levetid til dine sejl.

Samme sejlareal som normalt storsejl.

Nem og enkel at montere.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

några fördeler

 

Længere levetid til dine sejl.

Hva begrunner du det med? En venn av meg har rullestorseil (jeg har vanlig) og seilmakeren sa at levetid for rulleseil er lengre enn for vanlige seil. Det begrunnet han med at seilet ble mindre UV-bestrålt da det kun var eksponert for sol når det var i bruk. Selv mener jeg at man har betydelig mere slitasje på sømmer i et rullestorseil, spesielt hvis man rever (ruller inn) uten å være i vindøyet.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som Gunga Din har samme system som meg, men at jeg har forklart meg mer klønet.

Det er beslaget på bommen som ikke lar seg løsne: Aluminium mot aluminium som har kilt seg fast.

 

Mine erfaringer med dette systemet er ikke udelt positive, men har nok mye sammenheng med at vinkelen, tror jeg, har vært feil fra jeg overtok båten. For øvrig synes jeg det er litt lite plass til seilet i bommen og at trommelen bak har en tendens til å bli for full med tau. Jeg har ikke ordnet et opplegg hvor jeg kan reve og sette seil fra cockpiten.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Hva begrunner du det med?

Hej Gannet !

 

jag begrunner det ikke alls.... :smiley:

 

jag kopierade all tekst fra en dansk segelmakerside som gjorde reklam för systemet, fann teksten

när jag letade efter lite bilder som jag kunde linket til.

 

det jag kan tenke mig er att seglet hele tiden blir rullet in og ikke brettet på olike vis varje gang,

mitt segel ser veldi nytt ut, trots att det er ca 10år gammelt...men som sagt 'I have no proof' ! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som Gunga Din har samme system som meg, men at jeg har forklart meg mer klønet.

Det er beslaget på bommen som ikke lar seg løsne: Aluminium mot aluminium som har kilt seg fast.

PIM

mitt beslag i bommen er i rustfritt, ser ut som ett ' T ' som glider inne i ett spor i bommen !

(det glider om man ikke skruver det fast med en bult opp i bommen!)

 

ja det er veldi viktigt att du har rett vinkel mellan bom o mast......samt att bommen sitter akk

på rett avstånd så att liket på seglet ikke 'vandrer iveg' akterover på bommen när man ruller in det!

 

både fall o revline er dratt ner i sittbrunn.....en på var sida nedgangen, med var sin winch !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bomvangen består av en gassfjæret kickstang som holder bommen oppe. Stangen fjærer seg inn og ned når man strammer via blokkene. Du kan altså trimme på vanlig måte.

 

Men det var dette med aluminiumsdeler som har kilt seg i hverandre da...

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Pim:

Nå har jeg ikke jeg rullestorseil. Men på min Selden-bom skal ikke vognen flyttes når man har funnet riktig posisjon i forhold til storseilet. Riktig posisjon vil si at når du strammer storseilskjøtet hardt under seil, så skal kicken fortsatt ha litt å gå på, slik at kicken ikke belaster bommen. Vognen er da skrudd fast med bolter gjennom oppborede hull i sporet på bommens underside.

Regner med du har sjekket at vognen ikke har noen gjennomgående bolt?

Link to post
Share on other sites

Rullebomsystemet er annerledes innrettet. Kickstangen holder bommen oppe i riktig "standard" vinkel for at det skal være mulig å rulle seilet ned i masten. Hvis ikke vinkelen er riktig går det som Gunga Din er inne på; liket flytter seg innover eller utover etter hvert som man ruller seilet inn. Derfor er det mulig å flytte festepunktet mellom kicken og bommen beroende på seilets utforming. Under seil vil det deretter være mulig å trekke bommen ned ved hjelp av vanlig regulering. Da fjærer bommen nedover.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...